Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014

Θ.ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ " Ο βαφτιστικός"


    Ο Βαφτιστικός (ή Βαπτιστικός) είναι η γνωστότερη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη και μία από τις καλύτερες ελληνικές.
Η πλοκή της τρίπρακτης αυτής οπερέτας βασίζεται σε μία γαλλική φάρσα των Ενεκέν, Βεμπέρ και ντε Γκόρς που φυσικά εξελληνίστηκε. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 18 Ιουλίου του 1918 από το θίασο Παπαϊωάννου και λέγεται ότι εγράφη σε διάστημα 40 ημερών. Ο συνθέτης, εκτός από τη μουσική, έγραψε το λιμπρέτο (πεζό κείμενο) και τους στίχους. Η υπόθεση του έργου, που τοποθετείται χρονικά στην περίοδο της επιστράτευσης του 1918, έχει περιληπτικά ως εξής:


Η υπόθεση
Το ζεύγος Ζαχαρούλη, που ζει στην Αθήνα, γιορτάζει τη δεύτερη επέτειο των γάμων του. Ο Ζαχαρούλης, επιστρατευμένος λόγω του πολέμου, έχει κατορθώσει να βγει βοηθητικός και να τοποθετηθεί στο τάγμα αυτοκινήτων. Συζητώντας με τους προσκεκλημένους του, ο Ζαχαρούλης διηγείται ότι η γυναίκα του (Βιβίκα), όταν ήταν ακόμα παιδί, είχε βαφτίσει κάποιον στηΛειβαδιά και πως ο βαφτιστικός της αυτός, βρίσκεται τώρα στρατιώτης στο μέτωπο. Η καινούργια στολή του Ζαχαρούλη που έρχεται από το ραφείο γίνεται αιτία ενός καυγά. Η Βιβίκα κατηγορεί τον άντρα της πως είναι δειλός, και «κουραμπιές». Το μόνο που την παρηγορεί, είναι ο βαφτιστικός της (ο Μάρκος Κορτάσης) που βρίσκεται στο μέτωπο και πολεμά σαν ήρωας.


Ένας στρατιώτης παρουσιάζεται βρώμικος και αξύριστος, αυτοσυστήνεται: Μάρκος Κορτάσης, μάγειρος 4ου Λόχου, 61ου Συντάγματος, ο Κεραυνός. Η Βιβίκα ενθουσιάζεται, ο Ζαχαρούλης χάνει το κέφι του. Αργότερα μαθαίνουμε ότι αυτός που παρουσιάστηκε ως Μάρκος Κορτάσης, δεν είναι άλλος από τον Πέτρο Χαρμίδη, αρχιτέκτονα από το Αίγιο. Ο Μάρκος Κορτάσης μη ξέροντας γράμματα, έβαζε αυτόν να απαντάει στην αλληλογραφία του. Εκεί του ήρθε η σκέψη να εκμεταλλευτεί το γεγονός. Παίρνει την άδεια του Κορτάση, το βιβλιάριό του και τη φωτογραφία της νουνάς του και παρουσιάζεται ως Μάρκος Κορτάσης. Ο Χαρμίδης είναι παντρεμένος.

Η Κική, παλιά φίλη της Βιβίκας από το σχολείο, έρχεται από το Αίγιο με σκοπό να παρακαλέσει τη Βιβίκα να ζητήσει από το Συνταγματάρχη θείο της άδεια για τον άντρα της. Η Κική είναι γυναίκα του Χαρμίδη. Η Κική φεύγει και ο βαφτιστικός εξομολογείται τον έρωτά του στη Βιβίκα. Την ώρα που τη φιλάει παρουσιάζεται ξαφνικά ο Συνταγματάρχης. Η Βιβίκα για να δικαιολογηθεί παρουσιάζει τον βαφτιστικό της ως άντρα της και τον Ζαχαρούλη που έρχεται σε λίγο για βαφτιστικό της. Σε λίγο φθάνει μία ορχήστρα τσιγγάνων και διασκεδάζει τους προσκεκλημένους. Όταν όλοι φεύγουν η Βιβίκα και ο βαφτιστικός της βρίσκουν ευκαιρία να χαρούν την αγάπη τους. Ο Συνταγματάρχης διηγείται στο τραπέζι ότι ερχόμενος από την Πάτρα, γνώρισε μια χαριτωμένη κυρία. Από τη συζήτηση, αποκαλύπτεται πως η κυρία του τρένου, δεν είναι άλλη από την Κική Χαρμίδη, τη φίλη της Βιβίκας.
,

Η Κική παρακαλεί το Συνταγματάρχη να φροντίσει για την άδεια του άντρα της. Η ορχήστρα των τσιγγάνων έρχεται για να πληρωθεί και ο Συνταγματάρχης φέρνει τον υποτιθέμενο σύζυγο της Βιβίκας, να τον γνωρίσει στην Κική. Οι δύο γυναίκες λιποθυμούν και ο Ζαχαρούλης πέφτει στην αγκαλιά του Συνταγματάρχη που του έχει ανακοινώσει ότι τον παίρνει μαζί του στο μέτωπο.ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ 

 ΟΠΕΡΕΤΑ


Η Οπερέτα είναι ένα διεθνές θεατρικό είδος όπερας σε μικρότερη, απλούστερη και ελαφριά απόδοση με περισσότερο κωμικό χαρακτήρα, της οποίας ένα μεγάλο μέρος είναι πρόζα. Στην ελληνική αποδόθηκε με τον όρο «Μελοδραμάτιο» (υποκοριστικό του Μελοδράματος), που όμως δεν καθιερώθηκε.
Ως θεατρικό είδος πρωτοεμφανίσθηκε στη Γαλλία της οποίας δημιουργός φέρεται ο Ιάκωβος Όφενμπαχ. Από την Γαλλική οπερέτα δημιουργήθηκε η Βιεννέζικη (Γερμανική) που αναδείχθηκε ιδιαίτερα από τον Γιόχαν Στράους τον νεότερο, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας πλέον είναι το βαλς. Σημαντικότερες από τις οπερέτες του Γιόχαν Στράους Β΄ είναι ο «Βαρώνος αθίγγανος» και η «Νυχτερίδα».
Άλλοι σημαντικοί συνθέτες οπερέτας ήταν οι Φραντς ΛέχαρΦραντς φον Σουπέκαι Έμεριχ Κάλμαν, Όσκαρ Στράους. Στην Ελλάδα σημαντικότεροι συνθέτες και δημιουργοί του είδους αυτού υπήρξαν δύο, ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης με το έργο του «Ο Βαφτιστικός» και ο Νίκος Χατζηαποστόλου με το έργο του «Απάχηδες των Αθηνών».
 ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ


Η ΤΑΙΝΙΑ 

   Πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά της ομώνυμης και πασίγνωστης οπερέτας του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σκηνοθετημένη από την πρώτη ελληνίδα σκηνοθέτη. Κατά την περίοδο των βαλκανικών πολέμων, η Βιβή Ζαχαρούλη απαυδισμένη από τα καμώματα του γυναικά άνδρα της, που τώρα βρίσκεται στο μέτωπο, υποδέχεται στην Αθήνα τον βαφτισιμιό του που έρχεται να μείνει σπίτι τους. Αγνοεί όμως ότι ο βαφτισιμιός δεν είναι ο πραγματικός αλλά κάποιος άλλος, ο Πέτρος Χαρμίδης, που πήρε τη θέση του πρώτου επειδή είναι ερωτευμένος μαζί της. Μια μέρα την επισκέπτεται μια συμμαθήτριά της από το παρθεναγωγείο, η Κική, που είναι σύζυγος του Χαρμίδη. Η Βιβή της ζητάει να μεσολαβήσει για τη μεταγωγή του άνδρα της από το μέτωπο αλλά η μια παρεξήγηση διαδέχεται την άλλη, μέχρι που κάποτε όλα ξεδιαλύνονται κι η τάξη αποκαθίσταται σε όλα τα μέτωπα.
Ταινία του 1952 που σκηνοθέτησε η Μαρία Πλυτά .Την κινηματογραφική διασκευή του σεναρίου έκανε η Μαρία Πλυτά.
Παίζουν οι ηθοποιοί  
ΖΑΧΑΡΑΤΟΥ ΑΝΘΗ
ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΙΜΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ ΑΛΕΚΟΣ
ΣΚΕΛΛΑΣ ΛΑΚΗΣ
ΓΑΛΑΝΟΣ ΤΑΚΗΣ
ΜΑΝΕΛΛΗΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ
ΠΡΙΝΕΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΛΙΝΤΑ ΚΑΤΙΑ
ΕΠΙΤΡΟΠΑΚΗΣ ΠΕΤΡΟΣ
ΚΑΜΙΛΗ ΧΑΡΙΣ
ΒΑΞΕΒΑΝΙΔΟΥ ΒΑΝΑ
ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΛΕΛΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ Α.
http://www.tainiothiki.gr/v2/filmography/view/1/2378/










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου