Τι μάθημα διδάσκεις; Οικιακή Οικονομία.
Όλοι οι μεγάλοι σε ηλικία, θυμούνται τη γραφική καθηγήτρια Οικοκυρικών χαρακτηριζόμενη από μια φαιδρότητα και τους εαυτούς τους να δίνουν ρεσιτάλ παιδικού πειράματος... Έτσι μεροληπτικά ξεκινά να παγιώνεται και να μεταφέρεται από γενιά σε γενιά, η δήθεν έλλειψη κύρους των καθηγητών της Οικιακής Οικονομίας. Μαγειρική, κέντημα καθώς και καθετί που έχει σχέση με την οικοτεχνία, αποτελούσαν βασικές δεξιότητες που όφειλαν να διδάσκονται οι νέες για να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της τότε κοινωνίας. Τεχνικές, καθ’ όλα αξιοπρεπείς και απόλυτα συνυφασμένες με το κληροδότημα του Χαροκόπου. Άλλοτε ο όρος Οικιακή Οικονομία καθιερώθηκε με τη στενή έννοια του οίκου, της οικογένειας. Στον 21ο αιώνα οι έννοιες αυτές επεκτείνονται και συμπεριλαμβάνουν τα ευρύτερα περιβάλλοντα διαβίωσης, καθώς αντιλαμβανόμαστε καλύτερα ότι οι δυνατότητες, οι επιλογές και οι προτεραιότητες των ατόμων και των οικογενειών προκαλούν επιπτώσεις σε όλα τα επίπεδα, ξεκινώντας από τον οίκο και φτάνοντας μέχρι τις τοπικές και παγκόσμιες κοινότητες. Η γνώση και οι επιλογές αυτές, στις πολλές εκφάνσεις τους εκφράζονται με τις σπουδές στην Οικιακή Οικονομία και Οικολογία.
Η κοινωνία λοιπόν εξελίσσεται και μαζί της οι θεσμοί. Νέες κοινωνικές ανάγκες αναδύονται και κάποιες πρακτικές χάνουν το νόημά τους. Έτσι με δημιουργία του πανεπιστημιακού πια τμήματος της Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας, οι φοιτητές ανήκουν και στα δύο φύλα. Το μάθημα στο Γυμνάσιο το διδάσκονται και τα αγόρια. Δεν αφορά τη νοικοκυρά γυναίκα, γιατί η οικογένεια σαν κομμάτι της κοινωνίας συμμετέχει σε αυτήν ευρύτερα, τόσο με τα νέα μέλη της όσο και με τους συζύγους.
Το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος επικαιροποιήθηκε ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και εμπλουτίστηκε με νέα επιστημονικά πεδία όπως: Μαθήματα διαχείρισης των οικονομικών της οικογένειας, διοίκηση ανθρώπινων πόρων, περιβαλλοντική διαχείριση και πολιτισμική ανάπτυξη, διαχείριση περιβάλλοντος και φυσικών πόρων, ήπιες μορφές τουρισμού, βιώσιμη ανάπτυξη, λογιστική, κοινωνιολογία, ιστορία της τέχνης, αγωγή και εκπαίδευση, θέματα προστασίας και αγωγής καταναλωτή κ.α. Μετά από τέσσερα χρόνια που διαρκούν οι σπουδές, μαζί με την πρακτική και την κατάθεση διπλωματικής εργασίας, απονέμεται το πτυχίο της Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας.
Ας έρθουμε στα της εκπαίδευσης. Επαγγελματική αποκατάσταση, μέσω ΑΣΕΠ, στο Γυμνάσιο κατά βάση. Αξιοκρατικά λοιπόν και χωρίς να μας χαρίζεται κάτι, διοριζόμαστε. Αδιόριστοι υπάρχουν βεβαίως. Σε ένα μάθημα, συνταγματικώς θεσμοθετημένο, καλούμαστε, σε αντιδιαστολή με άλλες ειδικότητες, να μιλήσουμε στους/στις νέους/ες για θέματα που τους/τις αφορούν άμεσα! Το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας είναι το μοναδικό μάθημα της ζωής που βοηθά το παιδί να αναπτυχθεί ψυχοσωματικά και να εξελιχθεί σε ένα άτομο που θα σέβεται τον εαυτό του και το κοινωνικοφυσικό περιβάλλον στο οποίο ζει! Όσο εμείς το αγαπάμε και το στηρίζουμε, πράγμα που κάνουμε, τόσο περισσότερο μιλάμε στις καρδιές των παιδιών. Στις ημέρες μας αν ρωτήσετε τα ίδια τα παιδιά για τον καθηγητή/τρια της ειδικότητας αυτής, τα περισσότερα θα σας μεταφέρουν την πολύ καλή τους εμπειρία. Πρωτοστατούμε χρόνια τώρα στα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων. Η σχέση μας με την τεχνολογία είναι σε πολύ καλό επίπεδο, ώστε να κάνουμε το μάθημα ενδιαφέρον κι ελκυστικό. Εισπράττουμε καθημερινά την ευγνωμοσύνη των παιδιών και των γονέων τους για τις γνώσεις που τους παρέχουμε. Το μάθημά μας, φτάνει ως την τροποποίηση συμπεριφοράς σε ότι αφορά την υγιεινή διατροφή. Ποιο άλλο μάθημα ασχολείται με την εφηβική ψυχολογία; Την οικολογία; Την οικονομία; Την οικογένεια; Αυτά τα θέματα δεν είναι βασικά συστατικά της σύγχρονης εποχής;
Μια φορά κι έναν καλό καιρό
Μάθημα
|
Α΄ τάξη
|
Β΄ τάξη
|
Γ΄ τάξη
|
2020
|
ΣΕΠ
|
|
|
1 ώρα
|
Δεν ισχύει
|
Project
|
1 ώρα
|
|
|
Δεν ισχύει
|
Γεωγραφία
|
2 ώρες
|
2 ώρες
|
|
Δεν ισχύει
|
Κοιν. & Πολ. Αγωγή
|
|
|
2 ώρες
|
Σε ισχύ
|
Για τη συμπλήρωση του διδακτικού μας ωραρίου στο Γυμνάσιο
Κατάληξη της Οικιακής Οικονομίας στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα
Σχολικό έτος 2020-21:
1 ώρα στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου
Τέτοιος ευτελισμός μαθήματος δεν έχει γίνει ποτέ στα χρονικά!!! Καμία δικαιολογία, που να έχει δοθεί , δεν μπορεί να στοιχειοθετήσει μια τέτοια επίθεση στο αντικείμενο και τα εργασιακά μας δεδομένα. Στην Ευρώπη το μάθημά μας, κατέχει περίοπτη θέση και στη νοοτροπία όλων έχει καθιερωθεί ως πρωτεύον μάθημα. Εδώ στην Ελλάδα οι ιθύνοντες είναι τόσο προοδευτικοί, που βλέπουν το άσπρο ως μαύρο και ξεκινούν το κυνήγι των μαγισσών;
Από το σημείο αυτό και έπειτα, η εκφορά του λόγου σε β΄ πληθυντικό πρόσωπο αφορά όσους/ες άμεσα ή έμμεσα συμμετέχουν στη λήψη δυσμενών αποφάσεων που μας αφορούν, ασχέτως κομματικού προσανατολισμού. Κύριοι/ες, ο υποβιβασμός αυτός της Οικιακής Οικονομίας ισούται με δόλο ενάντια στην επαγγελματική μας υπόσταση και αξιοπρέπεια. Εν τέλει υποσκάπτετε το μέλλον αυτού του τόπου εφόσον το μέλος της οικογένειας στο οποίο απευθυνόμαστε δεν σας ενδιαφέρει. Σε αυτή την περίπτωση, λυπούμαστε για τον αξιακό ξεπεσμό σας.
Τώρα με τις εξελίξεις του covid 19, ποιο μάθημα ασχολείται με την προσωπική υγιεινή; Το δικό μας. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων που με τόση θέρμη διαφημίζετε ποια ειδικότητα θα τα υλοποιήσει; Θεωρητικά η δική μας. Εσείς, θα το ορίσετε όμως; Η ιστορία σας, δείχνει μια μεροληπτική στάση απέναντι μας, σε σημείο να πιστεύουμε ότι τα κίνητρά σας δεν είναι παιδαγωγικά, ούτε αγαθά, για πολλούς δε, είναι και ιδιοτελή. Αν σας ενδιαφέρει πραγματικά η κατάρτιση των νέων στις σύγχρονες θεματικές, θα κρίνετε πως το πρόγραμμα σπουδών μας (οράτε την ιστοσελίδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου), καθιστά εμάς, μοναδικούς εφαρμοστές αυτών. Επικαλούμαστε το αίσθημα της δικαιοσύνης σας και αναμένουμε την αναίρεση της πέρα για πέρα άδικης απόφασής σας.
Διεκδικούμε περαιτέρω και άμεσα, την εξασφάλιση ανθρωπίνων συνθηκών εργασίας, ισότιμα με την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και την εξασφάλιση των οργανικών μας θέσεων. Ψάξτε, και δε θα βρείτε άλλη ειδικότητα στην δημόσια εκπαίδευση που να έχει μονόωρο μάθημα Α΄ ανάθεσης μόνο σε μία τάξη σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Όταν γινόμαστε νομάδες στα διάφορα σχολεία, δεν έχουμε καν το δικαίωμα να θέσουμε υποψηφιότητα για θέσεις ευθύνης. Δεν έχουμε γραφείο, καρέκλα, ντουλάπι, δεν θυμούνται το όνομα μας οι συνάδελφοι/σες... Δεν μιλάμε για οδοιπορικά φυσικά, ούτε για το αν έχουμε όλοι/ες την πολυτέλεια να έχουμε αυτοκίνητο. Δεν ζητιανεύουμε κάτι που δεν μας ανήκει. Διεκδικούμε, απαιτούμε την ανάδειξη του γνωστικού μας αντικειμένου! Καθορίστε εκ’ νέου το εργασιακό μας πλαίσιο, δώστε στοιχεία στατιστικά και δεσμευθείτε για τον διορισμό των υπολοίπων αδιόριστων. Τέλος φροντίστε να μη χαθεί ένα στολίδι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο!
Τσαμάκη Βασιλική
Καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας
Το παρόν συνυπογράφεται από τους διδάσκοντες Οικιακής Οικονομίας
Αθανασιάδη Βασιλική
Βλαχοπούλου Ευτέρπη
Γκόβα Βασιλική
Καπαγιάννη Φωτεινή
Κλεοβούλου Σοφοκλής
Κτενά Χριστίνα
Μακρυγιάννη Νικολέτα
Μπέλλου Φανή
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://www.alfavita.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου