Σάββατο 27 Μαρτίου 2021

"Κλείσε τα μάτια" Νέο λαϊκό τραγούδι της Ευδοξίας Καρακάτση σε Μουσική Χριστόφορου Χριστοφή και Στίχους του Άθω Χατζηματθαίου

 


Μουσική: Χριστόφορος Χριστοφή 
Στίχοι: Άθως Χατζηματθαίου 
Τραγούδι: Ευδοξία Καρακάτση

Κλείσε τα μάτια Γυρνώ του χρόνου πίσω το ρολόι ψάχνοντας στις ρωγμές της μοναξιάς Σαν χάντρα από σπασμένο κομπολόι σε μια γωνιά κρυμμένη της καρδιάς Στα όμορφα τα βράδια  που κοιμόσουν, δίπλα μου, σε καιγόμενα σεντόνια. Την παγωνιά τα δυο κορμιά πριν νιώσουν, πριν πέσουν στην ψυχή, τα πρώτα χιόνια. Κλείσε τα μάτια μωρό μου σε λίγο φτάνει και πάλι η αυγή   πέφτει νεκρό τ’ όνειρο μου στο τελευταίο το θλιμμένο μας φιλί Τώρα, μες στη σιωπή βουβοί κι οι δυο μας, του χωρισμού υφαίνουμε το νήμα. Βαθειά  πληγή  ανοίγει ο στεναγμός μας, χάθηκε το παιγνίδι κι είναι κρίμα Κλείσε τα μάτια μωρό μου σε λίγο φτάνει και πάλι η αυγή   πέφτει νεκρό τ’ όνειρο μου στο τελευταίο το θλιμμένο μας φιλί Κλείσε τα μάτια μωρό μου σε λίγο φτάνει και πάλι η αυγή   πέφτει νεκρό τ’ όνειρο μου στο τελευταίο το θλιμμένο μας φιλί
Άθως Χατζηματθαίου 









ΛΙΝΑ ΒΑΤΑΝΤΖΗ "Κάτω από την Ατμόσφαιρα"



Με μικρά σύννεφα
και αναποφάσιστο αέρι
η μέρα
σε καλεί να σταθείς
στο φως της άνοιξης

ανάμεσα στους τραχείς ήχους της πόλης
με τα μοσχοβόλα παρτέρια στους δημόσιους κήπους –

Είναι η μέρα να σπάσεις τους κανόνες
και να ασπαστείς τη ζωή.







ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΚΚΑΛΑΣ "Η εφαρμογή της νέας ώρας"



Ένας οφιτσιάλος,*
σκέτος αρλεκίνος,
σαν αυτόν κανένας άλλος.
Πάντα αχάριστος,
όλο και κάτι του έλειπε.
Πλεονέκτης, αν κι είχε την υγειά του,
και τη δουλειά του,
στολισμένος με τα σιρίτια του, τι άλλο ήθελε;
Αχόρταγος ήταν, λες και δεν είχε τίποτε!
Αριβίστας, φιδοζωσμένος, άχρηστος, αυταρχικός.
Οι συνάδελφοί του τον δούλευαν, για την ξεροκεφαλιά του.
Η τελευταία τρύπα του ζουρνά ήταν για κείνους.
Αποκαλούσε τους στρατιώτες, παλιοφάνταρα,
τους έκανε να τον τρέμουν!
Έκανε ρεσάλτο με τη μηχανή του κουρέα στο χέρι,
κι άρχιζε να τραβά ψαλιδιές,
αν τυχόν είχε κάποιου μεγαλώσει το μαλλί.
Με αυτόν τον τρόπο πίστευε πως επιβάλλει πειθαρχία!
Σκέτος συμφεροντολόγος όπως ήταν,
αναζητούσε να βρει γυναίκα με προίκα,
έστω μεγαλοκοπέλα κι όχι καμιά πιτσιρίκα
έχοντας φόβο, μη του βγει μπολσεβίκα!.
Έλεγε το γιο του, στη Μόσχα θα στείλει να σπουδάσει,
να γίνει καπιταλιστής
κι όχι στο Παρίσι κομμουνιστής!
Έμπαινε υπηρεσία κατά κανόνα
σαν επόπτης στο στρατώνα,
το ’φερε η τύχη να ’χει σειρά,
ο δυστυχής εκείνη τη βραδιά,
που άλλαζε η θερινή ώρα, για πρώτη φορά.
Σαββατόβραδο στην αναφορά,
τον ρώτησε ο σαλπιγκτής
κύριε επόπτη το πρωί θα σαλπίσω,
με τη νέα ώρα ή με την παλιά;
Τι το ’θέλε και ρώτησε ο κακόμοιρος φαντάρος,
γίνηκε ο κακός του φλάρος!
Λύσσαξε ο ταγμένος στο καθήκον επόπτης,
τι κομμούνι τον αποκάλεσε,
τι φερέφωνο του ΕΑΜ είσαι, να με διατάξεις;
Εγώ μόνο από το αρχηγείο στρατού παίρνω διαταγές!
Θεέ μου τι καφρίλα!
Έληξε η αναφορά.
Αλλά το πρωί ο δάκτυλος του ΕΑΜ παραφύλαγε
κι η σάλπιγγα βάρεσε σύμφωνα με τη νέα ώρα!
Είχε υπηρεσία άλλος σαλπιγκτής.
Ο ανεγκέφαλος, ασύδοτος, ξερόλας
που υποπτευόταν παντού κομμουνιστικό κίνδυνο
με τα σώβρακα σηκώθηκε κι έτρεξε να συλλάβει
τον αναρχοκομουνιστή σαλπιγκτή!
Τον οδήγησε, αφού τον κούρεψε γουλί,
στο πειθαρχείο!
Η γιάφκα του στρατοπέδου διαλύθηκε.
Ο σαλπιγκτής στη στενή, όχι όμως για πολύ.
Δικαιώθηκε από τον υποδιοικητή.
Που ναι μεν ήταν αυστηρός, αλλά και δίκαιος μαζί.
Ήρθε ξαφνικά κατά τις 12 το μεσημέρι με τη νέα ώρα.
Ρωτάει γιατί δε βαράει η σάλπιγγα για εστίαση;
Μαθαίνει τα καθέκαστα, βγάζει από το πειθαρχείο
το σαλπιγκτή, του χορηγεί 10 μέρες άδεια τιμητική.
Και οδηγεί μέσα εκεί τον ξεροκέφαλο επόπτη!
Αυτή ήταν η εφαρμογή της νέας ώρας,
σ’ ένα έμπεδον!*

Απρίλης του 1975!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΚΚΑΛΑΣ

οφιτσιάλος,*(στο Βυζάντιο), αξιωματούχος του κράτους
έμπεδον!* στρατιωτική μονάδα νεοσυλλέκτων









Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

Carpe " Παραμιλητά..."



Η μελωδία της ομορφιάς

δονεί τα τοιχώματα της καρδιάς.

Τα ψέματα καρποφόρησαν

τρώνε το φως,

η θλίψη διογκώθηκε ,

τα αυθόρμητα χαμόγελα τσαλακώθηκαν.

Εκμυστηρεύθηκα τα παραμιλητά της νύχτας

σε πρόσωπα απόντα.

Ταυτίζω τα χρώματα της ζωής

με τις αποχρώσεις των νεκρών.

Επιθυμίες που ενταφιάστηκαν

στην άβυσσο της μνήμης.

Στα οπτικά πεδία απλώνεται το χάος.

Η ομορφιά σεργιανά ξυπόλητη

στη διαπασών.

Carpe.

Φωτογραφία:Kelly Tan art
Aπό https://www.pinterest.fr/







ΤΣΑΜΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ "Νυχτοβάτης στην ιστορία"



Μέσα από την πνιχτή συννεφιά
ξεπρόβαλλε μιαν ακτίδα ήλιου
φωτίζοντας τον κήπο των ηρώων.
Εκεί βρέθηκα κι εγώ
μία Ανατολικιώτισσα
χωρίς πρόσκληση.
Παραξενεύτηκα
που ήμουν αόρατη μπρος στα παγωνιά!

Περιδιαβαίνοντας
ανάμεσα σε τόσες προτομές
δεν αναγνώριζα κανένα πρόσωπο
κανένα στοιχείο τους σκαλισμένο
δε μαρτυρούσε
ούτε το πώς ούτε το γιατί.
Ανώνυμα παιδιά χωρίς χαμόγελο
έστεκαν παγωμένα
γυναικεία πρόσωπα μελαγχολικά
ανδρικά συνοφρυωμένα μάτια.
Ο ήλιος χάιδευε
τις χλωμές ψυχές των αγαλμάτων
ενώ το βλέμμα μου
παγιδεύτηκε στο βουβό παράπονο.

Τα παγώνια με κύκλωσαν
κρώζοντας
κι ένα ψυχρό ρεύμα με ράπισε
φαινόμουν πια
ήρθε η ώρα να φύγω.

Πέταλα κροτάλιζαν στο πλακόστρωτο
άλογα χλιμιντρίζοντας πλησίαζαν.
Έρχονταν ο καβαλάρης...
Η μάχη θα ξεκινούσε...
Ευαγγελισμός και αφύπνιση
ένας κρίνος και μιαν υπόσχεση
ένα γεγονός και μιαν ελπίδα
μέσα από τον πόνο
η εξιλέωση και η ελευθερία...

Ένα πλήθος ποντικιών
άρχισε να τσιρίζει στην καρδιά μου...
Κι όπως απροσδόκητα
βρέθηκα στον κήπο
έτσι και χάθηκα.
Αν με ρωτήσετε τώρα
τι θυμάμαι
από αυτό το ζωντανό όνειρο
θα πω αυτό μόνο:

Ελεύθερους πολιορκημένους
ανώνυμους
χωρίς χαρακτηριστικά
με μια λευκή μάσκα
να καλύπτει τα ραμμένα χείλη
όχι όμως
και την αιμορραγούσα καρδιά...
Την ελευθερία να προβάλλει
ματωμένη
από την ανάσα του Θεού
και το αμόνι των ανθρώπων.
Στο καμίνι της καρδιάς μου
ακόμη καίει
η φωτιά της δόξας και της τιμής!


Τσαμάκη Βασιλική
tsamakivasiliki.blogspot.com

Η εικόνα είναι από pixabay.com











Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021

ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ - Εξι ποιήματα από το βιβλίο του "Σταλαγματιές Ζωής".




ΞΕΦΛΟΥΔΙΣΜΑ

Σιγά σιγά - προσεκτικά - ξεφλούδισα το κρεμμύδι του προσώπου της,
και, σφίγγοντας την καρδιά,
τα μάτια μου δεν δακρύσαν.
Τις έξω φλούδες - σημάδια απ’ του καιρού το διάβα -
τις ζαρωματιές, τα κτυπήματα, τα κρεμάσματα και τους λεκέδες
τα έκανα στην πάντα ένα-ένα.
Κι όταν τελικά η θύμισή μου ανεγνώρισε αυτό που απέμεινε,
εμβρόντητος ευρήκα με χαρά,
τελείως αναλλοίωτα από τον χρόνο
- όπως τά ‘ξερα -
τα Μάτια της
- καθρέφτη για το χαμόγελό μου.

🍁🍁🍁🍁

ΣΚΟΥΠΙΔΙ

Μου είπαν, λοιπόν που λέτε, πως η δίκη της παιδούλας
δεν κράτησε ούτε καν δέκα λεπτά.
Για να μην φανεί στους τρανούς από τούς συγχωριανούς της,
που ήταν στο δωμάτιο
- στον παπά, στον κυρ’ πρόεδρο και στον χωροφύλακα -
μπιτ για μπιτ αγράμματη
- που όπως όλοι τους την φώναζαν -
σαν την ρώτησε ο στρατιωτικός δικαστής
εάν «αυτοβούλως» εβοήθησε τους αντάρτες,
ντράπηκε να ρωτήσει τί πάει να ‘πει η λἐξη,
και χαμηλόφωνα - η καψερή - ψιθύρισε ένα «ναι».
Κι έτσι, σ’ ένα τέταρτο μόλις της ώρας,
την πέταξαν και αυτήν – με τους άλλους – μέσα στον λάκκο.

🍁🍁🍁🍁

ΎΒΡΙΣ


Πέρασαν οι οροσειρές - δάσκαλοι, βαθμοί, γονείς, παπάδες -
και όλες οι προσπάθειες, οι αγώνες, και οι αβεβαιότητες.
Πεδιάδες τώρα φαίνονται μπροστά απλωτές, ευκολοδιάβατες.
Το ρολόι - άκου το - κτυπά ρυθμικά, μετρημένα.
Οι μέρες - κύματα γαλήνια - έρχονται και πάνε
με περιεχόμενο ευκολομάντευτο, δίχως εκπλήξεις,
γήλοφοι μόνον δηλαδή,
και ίσως και κάτι λακκουβάκια.
Κάτσε, ηρέμησε, χάζεψε, ανάσανε βαθειά,
κοίτα τριγύρω, σκέψου το,
και - δίχως λέξεις - πες από μέσα σου:
«Ωραία είναι - χορτάτος ο πορτογύρης Λύκος, γεμάτο το Μυαλό».
Και σαν αδειάσει η κούπα με το γλυκό κρασί,
ίσως κάνα τραγούδι, μουρμουριστά - πλέον - αρχίζεις,
με δίχως εκστασιασμούς μήτε και μοιρολόγια,
Και οι παρέες - σαν τις αγάπες - απαλές πλέον κι αυτές
και ανάλγητες, δίχως ξύπνια όνειρα,
δίχως καρδιοχτύπια κι αγωνίες.
Ίσως και κάτι να λείπει, αλλά - χαρά στο πράγμα -
να το κυνηγήσεις - αυτό, είτε και κάτι άλλο - δεν πολυαξίζει.
Για δες τον σωρό από βιβλία αρχινισμένα μα ατελείωτα,
κοίτα τα μισοτελειωμένα σχέδια για γέφυρες,
για τον Σάρο της Σελήνης, για λέξεις πελασγικές.
Μα όλα αυτά - όλα σου λέω, και μην επιμένεις -
σαν ήδη κατανοήθηκαν, ήδη απολαύσθηκαν,
και οι επεξηγήσεις σε άλλους είναι πλέον κόπος μη ποθητός.
Απλώς, τώρα, κοίτα τριγύρω, και χαμογελώντας ψιθύρισε:
«Και με τα τόσα ανεκπλήρωτα όνειρα,
πάλι καλά είναι».
Αχ, Θέ μου, να βάσταγε έτσι ώς τον Γκρεμό

🍁🍁🍁🍁

ΔΙΑΒΑΤΕΣ

Μετά τον στρόβιλο του έρωτα,
δίπλα-δίπλα ύπτια ξαποσταίναν,
με τα χέρια τους ακόμα σφικτἀ περιτυλιγμἐνοι.
Μα ενώ τα δάχτυλά τους ακόμα ανίχνευαν
- μηχανικά πλέον και βαριεστημένα -
και ενώ τα κεφάλια τους - γερμένα -
ακόμα γλυκά ακουμπούσαν,
οι σκέψεις τους - τώρα - κάπου Αλλού,
στον δικό τους - τον ξέχωρο - κόσμο
χώρια - πλέον - επέστρεφαν.

🍁🍁🍁🍁

ΤΟ ΧΘΕΣ

Μα τί κάνει το σακάκι μου εκεί κάτω πεταμένο;
Α, ναι!
Το πέταξα εκεί χάμω - χθες αργά - να θυμηθώ σήμερα να ....
Μα, χθες ήταν που εκεί το πέταξα;
Α, ναι, χθες!
Χθες, που από τόσο καιρό την ημέρα αυτήν την περίμενα,
μετρώντας τους μήνες ανυπόμονα;
Για ‘δες!
Χθες, ήρθε κι αυτή η ημέρα - όπως όλες έρχονται!
Μα καθώς γελάγαμε και τα πίναμε,
και αμέριμνα άλλα σκεπτόμαστε,
μέσα από τα δάχτυλα η ημέρα - σαν άμμος - εγλίστρησε,
και, ακριβώς πάνω στην ώρα της, έφυγε,
και - σαν όλες τις άλλες -
έγινε κι αυτή, η Τρανή η Ημέρα,
το Χθες ...

🍁🍁🍁🍁

ΜΑΖΩΜΑ

Φέτος το φθινόπωρο, τα φύλλα των σφενδάμνων
και των ευωνύμων ήταν φοβερά κατακόκκινα.
Ίσως η αλλαγή στις καιρικές συνθήκες,
ή, ποιός ξέρει, πιθανόν τώρα
- καθώς μεγαλώνουμε -
με ανήσυχο πλέον και αναχωρητικό ρεμβασμό,
να προσέχουμε περισσότερο κάτι τέτοιες λεπτομέρειες.










ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ - "Και εγένετο Ελλάς" και "Εγένετο κράτος "




«Πατρίς, να μακαρίζης όλους τους Έλληνες, ότι θυσιάστηκαν διά σένα να σ’ αναστήσουνε, να ξαναειπωθής άλλη μίαν φορά ελεύτερη πατρίδα, οπού ήσουνε χαμένη και σβυσμένη από τον κατάλογον τών εθνών. Όλους αυτούς να τους μακαρίζης»
(Μακρυγιάννης)

Οι επετειακές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 και την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους (1830) δεν προκαλούν μόνο ένα κλίμα εθνικής έξαρσης και ευωχίας, αλλά μάς βοηθούν να αξιολογήσουμε το βαθμό της ιστοριογνωσίας μας. Παράλληλα ως Έλληνες καλούμαστε να ανιχνεύσουμε το περιεχόμενο της εθνικής μας αυτογνωσίας και κατά πόσο το ιστορικό παρελθόν διαμορφώνει ακόμη την ταυτότητά μας.

Η εθνική μας μνήμη αντιπαλεύει με την ιστορική λήθη και οι ιστορικοί μύθοι συγκρούονται με την ιστορική αλήθεια. Πολλές φορές οι συναισθηματισμοί και οι εθνικές εξάρσεις μάς εμποδίζουν όχι μόνον να αποκολληθούμε από κάποια εθνικά στερεότυπα και μύθους αλλά και να οργανώσουμε την «άμυνά» μας και να χαράξουμε την μελλοντική μας πορεία. Συναισθηματικά δεμένοι με τις ηρωικές πράξεις των αγωνιστών του 1821 και «αγωνιούντες» για το παρόν και το μέλλον της χώρας μας προσπαθούμε να αυτοπροσδιοριστούμε ως άνθρωποι και ως Έλληνες.

Το ιστορικό πλαίσιο

Οι εθνικά μεμψίμοιροι αδυνατούν να συλλάβουν το μέγεθος της προσπάθειας και του ηρωισμού των αγωνιστών του 1821 και προβάλλουν εμφαντικά πως η απελευθέρωση της Ελλάδας ήταν αποτέλεσμα της ναυμαχίας του Ναυαρίνου (20/10/1827). Όσο κι αν αυτό συνιστά μία ιστορική αλήθεια δεν πρέπει να μάς οδηγεί σε μία υποτίμηση ή απαξίωση του αγώνα του 1821. Αντίθετα μάς διδάσκει πως μία χώρα «ξεχασμένη» και υποδουλωμένη προκάλεσε το ενδιαφέρον των μεγάλων και τους ανάγκασε – έστω για τα δικά τους συμφέροντα – να υπερασπιστούν το δικαίωμά μας για εθνική ελευθερία.

Από την άλλη πλευρά η ευτυχής έκβαση του αγώνα του 1821 επιτάσσει τον ιστορικό αναστοχασμό και συμβάλλει στην διαπαιδαγώγηση των νεότερων γενεών. Ο πόθος για ελευθερία στάθηκε ικανός να αντιπαλέψει τις σφοδρές αντιδράσεις της Ιεράς συμμαχίας (Συνέδριο Βερόνας, φθινόπωρο 1822) και να πετύχει το ιστορικά «αδιανόητο».

Με ένα άκρως αρνητικό διεθνές κλίμα και με μία ελλιπή ή υπό διαμόρφωση εθνική συνείδηση οι Έλληνες τόλμησαν και απελευθερώθηκαν. Χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και εθνικό στρατό και με μόνο εφόδιο την φλόγα για ελευθερία και την «τρέλα» των αγωνιστών οι Έλληνες απελευθερώθηκαν.

 «Ο κόσμος μάς έλεγε τρελούς. Ημείς αν δεν είμεθα τρελοί, δεν εκάναμεν την επανάσταση». (Κολοκοτρώνης)

Η Φιλική εταιρεία και οι εκφραστές του νεοελληνικού διαφωτισμού ήταν οι μοναδικοί μηχανισμοί που προετοίμασαν «άτυπα» την επανάσταση. Μία επανάσταση των «ασήμων», των φτωχών, των εμπόρων και των ανυπότακτων. Μία επανάσταση που ανέτρεψε τη λογική σειρά των γεγονότων και τον διπλωματικό ορθολογισμό της εποχής. Ο Όργουελ στο «1984» το έκανε σύνθημα:

«Δεν θα επαναστατήσουν αν δεν αποκτήσουν συνείδηση, και δεν θα αποκτήσουν συνείδηση αν δεν επαναστατήσουν».

 Οι αγωνιστές

Ωστόσο εκείνο που προκαλεί το θαυμασμό μας είναι ο ηρωισμός των απλών αγωνιστών, η ανιδιοτέλειά τους και ο βαθύς πόθος τους αλλά και το πάθος τους για την ελευθερία του έθνους. Βέβαια δεν έλειπαν ούτε τα ανθρώπινα πάθη ούτε και τα μικροσυμφέροντα, όπως αυτά εκφράστηκαν στους εμφυλίους της επανάστασης. Η αγιοποίηση των ηρώων είναι ιστορικό λάθος.

Οι ήρωες είχαν να αντιπαλέψουν την ανθρώπινη φοβία τους, το άγχος της αποτυχίας και του θανάτου. Ξόδεψαν περιουσίες χωρίς υστεροβουλία και θυσίασαν την «ήσυχη» ζωή τους στο όραμα να ζήσουν ελεύθεροι, στο δικό τους κράτος.

Κάπως έτσι «εγένετο κράτος»«εγένετο Ελλάς». Ένα κράτος που «αγκάλιασε» όχι μόνον τους παραδοσιακούς Έλληνες αλλά και άλλες μικρότερες εθνότητες που ένιωθαν Έλληνες ή θέλησαν να ενταχθούν σε αυτό το κράτος. Κι αυτό είναι το μέγιστο επίτευγμα μετά την κατάκτηση της ελευθερίας. Η γλώσσα, το αρχαιοελληνικό κλέος και η θρησκεία αποτέλεσαν το βασικό συνεκτικό ιστό των κατοίκων του νεοελληνικού κράτους.

«Θα κάνουμεν κράτος»

Ξεχωριστή μορφή ανάμεσα στους πρωταγωνιστές του 1821 είναι ο ψαριανός Κ. Κανάρης (1793-1877), γνωστός και ως ο θρυλικός πυρπολητής του τούρκικου στόλου (1822). Η τολμηρότερη ενέργειά του δεν ήταν αυτή, αλλά η απόπειρά του να πυρπολήσει τον αιγυπτιακό στόλο μέσα στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, τον Ιούλιο του 1825. Η αποτυχία του εγχειρήματος οφείλεται στην αιφνίδια αλλαγή των καιρικών συνθηκών.

Ωστόσο αυτό το εγχείρημα δεν ανέδειξε μόνο το μέγεθος της τόλμης του Κανάρη αλλά άφησε ως εθνική παρακαταθήκη τη συνάντηση – συνομιλία του με τον αυστριακό πλοίαρχο.

Οι πηγές αναφέρουν πως ο Κανάρης και οι συναγωνιστές του στο δρόμο για την Αλεξάνδρεια και με στόχο να πυρπολήσουν τον εχθρικό στόχο βρέθηκαν χωρίς τροφές και νερό. Αναγκάζουν τότε ένα αυστριακό πλοίο να τους προμηθεύσει τα αναγκαία για τη διατροφή τους, όπως: ψωμί, τυρί, σαρδέλες και νερό.

Ο Κανάρης είπε στον αυστριακό καπετάνιο: «Δεν έχω χρήματα για να σου τα πληρώσω τώρα… Γράψε, όμως, σ’ ένα χαρτί πόσο κοστίζουν και δος το μου να υπογράψω». Και τότε ο Αυστριακός του απαντά: «Δεν θέλω τίποτα». Ο Κανάρης, ωστόσο, επιμένει λέγοντας: «Φέρε το χαρτί και γράψε 2.000 γρόσια και το έθνος μου θα σου τα πληρώσει!». Τότε ο Αυστριακός του λέει κάπως υποτιμητικά: «Μα δεν έχετε κράτος».

Σε αυτά τα λόγια ο Κανάρης ανταπαντά με το εμβληματικό:

«Δεν έχουμε κράτος, μα θα κάνουμε!».

Όταν πέρασαν τα χρόνια και ο Κανάρης έγινε Υπουργός των Ναυτικών μια μέρα μπήκε στο γραφείο του ένας παλιός συμπολεμιστής του μαζί με έναν άγνωστο για τον Κανάρη.

  • Καπετάνιε, τον θυμάσαι τον κύριο;

  • Όχι, απαντάει ο Κανάρης.

Ο άγνωστος ήταν ο αυστριακός καπετάνιος. Τότε ο Κανάρης θυμήθηκε το παλιό περιστατικό και του λέει: «Το έχεις εκείνο το χαρτί; Δώσε μου το». Ο Κανάρης διατάσσει να πληρωθεί το ποσό και του λέει υπερήφανα:

«Δεν πίστευες τότε στα λόγια μου.

Τότε δεν είχαμε κράτος, το κάναμε όμως!».

Με τέτοιες ψυχές και τέτοιες αρετές ξαναστήθηκε η Ελλάδα κι έγινε ελεύθερο κράτος… Όταν ο πατριώτης ήταν τίτλος τιμής. Κάτι ανάλογο υπονοούν και τα λόγια ενός σύγχρονου ευεργέτη, του εφοπλιστή Ιακώβου Τσούνη:

«Ο πιο σπουδαίος για μένα είναι ο πατριώτης. Όχι εκείνος που έχει λεφτά και τιμητικές διακρίσεις, αλλά αυτός που πραγματικά αγαπάει την πατρίδα του»

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com







ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΑΟΥΣΙΔΗΣ - Ψηφιδωτό Μνημείο του αφιερωμένο στον Άγνωστο Παπά και στον Άγνωστο Δάσκαλο



Ένα εξαιρετικό ψηφιδωτό μνημείο που φιλοτέχνησε ο εικαστικός καλλιτέχνης Στέλιος Μαουσίδης (Πατέρας μου) το 1979 στην Έδεσσα, κοντά στον χώρο της Γαβαλιώτισσας. 
Το μνημείο είναι αφιερωμένο στον άγνωστο παπά και δάσκαλο για την αγωνιστική τους προσφορά στην εκπαίδευση, στην Παιδεία των Ελλήνων στα δύσκολα χρόνια του τουρκικού ζυγού. Στο κρυφό σχολειό ο παπάς και ο δάσκαλος ήταν αυτοί που βοήθησαν τους Έλληνες να μη ξεχάσουν την Εθνική τους ταυτότητα.
Ελισάβετ Μαουσίδου 

 







ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗΣ "ΕΞΟΔΟΣ"


E. de Lunsac, η αυτοθυσία της μάνας

ΕΞΟΔΟΣ. 
(Βασισμένο στα απομνημονεύματα του Κασομούλη και δείχνει το πραγματικό μεγαλείο των γυναικών και της αξεπεραστης οργάνωσης που δημιουργηθηκε μέσα στις φλόγες του αγώνα. )


Κάθε πρωί έβγαινε ένας Τούρκος και μας εφώναζε
-Παραδοθείτε ορέ γκιαούρηδες είναι κρίμα να σας χαλάσουμε τέτοια παλικάρια που είστε και τότε ο Μπαϊρακτάρης του εφώναξε:
-Ε ωρέ Τούρκε, ακούς τα γαϊδούρια όπου γκαρίζουν
-Τα ακούω καπεταν Γιάννη
-Όσο οι γάιδαροι γκαρίζουν το Μεσολόγγι δεν παραδίνεται!
Ήρθε όμως ο καιρός που δεν γκάριζαν οι γάιδαροι ,ούτε και τα σκυλιά αλυχτούσαν και τότε ο Τούρκος ματαφώναξε .
-Ε ωρέ καπετάν Γιάννη τι τους εκάνατε τους γαϊδάρους; Γιατί δεν αλυχτούν τα σκυλιά σας;
-Πόσες φορές ωρέ Τούρκε προσκυνάς τον προφήτη σου; φώναξε τότε ο Μπαϊρακτάρης.
-Πέντε φορές τη μέρα καπετάν Γιάννη. .
-προσκύνα τον άλλη μία να σ αφήσει να ζήσεις κι από τότε ο Τούρκος δεν ξαναφάνη…
Αρχηγούς εδώ δεν έχουμε. Καθείς είναι υπεύθυνος για τη φρουρά του
Ότι έχει να πει, το λέει στη Συνέλευση κι η συνέλευση αποφασίζει….
- Βατράχους δεν έχουμε ,τους εφάγαμε όλους.
- Ποντικούς εφάγαμε όσους μπορέσαμε .Ήταν ευτυχής όποιος μπορούσε να πιάσει έστω κι έναν.
- Ακολούθησαν οι ασθένειες πονόλαιμος δευτερίτης, αθρίτης Βράζαμε καυκαλήθρες χορτάρι της θάλασσας ,το βράζαμε πέντε φορές να φύγει η πικράδα και το τρώγαμε με λάδι και ξίδι
Το βράδυ κάναμε σύναξη στην οικία του Τζαβέλα, αξιωματικοί, τοπικές αρχές κι ο Ιωσήφ των Ρωγών.
- Γυναίκες του Μεσολογγιού τι προτιμάτε να πέσουμε σε συνθήκες με τους Τούρκους ή το θάνατο.
- Το θάνατο! το Θάνατο ! το θάνατο! Το θάνατο! φώναξαν όλες.
Μιλήσαμε έπειτα για τις οικογένειές μας και τα παιδιά που θ΄ άρχιζαν να κλαίνε κατά την έξοδο.
Αποφασίσαμε να φονεύσουμε τα γυναικόπαιδα.(μην προδοθούμε από το κλάμα τους) κι έπειτα είπαμε πως κανείς δεν μπορούσε να σφάξει το τέκνο του κι αποφασίσαμε κάποιος γείτονας ν αναλάβει το δυσάρεστο τούτο καθήκον. Όλοι με μια φωνή τα αποφασίσαμε κι ήμασταν έτοιμοι να το πράξουμε.
Η γενναία αλλά απάνθρωπη στρατιωτική απόφαση ανάγκασε τον αρχιερέα να σηκωθεί πάνω και να πει:
- Εν ονόματι της Αγίας Τριάδας αν τολμήσετε να πράξετε τούτο πρώτα να θυσιάσετε εμένα. Η κατάρα του θεού και των αθώων παιδιών να πέσει στα κεφάλια σας….
εκφώνησε τούτο. Κάθισε κι άρχισε να κλαίει!!.
-Μείναμε σιωπηλοί για μισή ώρα!!! Κλαίγαμε κι εμείς!!!…
Κανείς δε μιλούσε. Οι κατάρες εμπόδισαν την ορμή των αξιωματικών…ερευνήσαμε κι άλλες λύσεις…
Αποφασίσαμε να ποτίσουμε μ’ αφιόνι τα παιδιά μας και ετοιμαστήκαμε για την μεγάλη Έξοδο…
Γερογιάννης Γιάννης












Φωτογραφικό άλμπουμ της Ελένης Μπαρσίνικα από την εικαστική έκθεση, με τίτλο A Voyage Within, των Βαγγέλη Κύρη και Anatoli Georgiev στην Καλαμάτα


A Voyage Within

Την εικαστική έκθεση, με τίτλο A Voyage Within, των Βαγγέλη Κύρη και Anatoli Georgiev, φιλοξένησε στην Καλαμάτα, από 12 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου, η Συλλογή Ενδυμασιών "Βικτωρία Γ. Καρέλια". 
* Υπάρχει ένα σημείο στο χάρτη του νου, όπου η τέχνη είναι μία και οι διαφορετικές εκφράσεις της μπορούν, σε ιδανικές συνθήκες, να συνυπάρξουν, να αλληλοσυμπληρωθούν και ν΄αναγνώσουν στο τέλος την πραγματικότητα, μέσα από ένα καινοτόμο πρίσμα. Τα εντυπωσιακά αυτά πορτρέτα, φέρουν το απόσταγμα της εμπειρίας του φωτογράφου Βαγγέλη Κύρη, στα νοερά, υποσυνείδητα και πραγματικά ταξίδια του ανά τον κόσμο, τα σύνορα του οποίου "έκλεισε" μέσα από τη ματιά του, στο πλαίσιο ενός κάδρου, στο χάρτη ενός τοίχου. Τυπωμένες σε καμβά οι εικόνες του, κληροδοτούν το βάθος και τη σύνθετη ανάγνωση ενός πίνακα ζωγραφικής. Ο φίλος και συνεργάτης του τα τελευταία πέντε χρόνια, Anatoli Georgiev, πιάνει στα χέρια του τον καμβά για να κεντήσει πάνω του, ασυνείδητα σχεδόν, λεπτομέρειες και στοιχεία, χαρίζοντας στα πορτρέτα του Βαγγέλη Κύρη, ένα ζωντανό τρίτο επίπεδο, ξεκλειδώνοντας έτσι καινούριες, πολυεπίπεδες αναγνώσεις του ίδιου έργου, μέσα από την υφή. Αυτά τα έργα, είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης, όπου οι σύγχρονες εφαρμογές της φωτογραφίας, αγκαλιάζουν τις παραδοσιακές τεχνικές του βαψίματος κλωστών με τσάι και τη διάβρωση/παλαίωση των υλικών, στην υπηρεσία ενός οράματος, που οι δύο συνεργάτες μοιράζονται με την τρίτη δύναμη της ομάδας, την Έρικα Βασιλείου, που λειτούργησε καταλυτικά, στην ανάπτυξη αυτής της μαγικής συνύπαρξης !
 Ελένη Παπαϊωάννου * 

Οι φωτογραφίες που πήρα κατά την επίσκεψή μου στην έκθεση, αναρτώνται για να δείτε το θέμα και αν σας ενδιαφέρει, να επισκεφτείτε την έκθεση, αν τη συναντήσετε. Φιλοξενείται σε διάφορους χώρους στην Αθήνα. Φωτογραφικά, για μένα, οι συνθήκες δεν ήταν καλές. Το φως του χώρου "έκαιγε" τα πάντα σε κάποια σημεία, σε κάποια άλλα ήταν υποφωτισμένα, τα τζάμια αντανακλούσαν, ο κόσμος παρεμβαλλόταν συχνά, φίλτρα δεν είχα, οπότε ήταν δύσκολο να έχω ένα πολύ πιο ωραίο αποτέλεσμα. Δυσκολότερο, μιας και δεν είμαι επαγγελματίας φωτογράφος. Έκανα όμως το καλύτερο που μπορούσα. Τις αναρτώ με τις πληροφορίες της έκθεσης για όποιον ενδιαφέρεται :)





























































ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ : ΕΛΕΝΗ ΜΠΑΡΣΙΝΙΚΑ












Ζωή Τηγανούρια: Το μήνυμα του τραγουδιού μας «Επανάσταση 1821» στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια! [video] 🇬🇷



Από τις ακτές της Ελλάδας μας έως τις ακτές της μεγαλύτερης πολιτείας των Η.Π.Α., το τραγούδι «Επανάσταση 1821 – Ζήτω η Ελευθερία» που έγραψε η συνθέτης Ζωή Τηγανούρια σε στίχους Τάσου Θεοδωρακόπουλου και τραγούδησε ο Μπάμπης Τσέρτος, ήχησε στις καρδιές των Ομογενών μας!

Συγκινημένος από το πρωτότυπο άκουσμα (Καλαματιανός και Ζωναράδικος με Βυζαντινά, Ηπειρώτικα & Μακεδονίτικα στοιχεία - οι ρίζες του Πολιτισμού μας), ο Έλληνας ομογενής Taso Zografos το οπτικοποίησε αποτυπώνοντας στον κινηματογραφικό φακό το δικό του μήνυμα για την ελεύθερη Ελλάδα και την αδούλωτη ψυχή που κρατά ψηλά τη σημαία, ακόμη και στην άλλη άκρη της γης!

«Ζήτω η Επανάσταση, Ζήτω η Ελευθερία, Ζήτω και η Ελλάδα μας»

Δείτε το εδώ:




"Επανάσταση 1821 - Ζήτω η Ελευθερία"

Ερμηνεία: Μπάμπης Τσέρτος

Μουσική: Ζωή Τηγανούρια

Στίχοι: Τάσος Θεοδωρακόπουλος

Εύζονας: Taso Zografos

Video/editing: Anthony Obester

Audio available in


and all digital stores by

Ⓟ & ⓒ Zoe Music (2021)









Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

ΦΩΤΕΙΝΗ ΨΙΡΟΛΙΟΛΙΟΥ "ΤΟ ΠΥΡ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ"

Ludovico Lipparini, Ο όρκος του Βύρωνα στον τάφο του Μάρκου Μπότσαρη, 


Σε ανέμους και σε τρίστρατα
σε ακύμαντο Αιγαίο και μούσες των αιώνων
κάτι γαλάζιο και λευκό
αυτό, που μας ριγά
να ανατείλει κόπτεται, από υπνωτισμό ανοίκειο
Λυπημένα είναι τα νύχια του, που ξένουν γκρίζο ουρανό
τα χείλη του φθαρμένα, κόβουν το μαύρο δίχτυ
Να ορφανέψει φέτος ο γκρεμός αλλού να πάει η άνθιση
στο κομοδίνο εκεί κοντά, να ανατείλει η μέρα
να ευαγγελίζεται λέξεις παλιές, μέσα από το σεντούκι
κι αγάπες που λαβώθηκαν
σε κρύπτες του Παλαμηδιού σε πράξεις του Κωλέττη
να συγκλονίσει ο Όλυμπος ακόμη μια φορά
ο Ύμνος ο Ακάθιστος, την Ορθοδοξία όλη
και οι στόχοι που αλώθηκαν, χυμοί στο πυρ της άνοιξης
Φωτεινή Ψιρολιόλιου









ΓΙΑΝΝΑ ΒΛΑΧΟΥ - ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ (ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΥΨΗΛΑΝΤΗ , ΡΩΞΑΝΔΡΑ ΣΤΟΥΡΤΖΑ , ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ & ΔΟΜΝΑ ΒΙΣΒΙΖΗ)




ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΥΨΗΛΑΝΤΗ

Στην εταιρεία την Φιλική ήταν η «Πρωτομάνα»
η Ελισάβετ η γριά του Υψηλάντη η μάνα.
Στο σπίτι της μαζεύτηκαν οι Φιλικοί εταίροι
κι ο γιος της ο Αλέξανδρος της φίλησε το χέρι.
«Φιλώ το χέρι της μητρός» είπε μπροστά στους άλλους
και για αγώνες κίνησε άνισους και μεγάλους.
Τα πλούτη της θυσίασε εκείνη στον Αγώνα
γιατί στο νου ζωγράφισε της λευτεριάς εικόνα .
Όταν οι άλλοι ρώταγαν με αδιαντροπιά πολλή
«Πριγκίπισσα πάμπλουτη εσύ
πως μπόρεσες φτωχή να μείνεις;»
έλεγε: « Αξία στη ζωή έχει μόνον να δίνεις.
Προσμένατε να λυπηθώ τα ρούβλια, τα λεφτά
ενώ για τον Αγώνα πρόσφερα τα τέσσερα μου παιδιά;
Αλέξανδρος, Δημήτριος, Γεώργιος, Νικολής
άξια τέκνα φάνηκαν πατρίδας και τιμής.
Οι τρεις τους επανδρώσανε τον λόχο τον Ιερό
και ο τέταρτος του γένους μας έσυρε το χορό.
Όλοι άξια πολέμησαν με πλήρη αυτοθυσία
και με ρωτάτε για λεφτά σαν να χουν σημασία;
Λοιπόν ακούστε καθαρά χρήματα δεν αφήνω
και για την μάνα Λευτεριά όλα εγώ τα δίνω»
~ Γιάννα Βλάχου ~ © All rights reserved


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ελισάβετ Υψηλάντη η μάνα των Υψηλαντών που διέθεσε όλη την περιουσία της στον Αγώνα και ζούσε μετά φτωχικά.



ΡΩΞΑΝΔΡΑ ΣΤΟΥΡΤΖΑ

Καταγόταν από άρχοντες η Στούρτζα η Ρωξάνδρα
και τη ζωή της έδεσε μ’ έναν σπουδαίο άνδρα
που κυβερνήτης έγινε στη φτωχική Ελλάδα
γιατί μέσα του έκαιγε της προσφοράς η δάδα.
Τον Καποδίστρια, θαύμασε εκείνη τον Ιωάννη
που γνώριζε μες στη ζωή να δίνει και να χάνει.
Οι δύο τους γνωριστήκανε στην τσαρική αυλή
κι ερωτεύτηκαν πολύ μέσα σε μια στιγμή.
Ο Ιωάννης σπούδασε γιατρός και νομικός
και μες στη ρωσική αυλή έγινε αποδεκτός.
Κόμης από την Κέρκυρα, έφτασε στη Ρωσία
και ο τσάρος του προσέφερε μέγιστη ευκαιρία.
Πρώτο υπουργό τον διόρισε στις υποθέσεις ξένων
μα αυτός σκεπτόταν διαρκώς τη μοίρα των σκλαβωμένων.
«Ρωξάνδρα» ,της είπε, «σε χαιρετώ, φεύγω για την Ελλάδα
γιατί το χρέος προς αυτήν με καίει σα λαμπάδα»
Η Στούρτζα το αποδέχτηκε, δεν είχε επιλογή
και δε βρεθήκανε ποτέ ξανά οι δυο μαζί.
Υπόδουλη της θέσεως της παρέμεινε πιστή
καθώς κυρία των τιμών είχε επιλεγεί.
Όταν όμως της δόθηκε κατάλληλη ευκαιρία
φρόντισε του Γένους το καλό μέσα απ’ την περιουσία.
Τους Έλληνες που έφταναν πρόσφυγες στη Ρωσία
τους περιέθαλπε ενεργά και με γενναιοψυχία .
Έστειλε ακόμα επιστολές προς την αριστοκρατία
για να συνδράμουν, όσο μπορούν, στην ελευθερία.
Η θέση της τη βοήθησε, καθώς και το όνομα της
κι ανταποκρίθηκαν πολλοί στο επείγον κάλεσμα της.
Έτσι η Ρωξάνδρα βοήθησε το έργο εκείνου να ανθίσει
γιατί το χρέος τους χώρισε και όχι η μητέρα φύση.
Ήταν αυτό που ελάττωνε τη δύσκολη απουσία
του Ιωάννη που έδειξε τόση αυτοθυσία.
Εκείνος μαυροντύθηκε στο Γένος να προσφέρει
κι από το πλήθος κρύφτηκε μη δουν ότι υποφέρει.
Μόνη του παρηγοριά οι επιστολές σε κείνη
που έδειχναν έρωτα βαθύ κι αγάπη που δε σβήνει.
Μα όταν οι εχθροί του τον σκότωσαν με ύπουλη χωσιά
το τελευταίο γράμμα του έφτασε πολύ αργά.
Μόλις εκείνη έμαθε πως ήτανε νεκρός
στα μαύρα επίσης ντύθηκε, πενθούσε διαρκώς.
Κι έτσι τα χρόνια πέρασαν στο πένθος για εκείνη
και ο άτυχος της έρωτας στην ιστορία θα μείνει.
~ Γιάννα Βλάχου ~ © All rights reserved

Φωτογραφία: Ρωξάνδρα Στούρτζα  από https://moriasnews.gr/


ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ-Η ΗΡΩΙΔΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΑΡΚΑΔΙΟΥ

Της Κρήτης τέκνο ήταν αυτή, Χαρίκλεια τ’ όνομα της
για τη πατρίδα πρόσφερε όλα τα υπάρχοντά της.
Στο Αρκάδι όταν έγινε στενή πολιορκία
πολέμησε, αγωνίστηκε ως Κρητικιά γνησία.
Πήγε κι αυτή στο κάλεσμα η μαυροφορεμένη
γιατί η Κρήτη έσβηνε χρόνια υποδουλωμένη.
Και όταν η σημαία τους στο χώμα είχε πέσει
καθόλου δε φοβήθηκε μπήκε μόνη στη μέση.
Μέσα στους πυροβολισμούς δε δίστασε στιγμή
άρπαξε τη σημαία, τη στήριξε στη γη.
Μόλις ο γιος της ο Κωνσταντής λαβώθηκε βαθιά
τον καθησύχασε αυτή, φώναξε δυνατά :
« Δεν είναι τίποτα αυτό για την ελευθερία
ο αγώνας να συνεχιστεί αυτό έχει σημασία.
Ο πόνος είναι πρόσκαιρος, θα ξεχαστεί μεμιάς
εμείς ας πολεμήσουμε και μη λιγοψυχάς.»
Κι όταν ανατινάχτηκε στο τέλος το Αρκάδι
οι λίγοι που σωθήκανε βγήκανε έξω ομάδι.
Τον Κωνσταντή τον σκότωσαν αλίμονο οι εχθροί
μα αυτή με χάρη του Θεού δραπέτευσε από εκεί.
Και στην Αθήνα έφτασε και είπε όσα πέρασε,
απέμεινε ολομόναχη και μες στη θλίψη γέρασε
.~ Γιάννα Βλάχου ~ © All rights reserved

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Χαρίκλεια Δασκαλάκη


ΔΟΜΝΑ ΒΙΣΒΙΖΗ(1783 - 1850)

Θρακιώτισσα γενναία από την σκλαβωμένη Αίνο
άκουσε τον άντρα της μια μέρα εξοργισμένο:
«Δεν την αντέχω την σκλαβιά ας πάμε στην Ελλάδα
οφείλουμε να ανάψουμε της λευτεριάς τη δάδα.»
Εκείνη του απάντησε: «Να φύγουμε Αντώνη.
Το πλοίο να ετοιμάσουμε και πιάσε το τιμόνι»
Ξεκίνησαν οι δύο μαζί αυτοί και τα παιδιά τους
την Αίνο εγκατέλειψαν και τα προγονικά τους.
Από τη Θράκη βγήκαν στου Άγιου όρους τα νερά
τον σηκωμό συνέδραμαν του Εμμανουήλ Παπά.
Κι ο Παπάς σαν πέθανε, το πλοίο του Αντώνη
συνέχισε τον άθλο του, θάλασσες να οργώνει.
Αλλά όταν σκοτώσανε τον καπετάν Αντώνη
η Δόμνα η καπετάνισσα ανέλαβε το τιμόνι.
Φαινότανε μικρόσωμη η αρχικαπετάνα
αλλά στη μάχη όρμαγε, ξεχνούσε που ήταν μάνα.
Ταξίδεψε , πολέμησε, δε δίστασε λεπτό
της «Καλομοίρας» το σκαρί ήταν για κείνη σπιτικό.
Όταν τα γρόσια σώθηκαν και έμεινε φτωχή
την «Καλομοίρα» χάρισε στο κράτος για να σωθεί .
Και άφησε τη θάλασσα η αρχικαπετάνα
και στη στεριά κατέληξε με πέντε ορφανά μάνα.
Ανταμοιβή δε ζήτησε για αυτήν την προσφορά
μονάχα στην πατρίδα της να έρθει η λευτεριά..
~ Γιάννα Βλάχου ~ © All rights reserved


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ :Δόμνα Βισβίζη
 ΑΠΟ https://astrolife.gr/





ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΪΤΑΤΖΗ - ΧΟΥΛΙΟΥΜΗ "ΜΙΑ ΓΎΝΑΙΚΑ"



Μια γυναίκα είναι η Ποίηση

Χιλιόχρονη ελιά με άγγιγμα παιδίσκης

Μία γυναίκα που αμείλικτα ραπίζει το άδειο

Ανεμοδαρμένη στέπα σε χειμώνα παγερό

Μια γυναίκα ένα δέντρο με ρίζες για κλαδιά

Βλασταίνει βαθιά κι αστράφτει στο σκοτάδι

Μία γυναίκα είναι μια Πηνελόπη

Ύφαίνει και ξεϋφαίνει το υφάδι

Μία γυναίκα μια διψασμένη θάλασσα

Μια Αριάδνη κρατά τον μίτο διά παντός

Μήτρα και φως παλεύει ακατάπαυστα

Να ανασύρει την Περσεφόνη από τον Άδη


Δέσποινα Καϊτατζή Χουλιούμη, “Όλα σιγούν εκκωφαντικά ηχούν ακατάληπτα”, Εκδόσεις Ρώμη,2020

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ :Μούσα που κουρδίζει την κιθάρα της. Εσωτερικό κυπέλλου από την Ερέτρια, περ. 470-460 π.Χ., Λούβρο