Πέμπτη 20 Ιουνίου 2019

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ "ΤΑ ΠΡΥΤΑΝΕΙΑ" - (Θεατρικός διάλογος )

Η Σχολή των Αθηνών, Ραφαήλ (Λεπτομέρεια )

(Πρωταγωνιστές του διαλόγου είναι ο Καλλίμαχος που ανήκει στους ολιγαρχικούς κι ο Αριστίωνας που είναι δημοκρατικός. Βρισκόμαστε στην αρχαία Αθήνα. Τα πρόσωπα και τα γεγονότα είναι φανταστικά) 

ΚΑΛ. Πού πας με τόση βιάση, Αριστίωνα; 

ΑΡΙΣ. Μα πού αλλού, Καλλίμαχε, στο πρυτανείο*, κι έρχονται και άλλοι απ’ την παράταξή μας. Τρέχω να συναντήσω τον Νέαρχο και τον Νικάνορα στις Στήλες*, να πάμε όλοι μαζί προς τα εκεί.

ΚΑΛ. Γρήγορα - γρήγορα τις κάνετε τις εργασίες σας. (Φαίνεται κάπως συλλογισμένος) Και εμείς όμως δεν χρονοτριβούμε, σε λίγο θα πάμε στο δικό μας πρυτανείο, έχουμε συγκέντρωση.

ΑΡΙΣ. (Γελάει). Δεν το ‘ξερα Καλλίμαχε ότι η πόλη μας έχει δύο πρυτανεία (ειρωνικά). Από πότε απέκτησε δεύτερο ; Δεν είναι παράνομο αυτό; Ρωτάω κι απάντηση περιμένω από σένα. 

ΚΑΛ. Ευθύς θα σου πω : όχι. Δεν είναι έξω απ’ τους νόμους της πόλης ένα δεύτερο πρυτανείο. Είμαστε μια μεγάλη παράταξη που κυβέρνησε την πολιτεία χρόνους πολλούς και θα την ξανακυβερνήσει σύντομα, μα τον Δία. Ε, λοιπόν, αποφασίζαμε για να μη χάνουμε καιρό, περιμένοντας πότε θα γίνουν ξανά εκλογές, να δράσουμε. Και απ’ τη στιγμή πού δεν μπορούμε να σιτιζόμαστε στο παλιό το πρυτανείο (μαζί σας), «οικοδομήσαμε» ένα άλλο, για να έχουμε ένα στήριγμα, τώρα που πλησιάζουν και τα γεράματα και τα σώματά μας φθείρονται. Πριν δύο μέρες λοιπόν, φτιάξαμε το δικό μας πρυτανείο, σε ένα κτίριο δίπλα στον ναό του Ηφαίστου. Ωραίο, μεγάλο, λαμπερό. Είναι κάπως μακριά απ’ το δικό σας, όχι όμως και τόσο πολύ. 

ΑΡΙΣ. Είναι σε καλή και στρατηγική θέση, το ομολογώ. Ώστε εξασφαλίσατε πάλι δημόσιο μισθό και δωρεάν σίτιση Καλλίμαχε. Και πού θα βρείτε τα έσοδα για να πορεύεστε;

ΚΑΛ. Μα Αριστίωνα, βρήκαμε λύση : απ’ τους φόρους που θα εισπράξουμε αναδρομικά, σαν πάρουμε πάλι την αρχή, μα την Παλλάδα Αθηνά. Το κανονίσαμε με τους αργυραμοιβούς της αγοράς. Χρηματοδότηση και μετά αποπληρωμή δια μέσου της φορολογίας. Τίμια και καθαρά πράγματα. Φιλικές εξυπηρετήσεις λέγονται αυτά κι άκρως διδακτικές (σταματά και δείχνει πως σκέφτεται) για πολιτικούς και πολίτες. Στην ουσία, δεν διαφέρουμε από εσάς, σε τίποτα.

ΑΡΙΣ. Μα τι εννοείς ;

ΚΑΛ. Να, δημόσιο ταμείο εσείς, δημόσιο ταμείο κι εμείς, σίτιση δωρεάν εσείς, σίτιση δωρεάν κι εμείς, δημαγωγίες εσείς, δημαγωγίες κι εμείς. Τίμιες εργασίες εσείς, τίμιες εργασίες κι εμείς. Όχι και τόσο φτωχή αξιολόγηση της κατάστασης και της πραγματικότητας (μικρή παύση), μα την ιερή ελιά. Μόνο τα ονόματα των παρατάξεων αλλάζουμε για να υπάρχει μια κάποια ποικιλία στις αγορεύσεις μας, έτσι για να μην πλήττουν οι συμπολίτες μας στις συνελεύσεις. Συμφωνείς; 

ΑΡΙΣ. Πολύ ωραία τα λες Καλλίμαχε, δεν θα διαφωνήσω. Το δημόσιο ταμείο είναι η κεντρική ιδέα (και όχι μόνο) που απασχολεί τον πολιτικό μας βίο (χαμογελά συγκαταβατικά). Απορώ όμως ποιοι σας ετοιμάζουν τα γεύματα και τα συμπόσια;

ΚΑΛ. Σε πρώτη φάση, φέραμε τους οικιακούς μας δούλους, αλλά θα προτιμούσαμε τους δημόσιους, να μη σπαταλούν οι δικοί μας τις δυνάμεις τους, σε χώρους εκτός των οικιών μας. Δεν είναι σωστό για τους άρχοντες κάτι τέτοιο. Τι θα λέγανε οι σοφιστές στα γυμναστήρια και τις σχολές; Γι’ αυτό σε παρακαλώ να μου στείλεις μερικούς δημόσιους δούλους, απ’ το δικό σας πρυτανείο. Θα υπάρξει κάποιο πρόβλημα στα τραπεζώματα και στη διασκέδασή σας (ειρωνικά); 

ΑΡΙΣ. Κανένα, απολύτως. Θα σου στείλω έμπειρους δούλους κι άξιους εμπιστοσύνης. Ούτως ή άλλως μπορεί κάποτε ν’ αλλάξουμε θέσεις…και πρυτανεία, και να χρειαστεί να κάνουμε και τότε τέτοιες ανταλλαγές (μικρή παύση και χαμηλόφωνα), και άλλες προσοδοφόρες συναλλαγές.

ΚΑΛ. Συμφωνώ απολύτως φίλτατε Αριστίωνα, έτσι είναι η κατάσταση στην όμορφη πόλη μας, κι όχι μόνο στην πόλη μας, στον κόσμο ολόκληρο θα ‘λεγα.

*πρυτανείο: Το πρυτανείο, το δημόσιο οικοδόμημα στο οποίο συνεστιάζονταν οι πρυτάνεις και φιλοξενούνταν επίσημοι προσκεκλημένοι, πρεσβευτές, απεσταλμένοι και τιμώμενα πρόσωπα της πόλης, είχε τόσο θρησκευτικό όσο και ιδιαίτερης σημασίας πολιτικό ρόλο στις αρχαίες ελληνικές πόλεις. Κατά την Αρχαϊκή εποχή θεσμοθετήθηκε ως πολιτικός οργανισμός. Κατά την Κλασική εποχή, οι πρυτάνεις εντάσσονται στο νέο πολιτικό πλαίσιο και το πρυτανείο αναλαμβάνει νέο πολιτικό ρόλο στη ζωή της κλασικής πόλης, ενώ ταυτόχρονα ακμάζει ως ανεξάρτητος από τους πρυτάνεις οργανισμός. Στεγάζει την κοινή εστία με την ιερή φλόγα, το σύμβολο της ζωής της πόλης-κράτους, και ταυτόχρονα αποτελεί τη συμβολική οικία της πόλης

*Στήλες του Ολυμπίου Διός









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου