Πέμπτη 31 Μαΐου 2018

Εκδήλωση προς τιμήν του Λογοτέχνη και Εικαστικού Κώστα Καρούσου

Εκδήλωση προς τιμήν του  Προέδρου της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών (Λογοτέχνη και Εικαστικού) Κώστα Καρούσου.


Σε μία γιορτή για τον Ελληνικό Πολιτισμό, έχουμε την τιμή να φιλοξενήσουμε στην ιστορική "Έπαυλη Δροσίνη" στην Κηφισιά, τον Πρόεδρο της Ε.Ε.Λ, Λογοτέχνη και Εικαστικό, Κώστα Καρούσο.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί υπό την αιγίδα του Ν.Π.Δ.Δ Πολιτισμού και Αθλητισμού "Δημήτριος Βικέλας" του Δήμου Κηφισιάς
Η παρουσία σας θα είναι χαρά μας.

Ομιλητές:
Κωνσταντίνος Γεωργάτος ( Ποιητής, Συγγραφέας)
Σοφία Μωραΐτη ( Αριστούχος Δρ. Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ, Συγγραφέας, Μεταφράστρια )

Απαγγελία: Μάρθα Παπαδοπούλου ( Φιλόλογος , Ηθοποιός , Μέλος Ε.Ε.Λ.) 

Χαιρετισμό απευθύνει η :
Ελένη Βαχάρη ( Πρόεδρος του Συλλόγου " Οι φίλοι του Μουσείου Γεωργίου Δροσίνη " )

Η εκδήλωση πλαισιώνεται μουσικά από τους :
Ειρήνη Τσαλαβούτα ( Διπλωματούχος Κλασσικού Τραγουδιού )
Σάββας Σοράνογλου ( Διπλωματούχος Πιάνου Ωδείου " Πειραϊκός Σύνδεσμος " )

Το Σάββατο 2 Ιουνίου 2018 
ώρα 19:30 
Έπαυλη Δροσίνη 
 ( Αγίων θεοδώρων & Δ. Κυριακού . Κηφισιά )










 

ΑΡΣΙΝΟΗ ΒΗΤΑ " Γιατί η θάλασσα "

Φωτογραφία - Αρσινόη Βήτα 

Ένα από αυτά τα πρωινά θα σηκωθείς τραγουδώντας
θα κοιτάξεις τη θάλασσα
θα αφουγκραστείς τον ψίθυρό της
θα ταξιδέψεις στο γαλάζιο της
θα αφήσεις τη σκέψη σου
θ' ανοίξεις τα φτερά σου και θα πας στον ουρανό
για να ξεχάσεις κάθε τι που σε πίκρανε στη γη
ακόμα κι αν νομίζεις πως αυτό είναι αδύνατο.
Γιατί μπροστά στη θάλασσα η ευτυχία είναι μια απλή ιδέα.








ΜΙΝΑ ΜΠΟΥΛΕΚΟΥ " Ικεσία "




Ψαλμός 23

«Και μέσα σε κοιλάδα σκιάς θανάτου αν περπατήσω, δεν θα φοβηθώ κακό· επειδή, εσύ είσαι μαζί μου· η ράβδος Σου και η βακτηρία Σου, αυτές με παρηγορούν.»


Στις Πύλες του Άδη
κατέβηκα Κύριε
μετά τη σταύρωσή Σου,
ακολουθώντας
το νεκρό σώμα Σου.
Τα βήματα μου
μετέωρα στάθηκαν
στο έρεβος της οδύνης.

Κύριε,
σε λειμώνες και ασφοδέλους
σε αναζήτησα, πέρα μακριά
απ’ την ομίχλη της νύχτας
που τύλιξε τα μάτια μου.

Η φωνή μου έσβησε
η καρδιά μου σκοτίστηκε.
Ρίγη θανάτου με διαπέρασαν
αντικρίζοντας τις ψυχές
των κεκοιμημένων δούλων σου.

Κύριε,
άκουσε το θρήνο μου,
για τα παιδιά της γης
που χάθηκαν σε έναν πόλεμο
παραδομένο μέσα στη ματαιότητα.
Πόσο άδικα έχασαν τις ζωές τους;

Κύριε,
Σε σένα
εμπιστεύομαι τις ψυχές τους.
Σε σένα
εναποθέτω την ελπίδα μου.

Μίνα Μπουλέκου
Από την θρησκευτική συλλογή
«Το Σάλπισμα των Ψυχών»
Εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ 2016


Η φωτογραφία είναι από το διαδίκτυο 







Carpe "Το Φυλαχτό..."

 
Βρέχει, καθώς τρέχω

μέσα στους δρόμους του φεγγαριού,

κρατώ μέσα στις χούφτες μου

ένα γυάλινο φιλί για φυλαχτό .

Πλανιέμαι μες στη βροχή

όνειρα γεμάτα λάσπη

καράβια βουλιαγμένα

σ'έναν ουρανό που δοκιμάζει τις αντοχές μας.

Νυχτώνει και τα χρώματα τελειώνουν

μια σιωπή απλώνεται στους δρόμους

και θρυμματίζει τα φυλαχτά τα γυάλινα.

Μια αστραπή που κόβει κομμάτια ουρανού

κι ένα φεγγάρι που κοιτά

τις καρδιές να στάζουν αίμα.

Έκρυψα το πρόσωπο

μες τα παγωμένα χέρια μου

για να μη βλέπω

τα όνειρα που παραδόθηκαν στο θάνατο.

Βρέχει ακόμα

στου φεγγαριού τους δρόμους

ακόμα κρατώ στις χούφτες μου

για φυλαχτό το φιλί το γυάλινο

ελπίζοντας τα ματωμένα άνθη

ν'αντέξουν στης βροχής το μένος και τον άνεμο

..... για λίγες στιγμές ακόμα!

Carpe.



H φωτογραφία είναι από το διαδίκτυο 












Η διακοπή καπνίσματος μπορεί να... βοηθήσει την απώλεια βάρους

Η διακοπή καπνίσματος μπορεί να... βοηθήσει την απώλεια βάρους

της Έλενας Αλετράρη& του Γεώργιου Σαλταούρα



Photo source: www.bigstockphoto.com

Μπορεί η διακοπή καπνίσματος να αυξήσει, ή να μειώσει το βάρος σας; Μπορεί η αποχή από το κάπνισμα να οδηγήσει σε απώλεια βάρους; Μήπως ένας από τους σημαντικούς λόγους μη διακοπής του καπνίσματος για μερικούς ανθρώπους είναι η αύξηση του σωματικού τους βάρους; Για να δούμε τι έχουν δείξει διάφορες έρευνες και ποιοι μηχανισμοί εμπλέκονται σε αυτό.

Ο εθισμός στη νικοτίνη είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο η διακοπή του καπνίσματος είναι μία δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Τα οφέλη της διακοπής, όμως, είναι σημαντικά και άμεσα, όπως η φυσιολογική αρτηριακή πίεση μετά από μόλις 20 λεπτά!

Μια πρόσφατη μελέτη που έγινε στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών υποστηρίζει ότι το κάπνισμα μειώνει τις ημερήσιες θερμίδες που προσλαμβάνει ένας καπνιστής και αυτό είναι άμεσα συνδεδεμένο με την λειτουργία της γκρελίνης, μιας ορμόνης που είναι επίσης γνωστή ως η ορμόνη της όρεξης 

Η διακοπή του καπνίσματος αυξάνει το βάρος;

Σύμφωνα με έρευνες ο μέσος όρος κιλών που παίρνει κάποιος άνθρωπος, όταν σταματήσει το κάπνισμα είναι 4-5 κιλά. Φυσικά αυτό δεν είναι κανόνας! Μπορείτε να σταματήσετε το κάπνισμα χωρίς να αυξηθεί το σωματικό σας βάρος.



Πώς η διακοπή καπνίσματος σχετίζεται με αύξηση βάρους;


Οι μηχανισμοί που συνδέουν τη διακοπή του καπνίσματος με το αυξημένο σωματικό βάρος δεν είναι πλήρως κατανοητοί, περιλαμβάνουν όμως την αυξημένη ενεργειακή πρόσληψη, σε συνδυασμό με τη μειωμένη ενεργειακή κατανάλωση και τη χαμηλή φυσική δραστηριότητα.

1. Το κάπνισμα αυξάνει παροδικά το μεταβολισμό

Συνεπώς, ένας συστηματικός καπνιστής μπορεί να έχει ως και 200 θερμίδες περισσότερες καύσεις από έναν μη καπνιστή ημερησίως. Η διακοπή, επομένως, μειώνει την ενεργειακή κατανάλωση με αποτέλεσμα τα άτομο να «καίει άρα και να χρειάζεται λιγότερες θερμίδες μέσα στη μέρα.

2. Οι πρώην καπνιστές τείνουν να τρώνε συχνότερα από πριν

Λόγω του εθισμού στη νικοτίνη, της μεταβολής της όρεξης τους και προκειμένου να καταπολεμήσουν τα αρνητικά συναισθήματα από την έλλειψη νικοτίνης. Τα δύο αυτά στοιχεία, σε συνδυασμό με τη μειωμένη ικανότητα και όρεξη για άσκηση μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένο βάρος.

3. Η δύναμη της συνήθειας

Αυξάνονται τα τσιμπολογήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας αφού ο καπνιστής ψάχνει να αντικαταστήσει το συνήθειο του καπνίσματος με κάτι άλλο που πάλι να χρειάζεται να κάνει την ίδια κίνηση π.χ. μετακίνηση του χεριού στο στόμα.

4. Αύξηση της όρεξης

Το κάπνισμα μπορεί να μειώσει την όρεξη, οπότε η διακοπή του οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα.

5. Οξείδωση του οργανισμού

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του καπνίσματος είναι η οξείδωση του οργανισμού, μέσω της αυξημένης παραγωγής ελεύθερων ριζών, προκαλώντας φθορά και πρόωρη γήρανση στα κύτταρα. Ο μηχανισμός αυτός καθιστά το κάπνισμα έναν σημαντικό παράγοντα για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και καρκίνου του πνεύμονα.

6. Μεταβολές στη γεύση

Πολλές φορές το φαγητό αρχίζει να έχει καλύτερη γεύση μετά τη διακοπή του καπνίσματος με αποτέλεσμα ο πρώην καπνιστής να αναζητά όλο και περισσότερα φαγητά προς κατανάλωση.



Πώς θα αποφύγετε την αύξηση βάρους μετά τη διακοπή καπνίσματος;

Η ισορροπημένη διατροφή αποτελεί «κλειδί» για την πρόληψη της αύξησης του βάρους και την αναζωογόνηση του οργανισμού μας. Αν, λοιπόν, σκέφτεστε σοβαρά να κόψετε αυτή τη βλαβερή συνήθεια, αλλά σας απασχολεί ενδεχόμενη αύξηση βάρους, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

Υγιεινά ενδιάμεσα γεύματα

Αν αισθάνεστε πείνα κατά τις περιόδους της ημέρας που στο παρελθόν θα κάνατε ένα τσιγάρο αντικαταστήστε τη συνήθεια, με υγιεινά ενδιάμεσα γεύματα χαμηλών θερμίδων, όπως για παράδειγμα:
*φρέσκα φρούτα εποχής,
*αποξηραμένα φρούτα,
*ξηρούς καρπούς,
*μπάρες δημητριακών,
*γιαούρτι,
*κομμένα λαχανικά (καρότο, σέλινο, αγγουράκι, μπρόκολο, πιπεριές).

Μπορείτε ακόμα να εφοδιαστείτε με καραμέλες χωρίς ζάχαρη, ούτως ώστε να κρατάτε το στόμα σας απασχολημένο. Αποφύγετε τα σνακ πλούσια σε ζάχαρη και λίπος, καθώς αυξάνουν το βάρος.

Επιπλέον, τα φρούτα και τα λαχανικά, εκτός από λίγες θερμίδες, είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές βιταμίνες, όπως οι βιταμίνες Α (καρότο, ντομάτα), C (εσπεριδοειδή, φράουλα, πιπεριά, μπρόκολο) και φυλλικό οξύ (πράσινα φυλλώδη λαχανικά).

Η βιοδιαθεσιμότητα των βιταμινών αυτών είναι μειωμένη στους καπνιστές λόγω του οξειδωτικού στρες που προκαλεί το κάπνισμα. Άλλες αντιξειδωτικές ουσίες είναι οι πολυφαινόλες, που βρίσκουμε στα σταφύλια, το κρασί και το τσάι, ιδιαίτερα το πράσινο που είναι πλούσιο σε κατεχίνες.

Μικρά και συχνά γεύματα

Η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων μπορεί επίσης να βοηθήσει την ενίσχυση του μεταβολισμού. Οπότε καλό θα ήταν να αποφύγουμε τα μεγάλα γεύματα και να τρώμε πιο συχνά μέσα στη μέρα.

Διαχωρίστε την πείνα

Διαχωρίστε την πραγματική από τη συναισθηματική πείνα και καταναλώστε φαγητό μόνο στην πρώτη περίπτωση. Για τη συναισθηματική πείνα, προτιμήστε το νερό ή μασήστε μία τσίχλα χωρίς ζάχαρη.

Οργανώστε τα γεύματα σας

Οργανωθείτε από την προηγούμενη μέρα! Προγραμματίστε για το τι θα καταναλώσετε στα γεύματα και τα σνακ σας, ούτως ώστε να αποφύγετε τα επεισόδια υπερφαγίας και ανεξέλεγκτης κατανάλωσης τροφίμων υψηλά σε θερμίδες.

Φυσική δραστηριότητα

Ενισχύστε την υγεία σας με 30 λεπτά καθημερινό περπάτημα, ελαφρύ τρέξιμο ή ασκήσεις αντιστάσεων, που θα βοηθήσουν στην πρόληψη αύξησης του βάρους, θα βελτιώσουν τη διάθεση, θα σας κάνουν να ξεχάσετε την ανάγκη για κάπνισμα και θα γεμίσουν τη μέρα σας. Πολλαπλά, επομένως, τα οφέλη.

Συμπερασματικά

Να είστε επιεικείς με τον εαυτό σας αν βάλετε κάποια κιλά. Η διακοπή του καπνίσματος θα ενισχύσει σημαντικά την υγεία σας. Άλλωστε θα πρέπει να αυξήσετε το βάρος σας κατά 40 κιλά (!) για να έχετε τον ίδιο κίνδυνο για κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα με αυτόν που προκαλείται από το κάπνισμα. Με καλές πρακτικές και μια ισορροπημένη διατροφή η αύξηση βάρους δεν είναι αλληλένδετη με την διακοπή του καπνίσματος!



ΕΛΕΝΑ ΑΛΕΤΡΑΡΗ Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος RD Τεχνολόγος Τροφίμων

Η Έλενα Αλετράρη είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και Τεχνολόγος Τροφίμων. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition και της Παγκύπριας Σχολής Γονέων, ερευνητικός επιστήμονας του Ερευνητικού και Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες σε ιδιωτικό γραφείο στην Λευκωσία.


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΑΛΤΑΟΥΡΑΣ Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, PhD-c, ANutr

Ο Γιώργος Σαλταούρας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Oxford Brookes στον τομέα της Διατροφής και Αγωγής Υγείας και μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Διατροφολόγων. Διδάσκει στο ίδιο Πανεπιστήμιο ενώ παράλληλα αρθρογραφεί για το medNutrition από το 2013.α



ΑΝAΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://www.mednutrition.gr/

Σαν σήμερα 31 Μαΐου

1594: Πεθαίνει ο Τιντορέτο (Tintoretto), Ιταλός ζωγράφος.


1859: Αρχίζει να λειτουργεί το περίφημο ρολόι Big Ben στο Λονδίνο.


1905: Ο πρωθυπουργός Θεόδωρος Δηλιγιάννης δολοφονείται προσερχόμενος από τον χαρτοπαίκτη και ιδιοκτήτη λέσχης Αντώνη Κωσταγερακάρη. Αιτία, η απόφαση του Δηλιγιάννη να κλείσει τις χαρτοπαικτικές λέσχες.


1948: Γεννιέται η Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, Λευκορωσίδα συγγραφέας. Βραβεύτηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2015.


Σε μουσικό επίπεδο...

1957: Ο Elvis Presley βρίσκεται στην πρώτη θέση του Billboard με το τραγούδι "All Shook Up". 


ΖΑΜΠΙΑ ΔΡΑΚΑΚΗ " Λύτρωση "

*Φωτογραφία: Μαρία Τσακωνιάτη

Στη μεταφυσική του ονείρου,
στη μουσική των πλανητών
πάλλεται
το πάθος της δημιουργίας!

Αγγέλων προστασία
στο φτερούγισμα.

Γεννιέται η ζωή στο νερό.
Βράχοι
μικρά νησιά.
Τα λόγια του Χεμινγουέι
που έλεγε συχνά ο πατέρας
«Κάθε άνθρωπος είναι ένα νησί,
ακέραιο,
μοναχό του»
αντηχούν στις λυπημένες μνήμες.

Το σεμνό ακρογιάλι
η θάλασσα προσκυνά.

Στο βάθος βουνά κορμιά
απλώνουν
του πάθους χρώματα
λίγο πριν την έκρηξη!

Κι εκείνο το βαθύ μπλε
που με τραβά μέσα του
της ύπαρξης την αγωνία
να σβήσω


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://sites.google.com/




ΣΙΣΗ ΣΙΑΚΑΒΑΡΑ "Αυτόχειρ στην πανσέληνο "

Φωτογραφία - © Σίση Σιακαβάρα.

Πού είμαι;
Θα σου πω ένα μυστικό.
Είμαστε και δεν είμαστε
έτσι συμβαίνει με τα όνειρα.
Πιάσε τώρα το άυλο χέρι μου
δώσε μου στήριγμα
-δες πως κόπηκαν τα πόδια μου -
κι έλα να σου δείξω πως ανάβουμε το φως
κρατώντας με γυμνά δάχτυλα γυμνά καλώδια.

Άναψα μια γιορτή μες στα σκοτάδια
με προβολείς καινοφανείς
έλουζαν με φωτόνια τα υπάρχοντα.
Στραβώθηκε η αγάπη απ’ το φως
καθώς ξύπνησε μεσημέρι
κι άρχισε να τρέχει καταπάνω μας
τρεκλίζοντας.
Ένας κομπάρσος αποστάτης
χόρευε στην άκρη του κενού
παράλληλα με τη σκιά του.
Η σκιά ήμουν εγώ
άλαλο λιωμένο άγαλμα
ή μια μετάλλαξη του τίποτα
μ’ ένα κερί δίπλα να στάζει
κι ένα χέρι σ’ έκταση να ζητιανεύει.
Μη φεύγεις. Άσε με να έρθω κοντά σου.
Θέλω να απλώσω τα φωνήεντα
από το άλφα ως το ωμέγα πάνω σου.
Στάθηκα στην πόρτα και σε κοίταζα
καθισμένο δίπλα σε σακούλες νάυλον
γεμάτες πνιγηρό αέρα σε κουβάρια.
Θέλω να αναπνεύσω, άσε με να έρθω εκεί.
Έμεινες με σκυμμένο το κεφάλι
σε εξώκοσμο παράλληλο
στον κόσμο του κάποτε θα γίνει
που αντιλαλούσε λόγια μεγάλα
που μόνο ένας μπορεί να πει
και ο άλλος ο ημιθανής
το βουλώνει και ακούει.
Μη φεύγεις πάλι, μη μου απαγχονίζεις
τη σιωπή με γλωσσοδέτες.

Έκαψες τα φώτα που σου άναψα
έγινα ξανά έωλο φάντασμα
με τρύπια ματιά ανάσκελα
στόμα στραβό φαρμακωμένο
και συντροφιά το δεκανίκι του ονείρου.
Τώρα φωτίζει η πανσέληνος
τον αυτόχειρα μικρό μου κόσμο
όπως κείτεται παραδειγματικά σφαγμένος
από τροχοφόρες λαμαρίνες.
Η άσφαλτος καίει τη μέρα που στενεύει
στο τζάμι παγώνουν κόμποι αποσιωπητικών
οι ωδίνες άρχισαν, σε λίγο γεννιέται
το αποκύημα της τρέλας.
Οποίος δεν αντέχει την ναυτία της ανυπαρξίας
ας πάει σε άλλη κόλαση αναβαθμισμένη.

Κλείσαμε κι απόψε
με τους μεντεσέδες στην πόρτα
να στριγκλίζουν απ’ τα στερητικά
και δεν θα κοιμηθούμε, έχουμε στεγνή κηδεία.
Ράψτε μια χαρά πάνω στο στόμα μου
και θάψτε με γρήγορα χωρίς λουλούδια.
Στις κηδείες των ονείρων
επιτρέπονται μόνον αγκάθια
που τα κρατούν σκιές με πόδια τσακισμένα
και χείλη μισοφαγωμένα απ’την ανάγκη.
.
© Σίση Σιακαβάρα.

https://sisiakavara.blogspot.com/






Τετάρτη 30 Μαΐου 2018

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Α. ΦΕΚΑΤΗΣ " Διάλογος ενδιάμεσης ηλικίας "

Christian Zucconi Sculptor

Σκυθρωπές
οι μορφές λόγιων αντιφρονούντων
όπου
επέτρεψαν με τα χρόνια
μερικές χούφτες θάλασσα
ν' αποδεκατίσουν την λήθη.

Έτσι η παρουσία μου
πήρε μορφή διαλόγου
στην κρίση της ενδιάμεσης ηλικίας.

Όπως κάθε βράδυ, περιέγραψε μυστικά
στα θεατρικά της δρώμενα
ότι αγνοούμενος στους έρωτες -είμαι -
και ποιός να ξέρει άραγε
το κόκκινο κρασί, τι της είπε εκείνο
το βράδυ κι εμίσησε του βάλτου
τα φτερουγίσματα.

Να εδώ, εράγισε την αντιφώνηση
της σιωπής μου κι εκείνη
μιά νάρκισση αγρύπνια
μεσίστια να κυματίζει
της χάρισε και ηλικίες για να πορεύεται
μποέμικα
αλήτικα
για να μην επιτρέψει να διασχίσει
της λίμνης
τα κρυφά περάσματα, τ'ανείπωτα
τα σοβαροφανή.

Δεν είναι για την ηλικία μου
της κοινωνίας οι σκουριασμένες γέφυρες.

Υψήγορες οι λέξεις
της ενδιάμεσης χρονολογίας.
Ενύπνιες του παρόντος
μη κατασταλαγμένες.

Του μεσήλικα λόγιου
οι απολογισμοί
διάλογοι του μέλλοντος.

Αποστολος Α. Φεκατης
Μάρτιος 2018







Τιντορέττο - Tintoretto, ( περ. 1518 ή 1519 - 31 Μαΐου 1594 )

Paradise


Ο Τιντορέττο (Tintoretto, περ. 1518 ή 1519 - 31 Μαΐου 1594), πραγματικό όνομα Γιάκοπο Ρομπούστι (Jacopo Robusti) ή, σύμφωνα με νεότερες έρευνες Γιάκοπο Κομίν (Jacopo Comin)[7] ήταν σημαντικός ζωγράφος της Βενετικής Σχολής, ο οποίος έζησε και δημιούργησε στη Βενετία του 16ου αιώνα. Εκτός από θρησκευτικά και μυθολογικά θέματα, ο Τιντορέττο ολοκλήρωσε αρκετές προσωπογραφίες επιφανών Βενετών, αν και ο ίδιος ουδέποτε έγινε καθολικά δεκτός από τις αριστοκρατικές οικογένειες της Βενετίας, όπως αποτυπώνεται στις παραγγελίες έργων που δέχτηκε. Ο γρήγορος ρυθμός με τον οποίο ολοκλήρωνε τα έργα του προκάλεσε διχασμό μεταξύ των σύγχρονων κριτικών, καθώς για πολλούς συνιστούσε δείγμα προχειρότητας, ενώ κοινή σε πολλούς κριτικούς υπήρξε και η άποψη πως παρέκκλινε των αποδεκτών ορίων της καλλιτεχνικής παράδοσης. Σήμερα συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους ζωγράφους της Αναγέννησης.
Self-Portrait as a Young Man
Ο Τιντορέττο γεννήθηκε στη Βενετία το 1518 ή 1519, ωστόσο η ακριβής ημερομηνία γέννησής του δεν είναι εξακριβωμένη. Ήταν το μεγαλύτερο από 21 αδέλφια. Ο πατέρας του, Τζοβάννι, ήταν βαφέας υφασμάτων (ιταλ. tintore) απ' όπου και προέρχεται το προσωνύμιο του Τζάκοπο: Τιντορέττο (tintoretto = ο μικρός βαφέας ή ο γιος του βαφέα).Παλαιότερα πιστευόταν ότι η οικογένεια καταγόταν από την πόλη Λούκα (Lucca) στην Τοσκάνη, νεότερες έρευνες όμως αποκάλυψαν ότι η καταγόταν από τη Μπρέσια. Το πραγματικό όνομα της οικογένειας ήταν Κομίν, (προερχόμενο πιθανόν από το μπαχαρικό κύμινο), αλλά ο πατέρας έλαβε το προσωνύμιο Robusti (= ρωμαλέος) λόγω της συμμετοχής του στην υπεράσπιση των πυλών της πόλης στην πολιορκία της Πάδοβα. Ο ίδιος ο Τιντορέττο απέκτησε το προσωνύμιο Furioso (ακάθεκτος, έξαλλος, μαινόμενος) λόγω του μανιώδους τρόπου με τον οποίο ζωγράφιζε. Όταν οι συμπολίτες του τον ρώτησαν γιατί ζωγραφίζει με τόσο φρενιτιώδεις ρυθμούς, σε αντίθεση με τους άλλους συναδέλφους του, ο καλλιτέχνης απάντησε: «Επειδή αυτοί δεν έχουν γύρω τους τόσα πολλά ζωύφια που να τους τρελαίνουν» Εν γένει παραμένουν άγνωστες οι λεπτομέρειες οι σχετικές με την εκπαίδευσή του. Πρώιμες πηγές παραδίδουν πως εκδιώχτηκε από το εργαστήριο του Τιτσιάνο είτε, κατά τον Ριντόλφι, από ζήλια, είτε, κατά τον Μάρκο Μποσκίνι, από αδυναμία κατανόησής του εκ μέρους του δασκάλου του. Η μελέτη του έργου του οδηγεί στο συμπέρασμα πως διδάχτηκε στο πλευρό ενός Βενετού καλλιτέχνη της εποχής, επηρεασμένος παράλληλα έντονα από τον ιταλικό μανιερισμό. Υποθέτουμε πως μαθήτευσε κοντά στον Αντρέα Μελντόλλα (Andrea Meldolla), ο οποίος είναι γνωστός με το προσωνύμιο Il Schiavone, από τον οποίο επηρεάστηκε, και επίσης με τους Μπονιφάτσο Βερονέζε (Bonifacio Veronese, 1487 – 1557), και Πάρις Μπορντόνε (Paris Bordone).Παρόλ' αυτά, ο Τιντορέττο ανέπτυξε δικό του στυλ και δεν αποκάλυπτε τις μεθόδους του.
Ο Άγιος Γεώργιος σκοτώνει τον Δράκοντα

Στον τοίχο του εργαστηρίου του, σύμφωνα με τον ζωγράφο και βιογράφο Κάρλο Ριντόλφι, υπήρχε χαραγμένο το "μότο": «Σχεδίαζε σαν τον Μιχαήλ Άγγελο και χρωμάτιζε όπως ο Τιτσιάνο». Αντίθετα από τον Τιτσιάνο, ο οποίος είχε ταξιδέψει πολύ και στην πελατεία του συγκαταλέγονταν πλούσιοι συλλέκτες της εποχής, ο Τιντορέττο δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Βενετία, εκτός από μια επίσκεψη που πραγματοποίησε στη Μάντοβα το 1580. Ζωγράφιζε περισσότερο για τους απλούς πολίτες της Βενετίας, ορισμένες φορές με αμοιβή μόνο το κόστος των υλικών του και κάποιες φορές χωρίς καθόλου χρήματα, επιδιώκοντας κυρίως να αναγνωριστεί το έργο του. Συνέπεια των χαμηλών αμοιβών του ήταν να λαμβάνει πολλές παραγγελίες, ωστόσο δεν φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής, καθώς ήταν πολύ αμελής στην παράδοσή τους. Η χρωματική του παλέτα είναι επηρεασμένη από αυτή του Τιτσιάνο και η αρχική τεχνοτροπία του από αυτή του "Schiavone". Λέγεται ότι χρησιμοποιούσε μοντέλα από πηλό ή από κερί, τα οποία έλιωνε, αφού τα φώτιζε όπως επιθυμούσε μέσα σε ένα είδος κουτιού για να μελετήσει τις αλλαγές του φωτός επάνω τους. Αυτή η τεχνική, επίσης, εξηγεί γιατί στους πίνακές του συχνά απεικονίζονται παρόμοιες μορφές, φωτισμένες όμως από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Διασώζονται ελάχιστα σχέδια και προσχέδιά του, γι' αυτό πιστεύεται ότι ζωγράφιζε χωρίς να προσχεδιάζει.
Ο Τιντορέττο απεβίωσε στη Βενετία στις 31 Μαΐου 1594. Τον διαδέχθηκε ο γιος του Ντομένικο, στον οποίο αποδίδονται - χωρίς βεβαιότητα - πολλά από τα πορτρέτα του έργου του καλλιτέχνη. Η επίδραση της ζωγραφικής του είναι εμφανής στη Βενετική ζωγραφική, αν και ο ζωγράφος που εμπέδωσε καλύτερα την ένταση και την ενέργεια του έργου του ήταν ο Ελ Γκρέκο.

Έργο

Mary Magdalene

Όταν ο Τιτσιάνο απεβίωσε, ο Τιντορέττο, μαζί με τον Πάολο Βερονέζε αναγνωρίστηκαν ως οι σημαντικότεροι ζωγράφοι της εποχής. Ο Τιντορέττο δημιούργησε το δικό του εργαστήριο, στο οποίο απασχόλησε, ως βοηθούς του, δύο από τους γιους του, τον Ντομένικο και τον Μάρκο, καθώς και την κόρη του Μαριέττα. Τα περισσότερα έργα του έγιναν σε τοιχογραφίες και κτίρια της πόλης του και παραμένουν ακόμη εκεί: Ύστερα από τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Παλάτι των Δόγηδων (1574 και 1577) οι Καναλέττο και Βερονέζε ήταν αυτοί στους οποίους ανατέθηκε η ανακατασκευή του εσωτερικού. Ο Τιντορέττο ζωγράφισε, μεταξύ άλλων, το γιγαντιαίο πίνακα "Παράδεισος" στον κεντρικό χώρο υποδοχής, ο οποίος θεωρείται ως ο μεγαλύτερος πίνακας σε καμβά που έχει ποτέ δημιουργηθεί.
Ο καλλιτέχνης έγινε ευρύτερα γνωστός για τους θρησκευτικού περιεχομένου πίνακές του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ζωγράφισε και αρκετά πορτρέτα. Από τις σημαντικότερες εργασίες του είναι η σειρά πινάκων που δημιούργησε για τη Σχολή του San Rocco (Scuola Grande di San Rocco) στη Βενετία κατά το χρονικό διάστημα 1565 - 1587, αν και εκεί συνέχισε να εργάζεται ως το θάνατό του το 1594. Ζωγράφισε, επίσης, σκηνές από τη ζωή του Ιησού Χριστού καθώς και αρκετές σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη, ενώ στον ισόγειο χώρο υποδοχής απεικονίζονται σκηνές από τη ζωή της Παρθένου Μαρίας. Σημαντικό έργο επίσης είναι η "Σταύρωση" (1565). Στα έργα αυτά αξιοσημείωτα και ανορθόδοξα ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε πολύ αδρές πινελιές, γεγονός για το οποίο επικρίθηκε από τον Τζόρτζο Βαζάρι. Αργότερα, όμως, εκτιμήθηκε ότι η τεχνική αυτή είχε επίτηδες χρησιμοποιηθεί ως μέσο για να τονιστεί τόσο η ένταση όσο και το δράμα των σκηνών που απεικονίζονταν.
Γενικότερα ο Τιντορέττο θεωρείται ως ο Βενετός ζωγράφος που υιοθέτησε όσο κανείς συμπατριώτης του τις συναισθηματικές απόψεις του Μανιερισμού, καθώς ήταν φανατικός θαυμαστής του Μιχαήλ Αγγέλου, η επίδραση του οποίου είναι έντονη στο έργο του.

Ο Άγιος Μάρκος ελευθερώνει τον σκλάβο, 1548

Ο Νιπτήρ, 1549

 Τα Εισόδια της Θεοτόκου

Ο Ιωσήφ και η γυναίκα του Πετεφρή, 1555

Αφροδίτη, Ήφαιστος και Άρης, 1555

H Σωσάννα και οι γέροι, 1562

Η μεταφορά του σώματος του Αγίου Μάρκου, 1562-66

Δανάη, 1570

Η δημιουργία του Γαλαξία, 1575

Ο Μωυσής χτυπά τον βράχο για ν’ αναβλύσει νερό, 1576-81

Ευαγγελισμός, 1576-81

Η προσκύνηση των ποιμένων, 1576-81

Φυγή στην Αίγυπτο, 1582-87

Η σφαγή των Αθώων, 1582-87

Πορεία προς τον Γολγοθά, 1567

Σταύρωση, 1565

Η Ανάληψη

 Ο Χριστός στη θάλασσα της Γαλιλαίας

 Κάιν και Άβελ

Creation of the Animals



Tintoretto, ένας άλλος Μυστικός Δείπνος 






Tintoretto The Last Supper, 1592-94, Oil on canvas, 365 x 568 cm San Giorgio Maggiore, Venice. 

Ο παράξενος Τιντορέττο εκτινάσσεται στα όρια του παράδοξου. Με το εκπληκτικό εύρημα του διαγώνιου τραπεζιού μάς εισάγει στην ανήσυχη περιγραφή ενός "άλλου" Μ. Δείπνου. Συμπλέκει φως και σκότος, δαίμονες κι αγγέλους, χειρονομίες και πνεύματα, βράχυνση και μυστικισμό. Το 1594 είναι η χρονιά του θανάτου του, λες κι έβλεπε ο ζωγράφος αυτό το άυλο λευκό φως να τον πλησιάζει, λες και ο διάφανος Χριστός τον περιμένει στο βάθος, κάπου εκεί στο τέλος μιας διαδρομής όλο ανθρώπινες ατέλειες

Στον Τιντορέττο, θεοί και άνθρωποι συμπλέκονται μέσα σε μια πολύβουη ταβέρνα. Κόσμος πάει κι έρχεται μπροστά μας, δούλοι τρέχουν, σερβιτόροι κουβαλούν, λες κι ακούμε τους μεταλλικούς ήχους των σκευών, τις φωνές και το αχολόγημα. Κι αν όλα αυτά γίνοντα στο πρώτο πλάνο, πίσω η θεολογία συνεχίζει την αφήγηση της τύχης του Θεανθρώπου ήρεμη και συγκροτημένη. Γέφυρα όλης αυτής της σκηνής των δύο πόλων που μας εκπλήσσει, είναι το φως, γήινο και θεϊκό μαζί, παράταιρα βαλμένο στην πάνω αριστερή γωνία που καταφέρνει όμως να δέσει μορφές και πράγματα σε μια σύζευξη πρωτοπόρα. Απ΄το χρωστήρα του Δασκάλου, το φως αναλύεται σε θερμές ακτίνες αγάπης, οι ακτίνες στροβιλίζονται σ’ έναν χορό ατμού και μυστικισμού, μέχρι που παίρνουν μορφές αγγελικές, διασκορπούνται στον ουρανό της συντροφιάς, κατακλύζουν τον άνω χώρο του πίνακα αποκαλύπτοντας δύο κόσμους. Τον επίγειο της ανθρώπινης φασαρίας και τον οραματικό, τον ουράνια διάφανο μιας υπερκόσμιας γαλήνης.

Το απτό και το πραγματικό παντρεύονται το αόρατο και το μη πραγματικό. Αυτό είναι ο Μαννιερισμός. Εκεί που σταματά η Αναγέννηση , αναλαμβάνει ο Μαννιερισμός να δέσει το υπερκόσμιο με το καθημερινό. Οι αισθήσεις (βουή, οσμές, γέυσεις, χειρονομίες, φώτα) έρχονται να συναντήσουν το ανεπαίσθητο, το πνευματικό, το αγγελικά αγαθό. Ένα εικαστικό ύφος τόσο υποβλητικό που λες και ωριμάζει μια ανατρεπτική συνθήκη έτοιμη ν’ ανοίξει τις θύρες του Μπαρόκ. Να φέρει πρωταγωνιστή τον Ελ Γκρέκο και τους φίλους του, που θα μας αφήνουν με το ερωτηματικό αν οι μορφές τους πατούν στη γη ή πλανώνται στο στερέωμα. Όπως και να το κάνουμε ο Δείπνος του Τιντορέττο αποτελεί ένα από τα απολαυστικότερα παραδείγματα της Συνέχειας της Ζωγραφικής, μας διδάσκει από πού έρχεται αποκαλύπτοντας μας ταυτόχρονα και πού πηγαίνει η τεχνοτροπία.










ΜΙΜΗΣ ΚΟΥΡΤΗΣ " ΛΕΥΚΑΔΑ ΜΑΝΑ ΜΟΥ…"



Πορφυρογέννητο νησί και θάλασσά μου αγιασμένη.
Καλοτυχίζω τους Θεούς,
που είμαι γέννημα θρέμμα,δικό,κατάδικό σου,
Μεγάλωσα στη μήτρα σου την αγγελογραμμένη,
κι είδα το φως το πρώτο μου,
σε κλίνη φτωχοαρχοντική και μαγιοστολισμένη.
Σαν μάνα αφέντρα,σκιάχτηκες μη με ακουμπήσει πόνος,
κι έβαλες δίπλα μου βουνά, σταυραετοαγκαλιασμένα,
και στην ψηλή την κορυφή,Προφήτη αρματωμένο,
ν’ αητοκοιτάει το βήμα μου,τις αστραπές να διώχνει.
Κι έριξες κρούσταλα νερά στα οροπέδιά σου,
να πέσω,να αναβαφτιστώ,της γης,τ' ανέμου όνομα να πάρω.
Έσπειρες κάμπους κλαδωτούς,
στρωσίδια από αργαλειό της Πηνελόπης,
να περπατώ ανάλαφρα,να βρίσκω την τροφή μου,
χωρίς χαλίκια αγκαθωτά να μου κεντούν τα πόδια.
Κι όταν κανόνισες φυγή,
άνοιξες δρόμους δάφνινους και σπαρτοκεντημένους,
να κατεβώ στη χώρα σου,τη θαλασσοντυμένη,
με τα στενά που πλάταιναν ψυχή και νου κι ελπίδες.
Νησί μου,ηλιοβασίλεμα,που πλάνεψες τη μούσα.
Της έστρωσες στον Πόντε σου,στρωσίδι – παρτιτούρα,
κι αγνάντευε το πέλαγο κι έψελνε ύμνους κι αίνους.
Και όταν μάτωσα γλυκά,στη μαχαιριά του νόστου,
άνοιξες πλέρια αγκαλιά,έχτισες διαβασίδια,
πριάρια έβαλες σειρά να με ξεπροβοδίσουν.
Όρισες τότε την Κυρά,προστατιδά μου Αγία,
πάντοτε να με ακολουθεί,να ανάβει τα καντήλια,
να φέγγουν νύχτα,να μπορώ,τα εμπόδια να διαβαίνω
Όρισες να ‘ναι πανταχού,μπροστά η Φανερωμένη,
σε κάθε δύσκολη στροφή,σε κάθε πίκρας βόλι.
Μέγιστους γέννησες ποιητές,ζωγράφους κοντυλένιους
να καταθέσουν στο χαρτί,στης ρίμας το μελάνι,
τις φυσικές σου ομορφιές,τα τόσα ωσσανά σου.
Από τον κάβο ανάστησες τη μούσα,τη Σαπφώ σου,
να με κοιμίζει,σαν τρυπούν έρωτες το κορμί μου,
και με την άγια άρπα της τον ύπνο μου να υφαίνει.
Αντάρτες φυλακόκλειστους,βουνοπερπατημένους,
έζωσες σ’ όλες τις μεριές το δίκιο να φυλάξουν.
Λευκάδα μάνα μου γλυκιά,θεά κι αρχόντισσά μου,
στείλε μηνύματα τρανά,να με γυρίσουν πίσω.
Κι εγώ Λευκάδα αρχόντισσα το γόνυ μου θα κλείνω,
και στην Κυρά που καθιστή το πέλαγο αγναντεύει,
μα και σε σένα ταπεινή,Άνασσα της καρδιάς μου.

Μίμης Κούρτης - Καισαριανή,28 Μάη 2 0 1 8.










Οι φωτογραφίες είναι του Μίμη Κούρτη.







Διατροφή και Σκλήρυνση κατά Πλάκας

Διατροφή και σκλήρυνση κατά πλάκας

της Ευσταθίας Παπαδά& της Κων/ντίνας Τσουτσουλοπούλου




Photo source: www.bigstockphoto.com

Η Σκλήρυνση κατά Πλάκας (ΣκΠ) είναι μια ασθένεια του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ) που επηρεάζει τον εγκέφαλο και τη σπονδυλική στήλη. Αν και δεν είναι γνωστή η αιτιολογία της νόσου, στα άτομα που εμφανίζεται, το ίδιο το ανοσοποιητικό τους σύστημα στρέφεται ενάντια στο προστατευτικό περίβλημα των νευρώνων (γνωστό ως μυελίνη) το οποίο και καταστρέφει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η νόσος να προκαλεί επιδείνωση ή μόνιμη βλάβη στη λειτουργεία των νευρώνων και αδυναμία επικονωνίας μεταξύ του εγκεφάλου και των υπολοίπων μερών του σώματος.


Δείτε περισσότερα στο video που ακολουθεί:




Συχνότητα και παράγοντες εμφάνισης της νόσου; 

Τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των νοσούντων αυξάνεται και στη χώρα μας ολοένα και περισσότερο με τις γυναίκες να έχουν διπλάσια πιθανότητα να την εμφανίσουν σε σχέση με τους άνδρες.

Ένας συνδυασμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων φαίνεται να παίζει ρόλο στην εμφάνιση της νόσου. Ωστόσο, η Σκλήρυνση κατά Πλάκας δεν κληρονομείται άμεσα από τον γονέα στο παιδί καθώς δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο γονίδιο που να ενοχοποιείται. Η παρουσία όμως ενός συνδυασμού γονιδίων αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης της ΣκΠ.

Σχετικά με τους περιβαλλοντικούς παράγοντες, οι περιοχές που βρίσκονται μακριά από τον ισημερινό επηρεάζονται συχνότερα από τη νόσο χωρίς αυτό να εξηγείται ακόμα πλήρως. Κάποιοι επιπρόσθετοι παράγοντες που έχει φανεί ότι σχετίζονται με τον κίνδυνο εμφάνισης της σκλήρυνσης κατά πλάκας είναι:
*Ο αυξημένος Δείκτης Μάζας Σώματος (Βάρος/Ύψος2).
*Το οικογενειακό ιστορικό ύπαρξης σκλήρυνσης κατά πλάκας.
*Η φυλή: Τα άτομα που ανήκουν στη λευκή φυλή (ιδιαίτερα αυτά που κατάγονται από την Βόρεια Ευρώπη) έχουν αυξημένο κίνδυνο σε σχέση με άτομα που ανήκουν στις υπόλοιπες φυλές.
*Το κλίμα: Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι συχνότερη στα ψυχρά και εύκρατα κλίματα.
*Το κάπνισμα: Οι καπνιστές έχουν αυξημένη πιθανότητα να εμφανίσουν τη νόσο σε σχέση με τους μη καπνιστές.
*Η μειωμένη έκθεση στον ήλιο και τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D: Ορισμένες μελέτες τα τελευταία χρόνια έχουν συνδέσει την έκθεση στον ήλιο και τα αυξημένα επίπεδα βιταμίνης D με μειωμένη πιθανότητα εμφάνισης της νόσου, λόγω της ρυθμιστικής δράσης που έχει η βιταμίνη D στο ανοσοποιητικό σύστημα.
*Ορισμένες λοιμώξεις: Ορισμένοι ιοί έχουν συσχετιστεί με την πιθανότητα εμφάνισης της σκλήρυνσης κατά πλάκας, όπως ο ιός Epstein-Barr, που προκαλεί τη λοιμώδη μονοπυρήνωση.
*Ορισμένα αυτοάνοσα νοσήματα: Η ύπαρξη θυρεοειδικής νόσου, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 ή φλεγμονώδους νόσου του εντέρου αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης της σκλήρυνσης κατά πλάκας.




Παθολογία και συμπτώματα της ΣκΠ

Η παθολογία της νόσου αφορά την καταστροφή της μυελίνης από το ίδιο το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς. H μυελίνη είναι η ουσία που περιβάλλει τις νευρικές ίνες, λειτουργεί ως μόνωση και βοηθά στη μετάδοση σημάτων μεταξύ του εγκεφάλου και του υπόλοιπου σώματος. Με την καταστροφή τής δημιουργούνται «πλάκες» στα νεύρα.

Η διάγνωση της νόσου συχνά καθυστερεί επειδή έχει παρόμοια συμπτώματα με άλλες νευρολογικές παθήσεις.

Τα πρώτα συμπτώματα της συχνά περιλαμβάνουν
*Προβλήματα όρασης, όπως θολή ή διπλή όραση ή οπτική νευρίτιδα, που προκαλεί πόνο στο μάτι και γρήγορη απώλεια της όρασης
*Αδύναμους και δύσκαμπτους μύες, με συχνά οδυνηρούς μυϊκούς σπασμούς
*Μυρμήγκιασμα ή μούδιασμα στα χέρια, τα πόδια, τον κορμό του σώματος ή το πρόσωπο
*Προβλήματα ισορροπίας
*Προβλήματα ελέγχου της ουροδόχου κύστης
*Ζάλη

Μεταγενέστερα συμπτώματα της νόσου περιλαμβάνουν
*Νοητική ή σωματική κόπωση που συνοδεύει τα παραπάνω συμπτώματα
*Αλλαγές στη διάθεση, όπως κατάθλιψη ή ευφορία
*Παράλυση στα πόδια
*Επιληπτικά επεισόδια
*Αλλαγές στην ικανότητα συγκέντρωσης ή αποτελεσματικής εκτέλεσης πολλαπλών καθηκόντων
*Δυσκολία λήψης αποφάσεων, προγραμματισμού ή ιεράρχησης στην εργασία ή στην ιδιωτική ζωή

Η σημασία της διατροφής στη σκλήρυνση κατά πλάκας

Σε ό,τι αφορά τη διατροφή, ενώ παλαιότερα η σημασία της στην ανάπτυξη της νόσου δεν θεωρείτο σημαντική, τα νεότερα δεδομένα δείχνουν ότι η διατροφή μπορεί να διαδραματίσει επιβαρυντικό ή προστατευτικό ρόλο. Νεότερες μελέτες έρχονται να δείξουν πλέον ότι τόσο η διατροφή όσο και ο τρόπος ζωής μπορεί να επηρεάσουν είτε θετικά είτε αρνητικά τη φλεγμονώδη έκφραση της νόσου και συνεπώς την εξέλιξη της, ενώ παράλληλα μπορεί να συμβάλλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της. Πιο συγκεκριμένα:

Υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής

Μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, ψάρια, άπαχο κρέας, πρεβιοτικά και προβιοτικά μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη φλεγμονώδη έκφραση και σε:
*Διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους (ούτε πολύ αυξημένου ούτε πολύ μειωμένου)
*Μείωση του αισθήματος κόπωσης
*Διατήρηση της φυσιολογικής λειτουργίας του εντέρου και της ουροδόχου κύστης
*Διατήρηση της υγείας των οστών, των δοντιών και των ούλων
*Βελτίωση της μυϊκής δύναμης, της εμβέλειας της κίνησης και της ευελιξίας










Δίαιτα υψηλή σε ενέργεια και λίπος

Αντίθετα, η υιοθέτηση μιας δυτικού τύπου διατροφής πλούσιας σε κόκκινο κρέας και ζωική πρωτεΐνη, κορεσμένα λιπαρά, τηγανητά, σακχαρούχα ροφήματα και αλάτι αυξάνει τη φλεγμονώδη απόκριση και συνεπώς συμβάλλει στην αρνητική εξέλιξη της νόσου λόγω της δράσης που μπορεί να έχουν όλα τα παραπάνω ενάντια στη μυελίνη.

Μελέτες σε ζωικά πρότυπα συνδέουν την υψηλή κατανάλωση λίπους με αυξημένη παραγωγή φλεγμονωδών παραγόντων και επιδείνωση της «επίθεσης» του ανοσοποιητικού συστήματος ενάντια στο ΚΝΣ.

Προβλήματα ουροδόχου κύστης

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων λειτουργίας της ουροδόχου κύστης μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω της επαρκούς πρόσληψης υγρών και όχι μέσω της μείωσης των προσλαμβανόμενων υγρών, που μπορεί να οδηγήσει σε κατακράτηση ούρων και πιθανές ουρολοιμώξεις. Συνεπώς συστήνεται η κατανάλωση 6 με 8 ποτηριών νερού την ημέρα και η αποφυγή αλκοολούχων ροφημάτων που επιβαρύνουν τη λειτουργία της ουροδόχου κύστης.

Δυσκοιλιότητα και οστεοπόρωση

Η δυσκοιλιότητα, που αποτελεί συχνό πρόβλημα στα άτομα που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας, μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω της επαρκούς πρόσληψης υγρών και της κατανάλωσης αδιάλυτων φυτικών ινών (π.χ. δαμάσκηνα, σύκα και δημητριακά ολικής αλέσεως).
Επιλέον, τα άτομα πάσχουν από Σκλήρυνση κατά Πλάκας εμφανίζουν έλλειψη βιταμίνης D. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τη λειτουργία των κυττάρων του ανοσοποιητικού και του ΚΝΣ, τα μειωμένα επίπεδά της στον οργανισμό επηρεάζουν αρνητικά την εμφάνιση αλλά και την εξέλιξη της νόσου. Tα άτομα που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας έχουν συνήθως χαμηλή οστική μάζα και αυξημένο κίνδυνο για οστεοπόρωση. Συνεπώς συστήνεται η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε ασβέστιο και βιταμίνη D, όπως τα γαλακτοκομικά και τα λιπαρά ψάρια, η επαρκής έκθεση στον ήλιο και η πραγματοποίηση άσκηση

Αποτελέσματα ισορροπημένης διατροφής

Η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για τους ασθενείς όπως τη μείωση της κόπωσης, τη διατήρηση της φυσιολογικής λειτουργίας του εντέρου και της ουροδόχου κύστης, τη διατήρηση της οστικής υγείας, τη βελτίωση της μυϊκής δύναμης και της κίνησης και τον έλεγχο του σωματικού βάρους.

Σωματικό βάρος και ΣκΠ

Η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους είναι σημαντική και τόσο η πρόσληψη, όσο και η απώλεια βάρους είναι πολύ συχνά φαινόμενα στους ασθενείς με ΣκΠ. Η απώλεια βάρους οφείλεται στη μειωμένη πρόσληψη τροφής λόγω της μειωμένης ικανότητας αυτοεξυπηρέτησης, της κόπωσης και του τρέμουλου, του άγχους και του στρες των ασθενών.

Από την άλλη, το βάρος αυξάνεται όταν η κινητικότητα του ασθενούς μειώνεται, η κατάθλιψη οδηγεί σε υπερκατανάλωση τροφής και όταν η φαρμακευτική αγωγή περιλαμβάνει στεροειδή.

Τρόφιμα με προστατευτική δράση

Η σωστή διατροφή μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα τόσο στην πρόληψη, όσο και στην αντιμετώπιση της ΣκΠ. Η υψηλή κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών που είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά μπορεί να έχει προστατευτικό ρόλο χωρίς όμως αυτό να είναι πλήρως επιβεβαιωμένο καθώς χρειάζονται περισσότερες μελέτες.
Ακόμη τα φρούτα και τα δημητριακά ολικής άλεσης μπορεί να εμφανίζουν προστατευτική δράση.
Η διατροφική αντιμετώπιση της ΣκΠ στοχεύει σε μια διατροφή πλούσια σε δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά, ψάρια και άπαχο κρέας και φτωχή σε κορεσμένα λίπη και απλά σάκχαρα.

Αντιοξειδωτικά

Επιπλέον, τα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στα φρούτα, τα λαχανικά και το ελαιόλαδο μπορεί να είναι πολύ ευεργετικά ενάντια στο οξειδωτικό στρες που είναι έντονο στον οργανισμό των ασθενών με ΣκΠ.

Ο ρόλος της άσκησης

Η άσκηση, επίσης, θεωρείται ότι βοηθά τους ανθρώπους με σκλήρυνση κατά πλάκας, στον έλεγχο του πόνου, της ακαμψίας, τη βελτίωση της ισορροπίας, το αίσθημα αδυναμίας και κόπωσης, την κατάθλιψη, το άγχος και την αϋπνία, καθώς αποτελεί βασική συνιστώσα για τη διατήρηση ενός καλού επιπέδου υγείας και ποιότητας ζωής. Συνεπώς επιλέξτε μια μορφή άσκησης που είναι κατάλληλη για εσάς, όπως περπάτημα, κολύμβηση, γιόγκα, ήπια αεροβική, κτλ.

Συμπερασματικά

Από όλα τα παραπάνω λοιπόν συμπεραίνουμε πως οι ασθενείς με ΣκΠ θα πρέπει να ακολουθούν ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο βασισμένο στη Μεσογειακή Διατροφή όπως άλλωστε και ο γενικός πληθυσμός η οποία συμβάλλει σημαντικά τόσο στη διατήρηση της υγείας όσο και στην αντιμετώπιση και ανακούφιση των συμπτωμάτων της νόσου, ενώ παράλληλα βοηθά στη διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους.


ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, Ph.D.(cand)

Η Ευσταθία Παπαδά είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή και Δημόσια Υγεία. Εργάζεται ως Εξωτερικός Συνεργάτης στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, ενώ παράλληλα είναι Υποψήφια Διδάκτορας εστιάζοντας στο κομμάτι της διατροφικής αντιμετώπισης της Ιδιοπαθούς Φλεγμονώδους Νόσου του Εντέρου.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΣΟΥΤΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥΔιαιτολόγος-Διατροφολόγος, Ph.D.c

H Κωνσταντίνα Τσουτσουλοπούλου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc.) στην Προαγωγή και Αγωγή Υγείας (Ιατρική σχολή, ΕΚΠΑ) και υποψήφια Διδάκτωρ του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Εργάζεται ως επιστημονική συνεργάτης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου σε ερευνητικά προγράμματα ενώ παρέχει και διαιτολογικές υπηρεσίες στην Αθήνα.



ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://www.mednutrition.gr/