Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019

Γιάννης Γαΐτης ( 4 Μαρτίου 1923 – 22 Ιουλίου 1984 )


Ο Γιάννης Γαΐτης (Αθήνα, 4 Μαρτίου 1923 – 22 Ιουλίου 1984) ήταν Έλληνας ζωγράφος, χαράκτης και γλύπτης. Είναι γνωστός για τα «Ανθρωπάκια» του, μορφές που δεν έχουν ατομικά χαρακτηριστικά και έχουν πανομοιότυπο ντύσιμο με ριγέ κοστούμι και καπέλο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη μαζοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου

Ο πατέρας του ήταν Τήνιος και η μητέρα του Πελοποννήσια. Σπούδασε αρχικά στην ΑΣΚΤ και έπειτα στο Παρίσι. Ανάμεσα στους δασκάλους του ήταν και ο Κωνσταντίνος Παρθένης. Το 1949 συμμετείχε μαζί με άλλους καλλιτέχνες όπως ο Αλέκος Κοντόπουλος στην ίδρυση της καλλιτεχνικής ομάδας των λεγόμενων «Ακραίων», της οποίας τα μέλη ξεχώρισαν για την ενασχόλησή τους με μορφές αφηρημένης τέχνης. Το 1954 μετέβη στο Παρίσι με σκοπό να ολοκληρώσει τις σπουδές του φοιτώντας στη Σχολή Καλών Τεχνών και στην Ακαδημία Grande Chaumiere.Παράλληλα οργάνωσε εκθέσεις στην Αθήνα και στη γαλλική πρωτεύουσα, όπου εγκαταστάθηκε με τη σύζυγό του, Γαβριέλα Σίμοση, και έλαβε μέρος σε αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Το 1967 παρουσίασε για πρώτη φορά τα «Ανθρωπάκια», το χαρακτηριστικό γνώρισμα του έργου του, με το οποίο απασχολήθηκε και τις επόμενες δεκαετίες, κάνοντάς το ένα είδος και μέσο ειρωνείας και κοινωνικής κριτικής. Σταδιακά, από το 1975 οι σχηματοποιημένες μορφές πολλαπλασιάστηκαν και ενοποιήθηκαν με αποτέλεσμα τη δημιουργία ανθρώπινων τοπίων. Απεβίωσε τον Ιούλιο του 1984, λίγες ημέρες μετά τα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης του έργου του στην Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών.

Τα ανθρωπάκια του  Γαΐτη στο Μετρό 


πηγή φωτογραφίας https://www.iefimerida.gr/

Σταθμός Λαρίσης 

Άτιτλο παραμένει το έργο τέχνης που κοσμεί τον σταθμό Λαρίσης – κι όμως, είναι ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα. Κι αυτό, χάρη στα χαρακτηριστικά ανθρωπάκια του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Γαϊτη, τα οποία κοσμούν το σπίτι του στην Ίο και έχουν χρησιμοποιηθεί από τον ίδιο σε σειρά από έργα του τα τελευταία 20 χρόνια της ζωής του – πέθανε το 1984. Η κόρη του, Λορέττα Γαϊτη, η οποία έδωσε και την άδεια να διακοσμηθεί ο σταθμός με μεταξοτυπία-αντίγραφο του έργου, είχε δηλώσει πως οι συγκεκριμένες μορφές ανθρώπων του είχαν γίνει εμμονή. Στο μετρό πάντως, όχι μόνο τα «ανθρωπάκια» ξαναζούν, αλλά το έργο επεκτείνεται και στην χρηστικότητα των καρεκλών της αποβάθρας, που έχουν πάρει κι αυτές την φόρμα του έργου. https://www.in2life.gr/


Οι Άγιοι Πατέρες, 1966

Η κηδεία του Τσε Γκεβάρα ή Μεταμόρφωση, 1968

Η δολοφονία της ελευθερίας, 1968

Κόκκινο τοπίο, 1958

Μορφές

Σύνθεση, 1960

Σύνθεση, 1958

Σύνθεση, 1965


Φυλλώματα

Χωρίς Τίτλο, 1951

Abstract composition, 1955

La fenetre

Άλογα, 1946

Blonde lady with figures, 1974

Σαντορίνη, 1953

Femme cubiste, 1947

Untitled. Figures

Le miroir no.3

Les Argonautes

Les touristes devant l’Acropole

Popcorn bag

Red column

Sardine can

Stand de tir

The newly weds

Ανάπτυξη κεφαλιών, 1973

Esprits opposés

Le Retour des 3 mousquetaires, 1969

Monoplane

TOURISTS AT CAPE SOUNION

Ανατολή και Δύση


 Καταπίεση 

Μοτοσικλετιστής, περ. 1967

Οδυσσέας και σειρήνες


Παρέλαση, 1974


Χορευτικό, 1980


Group of 27 men facing forward



Homage to Delos
https://paletaart.wordpress.com/





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου