Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2019

Μαντλίν " Η κορφή της ρίζας " Χαϊκού


Μαντλίν  - Η κορφή της ρίζας 
Εκδόσεις - Ελευσις & Υδράνη 
Ετος Εκδοσης - Ιανουάριος 2019
 Είδος  -   Χαϊκού 
ISBN 978-618-5347-11-6

Η Ένθετη ζωγραφιά εξώφυλλου είναι του Βασίλη Τρικούπη.

Οπισθόφυλλο 


Τα χαϊκού της Μαντλίν

Για την Μαντλίν (Μαρία – Μαγδαληνή Αυγούλη), η καθορισμένη ποιητική φόρμα του χαϊκού, στο τρίστιχο των 5 – 7 – 5 συλλαβών, δεν αποτελεί το ζητούμενο κατόρθωμα της ποιητικής αποτύπωσης, μιας όποιας στιγμιαίας αισθητικής εντύπωσης – αντανάκλασης φαινομένων του εξωτερικού τοπίου, όπως συνηθίζεται σ’ αυτό το είδος της ποίησης.
Η Μαντλίν ανταποκρίνεται στην πρόκληση αυτού του περιορισμού της έκφρασης και την χρησιμοποιεί σαν κομποσκοίνι εσωτερικής αναζήτησης «τοπίων» και φαινομένων του έσω κόσμου.
Γίνεται φανερό λοιπόν πως η Μαντλίν δίνει μια πολύ διαφορετική διάσταση στην ποίηση των χαϊκού που γνωρίσαμε μέχρι σήμερα, σηματοδοτώντας μια ξεχωριστή πνευματική και ποιοτική αναβάθμιση στο είδος αυτό της ποίησης.
Έτσι, έχουμε την ανάδειξη μιας τελείως ξεχωριστής ποιητικής έκφρασης, που αναφέρεται σε μια βαθιά φιλοσοφημένη διερεύνηση του ανθρώπινου ψυχισμού, με μια εκπληκτική εννοιολογική συμπύκνωση λόγου, έτσι που το κάθε της ποίημα θα μπορούσε να είναι το θέμα μιας ομιλίας εξαιρετικού ανθρωποκεντρικού ενδιαφέροντος.

Γιώργης Παπανικολάου - Ζτρέκος

Χαϊκού Συλλογής 

Δύσκολοι καιροί 
στο αντάμωμα ψυχών 
υπολογίζω.
          ❀

Πρόθυμα μυαλά 
ασελγούν στις ψυχές μας. 
Άχαροι χρόνοι!
          ❀
Πλάνης παγίδα. 
Γυμνώσανε τον λαό 
με πλαστή Μοίρα
          ❀
Γλυκιά η Ζωή
θλιμμένοι μενεξέδες
μου το είπανε!
         ❀
Να θες να Μπορείς. Νου και Σθένος να Εχεις να διακρίνεις.
          ❀
Αχ! Αμυγδαλιά. Σε χορό νοσταλγικό χιόνισες άνθη
          ❀
Βροχή ρυθμική. Διψασμένη η ρίζα υψώνει κορφή.
         ❀
Η μύγα πετά στο ίδιο μέρος πάντα... Λείπεις Μέλισσα.
          ❀
Άγρια νύχτα καπνίζω τα όνειρα. Στυφό τ' άρωμα
          ❀
Να μου θυμίζω να μην ξεχνάω ποτέ να Ευγνωμονώ!
          ❀
Μάγος Ποιητής σμίγει μέντα με μύρο. Υφαίνει μορφές
          ❀
Γέρικη Μορφή 
τα μάτια της στυλώνει 
βαθιά στην μνήμη.


Η " κορφή της ρίζας " κυκλοφορεί και σε μορφή MOVIE BOOK , το πρώτο σε κυκλοφορία στην Ελλάδα, παραγωγής και έκδοσης του καλλιτεχνικού σωματείου " Ελευσις & Υδράνη "




Ομιλία του Γιώργη Παπανικολάου - Ζτρέκου κατά την παρουσίαση του βιβλίου

«Η ΚΟΡΥΦΗ ΤΗΣ ΡΙΖΑΣ» ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΗΣ ΜΑΝΤΛΙΝ 
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ «ΕΛΕΥΣΗ & ΥΔΡΑΝΗ» ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 20.1.19 

Βρίσκομαι απόψε στην πολύ ευχάριστη θέση να μιλήσω για το βιβλίο μιας πολύ καλής μου φίλης, της Μαρίας – Μαγδαληνής Αυγούλη, της δικής μας Μαντλίν.
Εδώ θέλω να πω ότι το βιβλίο αυτό, που είναι το πρώτο της, πήρε σάρκα και οστά, μετά από πολύμηνες παροτρύνσεις και πιέσεις θα έλεγα προς την συγγραφέα του, για να προχωρήσει επιτέλους στο μάζεμα των σκόρπιων ποιημάτων που δημοσίευε κατά καιρούς, και να μας τα προσφέρει με την μορφή ενός βιβλίου.
Έτσι, κρατάμε τώρα στα χέρια μας ένα καλαίσθητο βιβλίο, που είναι αποτέλεσμα του εκδοτικού τμήματος του σωματείου μας «Έλευσις και Υδράνη», που έχει πλέον καθιερώσει την υψηλή ποιοτική επιμέλεια των αρκετών βιβλίων που έχει εκδώσει, κι όλων όσων έχουν σειρά για να εκδοθούν.
Στο εξώφυλλο υπάρχει ένα σκίτσο που έγινε από τον ποιητή και εικαστικό Βασίλη Τρικούπη, που νομίζω πως είναι ταιριαστό με την όλη θεματική που αναπτύσσεται στο περιεχόμενο αυτής της ποιητικής συλλογής.
Θεωρώ επίσης, ότι και ο ευρηματικός τίτλος του βιβλίου « Η κορυφή της ρίζας», προϊδεάζει για μια ξεχωριστή ποιητική θεματολογία, που σαν μια πρώτη εντύπωση μπορώ να πω, ότι σχεδόν πάντα, αυτό που μας αποκαλύπτει η κορυφή της ρίζας, εξαρτάται απόλυτα από τις δυνατότητες της ίδιας της ρίζας, που στη περίπτωση αυτού εδώ του βιβλίου φαίνεται πως αυτές οι δυνατότητες είναι μεγάλες.
Η ποιητική δημιουργία της Μαντλίν, που παρουσιάζουμε σήμερα, είναι μια σειρά τρίστιχων ποιημάτων, που ανήκουν στην ποιητική φόρμα των χαϊκού.
Χωρίς να έχω εντρυφήσει ιδιαίτερα στο είδος αυτό της ποίησης, αλλά έχοντας διαβάσει κάποιες αντίστοιχες ποιητικές συλλογές, και παίρνοντας κάποιες πληροφορίες από το ηλεκτρονικό λεξικό,μαθαίνω πως το χαϊκού, εκτός του ότι κινείται στην καθορισμένη φόρμα των 3 στίχων των 5 – 7 – 5 συλλαβών, στα γιαπωνέζικα σημαίνει «αστείοι στίχοι», είναι η πιο σύντομη μορφή ποίησης στον κόσμο και όταν πρωτοεμφανίστηκε περιέγραφε εικόνες της φύσης και των εποχών του χρόνου. Αργότερα, με τον Ιάπωνα ποιητή Ματσούο Μπασό 1644-1694, αποκτά την έκφραση μιας κατάστασης διαλογισμού Ζεν, που συνδυάζεται με αναφορές σε εικόνες της φύσης.
Έχοντας υπόψη μου όλα αυτά και διαβάζοντας τα ποιήματα της Μαντλίν,διαπίστωσα ότι, ενώ οι στίχοι της κινούνται αυστηρά στα καθορισμένα πλαίσια των χαϊκού, η θεματολογία της ελάχιστα έχει να κάνει με την συνήθη αναφορά σε εικόνες και φαινόμενα της φύσης.
Όπου οι λέξεις αναφέρονται σε καταστάσεις της φύσης, γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να επισημάνει και να αναδείξει καταστάσεις του νου και της ψυχής.
Για παράδειγμα διαβάζω από το βιβλίο ένα από τα ποιήματα αυτού τους είδους: «Άκου Άνθρωπε/ Νύχτωσε η εποχή/ Φυσά μοναξιά». Εδώ λοιπόν η νύχτα κι ο αγέρας έρχονται να επισημάνουν την εποχή της ανθρώπινης μοναξιάς.
Κι ένα άλλο παρόμοιο: «Πλέκουν οδύνες/ Αγέλαστοι του κόσμου/ Πικροί οι χρόνοι».
Βλέπουμε κι εδώ πως ο χρόνος, ως φυσική κατάσταση, γίνεται πικρός από τις ψυχικές οδύνες που προκαλούνται από τους Αγέλαστους του κόσμου.
Αυτή η άμεση σύνδεση της φύσης με την έσω πραγματικότητα, για την επισήμανση κι ανάδειξη τόπων της ψυχής και του συναισθήματος, διατρέχει όλη την ποιητική δημιουργία της συλλογής που παρουσιάζουμε σήμερα.
Όλες σχεδόν οι σημαντικές καταστάσεις του ανθρώπινου ψυχισμού, που αφορούν τις διαπροσωπικές, κοινωνικές, ερωτικές σχέσεις και υπαρξιακές αναζητήσεις, αποτελούν την θεματική προσέγγιση του ποιητικού λόγου της Μαντλίν.
Όμως αυτός ο ποιητικός λόγος δεν εξυπηρετεί μόνο την ανάγκη της ισορροπίας κι αρμονίας της ποιητικής έκφρασης, αλλά, πηγάζοντας εκ βαθέων, έχει την γοητεία μιας αληθινής ψυχικής και πνευματικής ανάτασης.
Η ποιήτρια ξέρει τον τρόπο να παίρνει από τις λέξεις την ουσία τους, κι έτσι να διατυπώνει και να εκφράζει το νόημα που αναδύεται από τις πνευματικές της περιπλανήσεις στον κόσμο της ψυχής και της καρδιάς.
Στην ποίηση της Μαντλίν, αυτές οι περιπλανήσεις δεν έχουν την ανεμελιά μιας απλής περιήγησης στα πέριξ ενός πνευματικού τόπου, αλλά η ποιητική της δημιουργία αναδεικνύει διεργασίες που απαιτούν πνευματική εγρήγορση κι εμβάθυνση στα ενδότερα της ψυχής.
Τα ερεθίσματα που δίνουν το έναυσμα για την απαρχή της δημιουργικής διαδικασίας, προέρχονται από την ζώσα πραγματικότητα και τα τεκταινόμενα του έσω κι έξω κόσμου.
Κι όλα αυτά, όχι με μια απλή αναφορά και καταγραφή γεγονότων και φαινομένων, αλλά με μια φιλοσοφική διάθεση αναζήτησης κι ανάδειξης τόσο των όσων συντελούν στην ανάδειξη των ανώτερων ποιοτήτων κι αξιών της ανθρώπινης ύπαρξης, όσο και μέσα από την επισήμανση των κατώτερων συναισθημάτων που υποβαθμίζουν και ισοπεδώνουν αυτές τις αξίες.
Διαβάζοντας κάποιος τα ποιήματα της Μαντλίν, το λιγότερο που μπορεί να αισθανθεί είναι το λεπτό κι ευαίσθητο άρωμα της ανθρωπιάς, που εκπέμπεται από ένα χαμόγελο ψυχής σαν ύμνος στον Έρωτα και στην ομορφιά της ζωής.
Διαβάζουμε: «Γρύλοι των άστρων/ Κάλαντα του Έρωτα/ Γεμισ’ η νύχτα».

Πολλές φορές, αυτός ο ύμνος βγαίνει κι από την καταγγελία των όσων προσπαθούν να υποβαθμίσουν και να αλλοιώσουν αυτή την ομορφιά.

Διαβάζουμε: «Ψέγουν το Καλό/ Διακριτικός φόνος/ Αήθης νίκη».

Κι άλλες φορές πάλι, προτρέπει να γίνει η μοναξιά έναρξη εσωτερικού διαλόγου και με ειλικρίνεια να φέρει φως αλήθειας στη ζωή.

Διαβάζουμε: «Λάμπουν οι χαρές/ οι καμωμένες με φως/ μιας κρουστής σιωπής».

Κλείνοντας αυτή την πολύ συνοπτική μου αναφορά στην ποιητική συλλογή που παρουσιάζουμε απόψε, θέλω να πω συμπερασματικά ότι η ποίηση της Μαντλίν, κατά την προσωπική μου άποψη, χρησιμοποιεί τους περιορισμούς της ποιητικής φόρμας των χαϊκού ως μια δυνατή πρόκληση για μια μέγιστη συμπύκνωση στην ποιητική αποτύπωση ενός φιλοσοφημένου και πολυδιάστατου λόγου, κι ως εκ τούτου, προσθέτει μια διαφορετική πνευματική και ποιοτική κατάθεση σ’ αυτό το είδος της ποίησης.
Μαντλίν μου σε συγχαίρω για το βιβλίο σου και είμαι σίγουρος πως είναι η απαρχή για μια πολύ σημαντική συνέχεια στον χώρο της ποίησης και της λογοτεχνίας γενικότερα.
Καλή συνέχεια λοιπόν….
Γιώργης Παπανικολάου – Ζτρέκος
Μαρούσι 7/1/2019





Βιογραφικά στοιχεία
Είμαι η Μαντλίν (το βαφτιστικό μου είναι Μ.Μαγδαληνή). Γεννήθηκα στην Αθήνα στις 4-10- 1966 'Εχω δυο υπέροχους γιους,τον Πάρη μου & τον Τάσο μου. Είναι ότι πολυτιμότερο έχω στην ζωή μου. Είμαι ο Εαυτός Μου. Τα βιογραφικά δεν τα κατάλαβα ποτέ, γιατί δεν θεωρώ πως είναι αντιπροσωπευτικά (προσωπική μου άποψη),καθότι στην πορεία μου συνάντησα πολλούς ανθρώπους με πτυχία, μα λίγους με Παιδεία κι ας πιστεύουν λανθασμένα πως το ένα επιφέρει τ ‘άλλο. Άσε δε…που περί του 85% είναι φιγούρα. Δεν νομίζω πως ανταποκρίνονται στην ιδιαίτερη φύση κανενός, ως εκ τούτου περιττή κι η αναφορά σ αυτό. Μοναδικός σκοπός μου το κυνήγι των ονείρων μου, άνευ life coach. Είμαι υπέρ της ωραίας τρέλας που ονομάζεται κι ενθουσιασμός. Αυτό το μοναδικό χάρισμα, με τις θεϊκές ικανότητες, των οποίων η δημιουργική κυρίαρχη δύναμη, εμπνέει το μυαλό όσων το διαθέτουν, κοσμώντας συνάμα και τη ζωή τους. Εστιάζω στις σκοτεινές μου πλευρές κι έτσι βλέπω το φως αυτούσιο. Συνεχίζω παράλληλα και τη δια βίου αυτοδιδασκαλία. Προσπαθώ να καταστρέφω καθρέφτες και ν ανοίγω παράθυρα. με εκτίμηση και σεβασμό















2 σχόλια:

  1. γυναίκα
    ΓΥΝΑΙΚΑ...
    με κεφαλαία ο προσδιορισμός
    ο λόγος σου συμπυκνωμένη αρμονία
    η αρχική αποτίμηση...
    όπως με κέρδισες
    κι ύστερα σαν σε ξανάκουσα
    είπα...
    ο λόγος σου συμπυκνωμένη οργή...
    κι απόψε που αναδρομώ σε θύμησες
    καθώς η νύχτα τρέχει στην αυγή
    κοστολογώντας την κεφαλαία αποτύπωση
    αποκαλώ το λόγο σου
    οργισμένη αρμονία...
    κι εσύ ως γλυπτό σε διαρκή κίνηση
    μαζί κι ο λόγος σου...
    έχεις απαρνηθεί ότι περιττό...
    και πατώντας γερά τη γη
    χωρίς παρεμβολές στη βαρύτητα
    ως της αξίζει...
    στροβιλίζεσαι με την ουσία των ήχων
    και με το σώμα σου...
    μέσα σε μαύρη γύμνια αφαίρεσης
    σ' έναν ατέρμονο χορό
    μπρος στις αλήθειες των ματιών μου

    Άγγελος Γαλάνης
    Μάρτης 2019

    ΑπάντησηΔιαγραφή