Εξώφυλλο του βιβλίου : Φωτογραφία του κτιρίου του Ομηρείου Παρθεναγωγείου Σμύρνης |
Το βιβλίο του Θεόδωρου Γρ. Μπελίτσου "Από τη Σμύρνη στη Νέα Σμύρνη", Σύντομο ιστορικό χρονικό της πόλης μας,
Γ΄ έκδοση, 2ο Γυμνάσιο Ν. Σμύρνης "Ομήρειο" , 2011,
είναι όλο δημοσιευμένο σε ψηφιακή μορφή στην ιστοσελίδα του "Ομηρείου" 2ου ΓΕΛ Ν. Σμύρνης στη διεύθυνση :
Στο βιβλίο υπάρχουν οι παρακάτω θεματικές ενότητες :
Η ΣΜΥΡΝΗ
*Αρχαία χρόνια
*Χριστιανισμός - Βυζάντιο
*Τουρκοκρατία
*Ανάσα ελευθερίας ( 1919 - 1922 )
* Η καταστροφή
(Το Λογοτεχνικό κείμενο της Διδώς Σωτηρίου, απόσπασμα από το βιβλίο " Οι νεκροί περιμένουν " . )
*Η Ιστορία της Σμύρνης ολοκληρώνεται με την βιογραφία του εθνομάρτυρα Μητροπολίτη Χρυσοστόμου Σμύρνης .
Την ιστορική αφήγηση συμπληρώνει ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
*Αρχαιολογικά ευρήματα - Φαληρική οδός
*Αγιοι Θεόδωροι - Βωμός των Αγνώστων Θεών
*Μάχη Αναλάτου
*Προυπάρχοντες οικισμοί και τοπωνύμια
Η ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
*Χρονολόγιο της δημιουργίας της πόλης
*Πληθυσμιακή εξέλιξη
*Το μπλόκο του Φάρου ( 9 Αυγούστου 1944)
*Οι σημερινοί κάτοικοι
ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ - Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
*Η Αγία Φωτεινή
*Το ιστορικό τέμπλο του Αγ. Ιωάννη Σμύρνης
*Το εντυπωσιακό κωδωνοστάσιο
*Η Αγία Παρασκευή
*Η Ευαγγελική Σχολή
*Κεντρικόν Παρθεναγωγείον - Κεντρικό Γυμνάσιο και Λύκειο
*Ο Πανιώνιος
*Επιφανείς αθλητές και αθλήτριες του Πανιωνίου
*Δρόμοι - επωνυμίες
*Αλσος Μικρασιατικής Μνημοσύνης
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ
*Το Ομήρειον Παρθεναγωγείον Σμύρνης
*Το Ομήρειο Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης
Η ανάγκη της γνώσης της τοπικής ιστορίας
(από το προλογικό μέρος του βιβλίου )
(από το προλογικό μέρος του βιβλίου )
Σήμερα, σε μια εποχή μεγάλης
κινητικότητας, υπάρχει άραγε ενδιαφέρον για τη γνώση της ιστορίας του τόπου
διαμονής; Αν και φαίνεται πως στην κοινωνία κυριαρχεί ο ατομισμός και η
απομόνωση, εντούτοις μια περιδιάβαση στο διαδίκτυο αποδεικνύει πως τα πράγματα
δεν είναι έτσι. Μέσω των δυνατοτήτων που προσφέρει το ιντερνέτ, πολλοί
αναζητούν παλιούς φίλους, συμμαθητές ή συμφοιτητές, συντοπίτες της παιδικής
ηλικίας, μακρινούς συγγενείς ώστε να επικοινωνήσουν μαζί τους. Ουσιαστικά
αναζητούν την πατρίδα της παιδικής ηλικίας, διότι η πατρίδα αποτελεί για κάθε
άνθρωπο ένα σημαντικό ψυχολογικό στήριγμα. Η πατρίδα αποτελεί έναν οικείο χώρο,
ο οποίος προσφέρει ασφάλεια και σιγουριά. Ένα χώρο, στον οποίο οι μεταβολές
είναι προβλέψιμες, στον οποίο μπορεί κάποιος να κινηθεί με άνεση, αφού γνωρίζει
άριστα τους κώδικες επικοινωνίας. Ένα χώρο, στον οποίο δεν αισθάνεται ξένος
ούτε παρείσακτος.
Ειδικότερα ο κάτοικος της πόλης, ο οποίος
συχνά νιώθει μετέωρος, διότι, για διάφορους λόγους, έχει αποκοπεί από τον τόπο
καταγωγής του, είναι σημαντικό να νιώθει ως πατρίδα του τον τόπο πού κατοικεί.
Όμως, για να νιώσεις έναν τόπο πατρίδα σου, πρέπει να τον γνωρίσεις πρώτα. Έτσι
θα αντιληφθείς την πραγματική του αξία και θα τον τοποθετήσεις στις σωστές του
διαστάσεις. Τότε δεν θα αδιαφορήσεις γι’ αυτόν αλλά ούτε θα τον υπερεκτιμήσεις
ώστε να τον ανεβάσεις στη σφαίρα του ιδεατού, οπότε έχεις φορέσει επικίνδυνες
παρωπίδες.
Παλιότερα τα πράγματα ήταν πιο απλά. Ο
κόσμος ζούσε σε μικρές, πιο ανθρώπινες κοινωνίες. Τόσο στις μικρές γειτονιές
στις πόλεις, όσο και στα χωριά. Μεγαλώνοντας εκεί, γνώριζε τις οικογένειες,
συμμετείχε στις κοινωνικές εκδηλώσεις, μάθαινε τις οικονομικές δραστηριότητες
της περιοχής, άκουγε αφηγήσεις από τους μεγαλύτερους για το παρελθόν,
τραγουδούσε και χόρευε τα τοπικά τραγούδια και σταδιακά ενσωματωνόταν στο
κοινωνικό σύνολο, αναλαμβάνοντας και αυτός κάποιο ρόλο. Έτσι σχημάτιζε μέσα του
την εικόνα της πατρίδας.
Σήμερα τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα.
Κάποιος μπορεί να γεννήθηκε και να μεγάλωσε εδώ αλλά ένα κομμάτι του εαυτού του
ανήκει στον τόπο καταγωγής των γονιών του, ένα άλλο στον τόπο προέλευσης
του/της συζύγου του και ίσως ένα τρίτο σε μέρη που έχει σπουδάσει ή εργαστεί.
Όλα αυτά τα μέρη είναι μικρές ή μεγαλύτερες πατρίδες. Όμως, ανεξάρτητα από το
πού γεννήθηκε κάποιος ή το πού σπούδασε ή εργάστηκε, πατρίδα του είναι ο τόπος
που κατοικεί, ο τόπος στον οποίο έχει στήσει το σπιτικό του, ο τόπος όπου
μεγαλώνουν τα παιδιά του. Οφείλει, λοιπόν, αυτό τον τόπο να τον γνωρίσει και να
τον αγαπήσει.
Προϋπόθεση για να αγαπήσει κάποιος την
πατρίδα του αποτελεί η γνώση της ιστορίας της. Η ιστορία αποτελεί τη συλλογική
μνήμη ενός πληθυσμού και η γνώση της σου δίνει το αίσθημα ότι ανήκεις στο ίδιο
σύνολο. Στον τομέα αυτό ο ρόλος του σχολείου και του εκπαιδευτικού είναι
σημαντικός ώστε να δώσει στους μαθητές να καταλάβουν ότι ο τόπος που ζουν δεν
είναι μετέωρος. Από κάπου έρχεται και κάπου πορεύεται. Και στην πορεία του αυτή
εμείς: οι γονείς, οι καθηγητές, οι μαθητές, είμαστε οι σημερινοί επιβάτες. Και
οφείλουμε να γνωρίζουμε, όσο γίνεται καλύτερα, την πορεία του οχήματος στο
οποίο επιβαίνουμε, ώστε να το οδηγήσουμε σωστά. Να το νιώσουμε σαν πατρίδα μας,
να ταυτιστούμε με αυτό και να το βοηθήσουμε ως πολίτες. Σήμερα εμείς, αύριο τα
παιδιά μας.
Η Νέα Σμύρνη είναι μία νέα πόλη. Όμως,
αποτελεί τη συνέχεια ενός σπουδαίου και συνάμα δραματικού παρελθόντος. Πολλοί
από μας δεν καταγόμαστε από τη Μικρασία. Αλλά ως κάτοικοι αυτής της πόλης δεν
μπορούμε παρά να αισθανθούμε λίγο Μικρασιάτες. Όταν γύρω μας αντικρίζουμε
ονόματα δρόμων, όπως: Νικομηδείας, Εφέσου, Τραπεζούντος, Αρτάκης, Δαρδανελίων,
Καππαδοκίας, Κυδωνιών. Όταν τα σχολεία μας ονομάζονται «Ομήρειο» και
«Ευαγγελική». Όταν η εκκλησία μας λέγεται Αγία Φωτεινή. Όταν στην είσοδο της
πόλης δεσπόζουν το άγαλμα του αγίου Χρυσοστόμου και τα μνημεία των μαρτύρων της
καταστροφής. Όταν αθλητικός μας σύλλογος είναι ο «Πανιώνιος». Έχουμε χρέος προς
τα παιδιά μας, τα οποία μεγαλώνουν σε αυτή τη συνοικία, να εξηγήσουμε τι
σημαίνουν. Επομένως, από το βιβλίο αυτό δεν μπορούσε να λείψει η μητέρα Σμύρνη.
Παράλληλα, η πόλη της Νέας Σμύρνης διανύει
την ένατη δεκαετία της και έχει τη δική της αυτοτελή ιστορική παρουσία. Ανδρώθηκαν
σε αυτήν αρκετές γενιές κατοίκων. Κάποιοι από αυτούς ήταν πρόσφυγες ή απόγονοι
προσφύγων. Πολλοί είναι μετανάστες από άλλες περιοχές της χώρας μας ή από άλλα
κράτη. Με τη μακρόχρονη παρουσία και με τη δράση τους δημιούργησαν ένα κράμα
πολιτισμικό, αυτό πού αποτελεί το σημερινό νεοσμυρνιώτη. Έχει λοιπόν και η Νέα
Σμύρνη τη δικιά της ιστορία, την οποία οφείλουμε να γνωρίζουμε.
Με αυτές τις σκέψεις το 1997 εκδώσαμε το
εύχρηστο βιβλιαράκι «Από τη Σμύρνη στη Νέα Σμύρνη», με πρωτοβουλία της τότε
διευθύντριας του σχολείου κ. Κρητικίδου, ελπίζοντας πως συμβάλλουμε στην
προσπάθεια να γνωρίσουν οι μαθητές μας την ιστορία του τόπου που μεγαλώνουν.
Έχοντας διαπιστώσει, με τη βοήθεια και μιας στατιστικής έρευνας που είχαμε
κάνει στο μαθητικό πληθυσμό, ότι η συνοικία μας χάνει σταδιακά το μικρασιατικό
της χαρακτήρα, στοχεύαμε αφενός να διδαχθεί η ιστορία της πόλης μας στους
μαθητές μας και αφετέρου να διαδοθεί αυτή τη γνώση στο ευρύτερο οικογενειακό
τους περιβάλλον. Το 2003 το βιβλίο επανεκδόθηκε, αφού η πρώτη έκδοση είχε
εξαντληθεί, και η προσπάθεια συνεχίστηκε. Επειδή από καιρό έχει εξαντληθεί και
η β΄ έκδοση αποφασίσαμε να επανεκδώσουμε το βιβλίο σε πιο ενημερωμένη μορφή,
αφού οι λόγοι για τους οποίους είχε εκδοθεί αρχικά εξακολουθούν να ισχύουν και
στις μέρες μας.
Νέα Σμύρνη,
Δεκέμβριος 2010
Θεόδωρος
Μπελίτσος
Διευθυντής
2ου Γυμνασίου Ν. Σμύρνης «Ομηρείου»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου