Ο Μιγκέλ Άνχελ Αστούριας (Miguel Ángel Asturias Rosales, 19 Οκτωβρίου 1899 - 9 Ιουνίου 1974) ήταν συγγραφέας και διπλωμάτης από τη Γουατεμάλα. Γεννήθηκε στην Πόλη της Γουατεμάλα και πέθανε στη Μαδρίτη.
Το 1917 ο Μιγκέλ Αστούριας σπούδασε νομική στο Universidad de San Carlos de Guatemala όπου συμμετείχε στην επανάσταση του 1920 εναντίον του Γουατεμαλανού δικτάτορα Μανουέλ Εστράδα Καμπρέρα. Αποφοίτησε το 1923 και πήγε στο Παρίσι της Γαλλίας για να συνεχίσει την εκπαίδευσή του στη Σορβώνη. Ενώ ζούσε στο Παρίσι, επηρεάστηκε από τη συγκέντρωση συγγραφέων και ποιητών στο Μοντπαρνάς και ξεκίνησε τη συγγραφή ποίησης και μυθοπλασίας.
Ο Αστούριας επέστρεψε στη Γουατεμάλα το 1933 όπου δούλεψε ως δημοσιογράφος προτού υπηρετήσει στο διπλωματικό σώμα της χώρας του. Όταν έπεσε η κυβέρνηση του Προέδρου Γιάκομπο Αρμπένζ το 1954, εκδιώχτηκε από τη χώρα από τον Κάρλος Καστίγιο Άρμας. Ενώ ζούσε στην εξορία έγινε διάσημος συγγραφέας με την έκδοση του μυθιστορήματός του Mulata. Τελικά, ο νέος πρόεδρος της Γουατεμάλα τον όρισε πρέσβη στη Γαλλία το 1966, την ίδια χρονιά που κέρδισε το Βραβείο Ειρήνης Λένιν.
Το 1967 του απενεμήθη το Βραβείο Νομπέλ για τη Λογοτεχνία "για το ζωντανό λογοτεχνικό επίτευγμά του, βαθιά ριζωμένο στα εθνικά γνωρίσματα και παραδόσεις των Ινδιάνων της Λατινικής Αμερικής."
Ο Αστούριας πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη Μαδρίτη, στην Ισπανία όπου πέθανε το 1974. Είναι θαμμένος στο Cimetière du Père Lachaise στο Παρίσι.
Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης κάποιων Λατινοαμερικάνων προέδρων στην Ονδούρα το 2005, ο Μεξικανός πρόεδρος Βισέντε Φοξ ανέφερε: " Έχουμε προτείνει να πραγματοποιήσουμε τη συνεργασία μεταξύ μας, σύμφωνα με τα οράματα των προγόνων μας...και είμαστε τα παιδιά ενός σπόρου, μια γενναιόδωρη χώρα αντρών και γυναικών του καλαμποκιού, όπως είπε κάποτε ο σπουδαίος Γουατεμαλανός συγγραφέας Μιγκέλ Άνχελ Αστούριας."
Γνωστότερα έργα
1930. Leyendas de Guatemala (Θρύλοι της Γουατεμάλας), διηγήματα
1936. Sonetos (Σονέτα)
1943. El señor Presidente (Ο κύριος πρόεδρος), μυθιστόρημα («Prix du Meilleur Livre étranger» 1950)—μτφ.Άννα Ξένου (εκδ. "Πλέθρον", 1986)
1949. Hombres de maíz (Άνθρωποι από καλαμπόκι) μυθιστόρημα—μτφ.Σταυρούλα Παπαδάκη και Κλαίρη Σταθάτου (εκδ. "Σύγχρονη Εποχή", 1989)
1950-1960. La trilogía bananera (Η τριλογία της μπανάνας)
Viento fuerte (Δυνατός άνεμος, 1950)
El papa verde (Ο πράσινος πάπας, 1954)
Los ojos de los enterrados (Τα μάτια των θαμμένων, 1960)
1955. Soluna; comedia prodigiosa en dos jornadas y un final (Σολούνα, καταπληκτική κωμωδία σε δύο μέρες και ένα φινάλε) θεατρικό—μτφ.Γιάννης Θηβαίος (εκδ. "Δωδώνη", 1977)
1956. Week-end en Guatemala (Week-end στην Γουατεμάλα), διηγήματα
1961. El alhajadito (Στολισμένος με κοσμήματα) μυθιστόρημα
1963. Mulata de tal (Μια κάποια μιγάδα) μυθιστόρημα—μτφ.Μπάμπης Λυκούδης (εκδ. "Χαρλένικ Ελλάς", 1998)
1965. Clarivigilia primaveral, ποιήματα
1965. Sonetos de Italia (Σονέτα της Ιταλίας) ποιήματα
1972. América, fábula de fábulas y otros ensayos (Αμερική, μύθοι των μύθων και άλλα δοκίμια) δοκίμια
1981. El hombre que lo tenía todo todo todo (Ο άνθρωπος που τα είχε όλα, όλα, όλα...) παιδικό διήγημα—μτφ.Χουάν Ραμόν Εσπρίδος (εκδ. "Ύψιλον", 1988)
ΒΙΒΛΙΑ
ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΠΟ ΚΑΛΑΜΠΟΚΙ
" Ήταν έθιμο των Μάγια ν' αποκόβουν τον ομφάλιο λώρο των νεογέννητων μ' ένα μαχαίρι από οψιδιανό. Το αίμα που ανάβλυζε αφηνόταν να πέσει πάνω σε μια κουτσούνα καλαμποκιού που τους κόκκους της σπέρνανε σταδιακά, συνάμα με το μεγάλωμα του παιδιού."... Το καλαμπόκι συνοδεύει τους ανθρώπους της Κεντρικής Αμερικής από τη γέννηση μέχρι το θάνατό τους. Αποτέλεσε το βασικό οικονομικό στήριγμά τους και γύρω απ' αυτό αναπτύχθηκαν πολλοί μύθοι και έθιμα των λαών που ζουν στην Κεντρική Αμερική. Γύρω απ' όλα αυτά περιστρέφεται το μυθιστόρημα του γουατελματέκου νομπελίστα Μιγκέλ Άνχελ Αστούριας (1899-1974).
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΤΑ ΕΙΧΕ ΟΛΑ, ΟΛΑ, ΟΛΑ..
Ο "Άνθρωπος που τα είχε Όλα Όλα Όλα" άνοιξε τα μάτια αλαφιασμένος. Όσο κοιμόταν, δεν είχε τίποτα. Ξύπνησε κάτω απ' τη βροχή των κουδουνισμάτων που έβγαζε το ρολόι του τοίχου. Όσο κοιμόταν, δεν είχε τίποτα. Μ' εκατό ξυπνήματα, πάνω από εκατό ρολόγια. Με χίλια ξυπνήματα, πάνω από χίλια ξυπνητήρια. Κι όλα να χτυπούν ταυτόχρονα. Ο Μ.Α. Αστούριας, νομπελίστας πεζογράφος και ποιητής, μας οδηγεί σ' ένα μαγικό κόσμο φτιαγμένο από μαγικές εικόνες και λέξεις. Και ξέρει καλά το δρόμο αυτός ο απόγονος των Μάγιας!
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΣΟΛΟΥΝΑ
Η υπόθεση εκτυλίσσεται στη Γουατεμάλα. Κεντρική Αμερική. Εποχή σύγχρονη.
Δωμάτιο ευρύχωρο, ήσυχο και άνετο εξοχικού σπιτιού. Στο βάθος, από μια ορθάνοιχτη πόρτα φαίνονται τα καταπράσινα βουνά, γεμάτα πουλιά, μυρωδάτα αγριολούλουδα, μέλι και φρούτα. Δεξιά, ένα τζάκι και πάνω σ' αυτό μια εγχώρια μάσκα ξεχωρίζει καθαρά. Έχει φυσικό μέγεθος περισσότερο οβάλ παρά στρογγυλό. Η μισή είναι πορτοκαλιά, η άλλη κίτρινη. Στην πορτοκαλιά μεριά, ο κύκλος του ματιού και το μισό στόμα είναι μαύρα. Απέναντι απ' το τζάκι μια πολυθρόνα. Όχι μακριά απ' την πολυθρόνα, ένα τραπεζάκι και πάνω σ' αυτό, το πορτρέτο της ηρωίδας σ' ένα ωραίο ασημένιο κάντρο. Μια μικρή πόρτα επικοινωνεί με τ' άλλα δωμάτια. Από τη δεξιά μεριά η τραπεζαρία: ένα τραπέζι, καρέκλες, ένα παλιό μπαούλο, ένας πίνακας κυνηγιού και δίπλα απ' την πόρτα της κουζίνας, μια κρεμάστρα. Πάνω στο τραπέζι μια στάμνα, και ποτήρια.
Η βροχή κοντεύει να σταματήσει αλλά το απόγευμα είναι υγρό και σκοτεινό. (Από την έκδοση)
Ο ΚΥΡΙΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Πολιτικά, κοινωνικά, λογοτεχνικά, Ο Κύριος Πρόεδρος εκφράζει θαυμαστά τη σκέψη και την ιδεολογία του Μιγκέλ Άνχελ Αστουρίας. Απεικονίζει τη δικτατορία του μοχθηρού και μισητού Εστράντα Καμπρέρα, ιστορικού προσώπου (που μεταπλάθεται σε μυθικό) της Γουατεμάλας των αρχών του αιώνα. Ο Κύριος Πρόεδρος ασκεί την εξουσία ερμητικά κλεισμένος στο παλάτι του, ορατός μονάχα στους ανθρώπους του. Φαινομενικά απλός και τρυφερός με τους οικείους του, αλλά και έτοιμος να τους εξοντώσει με την παραμικρή υποψία. Αυτό θα συμβεί και στο φίλο του Μιγκέλ Αγγελικό Πρόσωπο, ένοχο γιατί δεν εκτέλεσε κάποια απ' τις παράλογες διαταγές του. Ένοχος γιατί αγάπησε...
Γιατί Ο Κύριος Πρόεδρος είναι μια ιστορία αγάπης - ρομαντικής γιατί γεννήθηκε με το πρώτο βλέμμα και για πάντα, καταστροφικής γιατί γεννήθηκε σε μια χώρα όπου ο καθένας ζει κάτω από την απειλή, υποχρεούμενος να διαλέξει ανάμεσα στο θάνατο και τον συμβιβασμό. Με φόντο την αγωνία και την απανθρωπιά, ο έρωτας δίνει σε κάθε στιγμή έναν ασύγκριτο λυρικό τόνο.
Εξαιρετική "στιγμή" ενός έργου πληθωρικού και συνάμα ομοιογενούς, Ο Κύριος Πρόεδρος διαβάζεται με πάθος. Συναντάμε εδώ τη μοναδική γραφή του Αστουρίας, που τρέφεται με τους αφηγηματικούς ρυθμούς των μύθων των Μάγια και τη λαϊκή γλώσσα της Γουατεμάλας. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου