Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου 2016

Μουσείο - Πλοίο Hellas Liberty , ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΗΣ ΝΕΛΛΑΣ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ

.To Μουσείο - Πλοίο Hellas Liberty βρίσκεται στον Πειραιά στην Ακτή Βασιλειάδη και η είσοδος είναι δωρεάν!!


ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ : HELLAS LIBERTY 
ΠΡΩΗΝ ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ: ARTHUR M. HUNDELL 
ΚΑΘΕΛΚΥΣΤΗΚΕ ΣΤΟ : JACKSONVILLE της FLORIDA 
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΘΕΛΚΥΣΗΣ: 7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1943 
ΜΗΚΟΣ: 441,6 ΠΟΔΙΑ ΠΛΑΤΟΣ: 27,9 ΠΟΔΙΑ 
ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ: 10.920 TONOI 
ΟΛΙΚΗ ΧΩΡΙΤΙΚΟΤΗΤΑ: 7.500 ΤΟΝΟΙ 
ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ: 14.257 ΤΟΝΟΙ 
TAXYTHTA: 11,5 ΚΟΜΒΟΙ 
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 26 ΤΟΝΟΙ ΜΑΖΟΥΤ 
ΤΥΠΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΣΥΓΓΟΛΗΤΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ 
ΜΗΧΑΝΕΣ: 1 ATMOMHXANH 2.500 ΙΠΠΩΝ ΜΕ 2 ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΑΖΑΝΑ 


Στον Β`παγκόσμιο πόλεμο οι Αμερικάνοι άρχισαν να ναυπηγούν τα Liberty,για να μεταφέρουν τρόφιμα, πολεμοφόδια και άλλα είδη πρώτης ανάγκης στην Ευρώπη που είχε καταληφθεί από τους Γερμανούς....


Ηταν ένα "εύκολο "πλοίο στην κατασκευή και πολύ χρήσιμο γιαυτό που το ήθελαν......Ηταν μικρό, δυνατό και αξιόπλοο.


 Κατασκευάσθηκαν 2.720 Liberty από τα οποία διασώζονται μόλις τρία.


 Αυτό που ζητήσαμε και πήραμε εμείς ,ονομαζόταν" Arthur M.Huddel"....ήταν σε άθλια κατάσταση  όταν το βρήκαν να σαπίζει στην όχθη ενός ποταμού στην Αμερική.


Η Η ανακαίνιση άρχισε καθώς το ρυμουλκούσαν από την Αμερική στην Ελλάδα...συνεχίστηκε εδώ,ώσπου έγινε αυτό το όμορφο μνημείο-μουσείο!!


Τα  άλλα δυο που υπάρχουν στην Αμερική είναι αξιοποιημένα εδώ και πολλά χρόνια, διασώζεται η μηχανή τους και μια φορά τον χρόνο κάνουν μια μικρή κρουαζιέρα εκεί κοντά στο λιμάνι τους


Οι  επισκέπτες στην κυριολεξία "σκοτώνονται" ποιος θα το επισκεφθεί και ποιος θα πρωτοπρολάβει να κλείσει θέση για την κρουαζιέρα.


Ο Καπετάνιος Σπύρος Πολέμης ,ήταν ένας από αυτούς που φρόντισε να έλθει το πλοίο στην Ελλάδα, μαζί με τον Καπετάνιο Βασίλη Κουζίλο, που μας υποδέχθηκε στο πλοίο  και μας ξενάγησε με μεγάλη χαρά!!


Ο Καπετάνιος Βασίλης Κωνσταντακόπουλος (ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου "Κόστα Ναυαρίνο"),πρωτοστάτησε και έδωσε τα περισσότερα χρήματα για την αναπαλαίωση του πλοίου που τώρα καμαρώνουμε...


Κοιτάξτε το ξύλο στο πατάκι της πόρτας......δεν έχει αλλάξει κάτι από τότε.


 Στο κατάστρωμα του "Hellas Liberty".


 Καθαρό, καλοβαμμένο, περιποιημένο, με τις λεπτομέρειες του ανέγγιχτες από τον χρόνο και την αρμύρα..



 Το τελευταίο κατάστρωμα





Συνολικά ναυπηγήθηκαν 2.270 πλοία του τύπου αυτού (2.710 στις ΗΠΑ και 60 στην Μ.Βρετανία), ως αντιπερισπασμός των συμμάχων στη δράση των γερμανικών υποβρυχίων στον Ατλαντικό Ωκεανό. Την ίδια στιγμή η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία έχανε το 75% του συνόλου του στόλου της (429 πλοία και 551 πετρελαιοκίνητα ιστιοφόρα) καθώς και ανθρώπινο δυναμικό περίπου 3.000 ανδρών. Απώλειες τεράστιες αν αναλογιστεί κανείς ότι η θαλασσοκράτειρα Μ. Βρετανία έχασε μόλις το 28% του στόλου της σε όλη τη διάρκεια του πολέμου.
Ως αναγνώριση της καταστροφικής αυτής απώλειας αλλά και της τεράστιας προσφοράς, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έδωσε σε Έλληνες εφοπλιστές που έχασαν πλοία στις επιχειρήσεις του Ατλαντικού 100 LIBERTY με ευνοϊκούς όρους. Τα πλοία αυτά αποτέλεσαν την μαγιά για την δημιουργία, στα αμέσως επόμενα χρόνια του πρώτου σε δύναμη στόλου.




Το ξύλο με το οποίο είναι κατασκευασμένη η σωστική λέμβος,έχει αποκατασταθεί με πολλή προσπάθεια και ακούραστη δουλειά...


Η πρώτη απόπειρα αγοράς LIBERTY με σκοπό να μετατραπεί σε μουσείο έγινε από τον Πλοίαρχο Ε.Ν. Α.Ι.Τζαμτζή, όταν το 1980 η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μετατρέψει το Liberty JEREMIAH O BRIEN σε πλοίο μουσείο. Με γράμμα του στο Ναυτικό περιοδικό ΑΡΓΩ κοινοποίησε την πρότασή του για αγορά ενός LIBERTY προκειμένου να μετατραπεί σε μουσείο στην Ελλάδα. Στην πρόταση αυτή, μετά την τεράστια απήχηση που είχε στον ναυτικό κόσμο, ανταποκρίθηκε το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος. Αμέσως συστάθηκε επιτροπή προκειμένου να εξασφαλίσει οικονομικούς πόρους για την αγορά αλλά και την μετασκευή πλοίου αυτού του τύπου. Εκείνη την εποχή υπήρχαν δύο LIBERTY παροπλισμένα στην Ελευσίνα. Έγιναν συνεχείς νύξεις αγοράς από την επιτροπή αλλά ο πλοιοκτήτης αρνήθηκε και τελικά διαλύθηκαν για παλιοσίδερα στην Γιουγκοσλαβία. Έτσι ναυάγησε η πρώτη προσπάθεια.


Iiberty_kwstantakopoulos Είκοσι χρόνια μετά ο εφοπλιστής Βασίλης Κωνσταντόπουλος,  με την συνδρομή και άλλων εφοπλιστών  καθώς και ναυτικών παραγόντων , επαναλαμβάνει την προσπάθεια και τελικά στήνεται  γέφυρα φιλίας με την Αμερικανική κυβέρνηση η οποία και τελικά δωρίζει το συγκεκριμένο, ένα από τα 3 τελευταία που έμειναν στον κόσμο, στην Ελληνική Κυβέρνηση προκειμένου να το μετατρέψει σε μουσείο. Κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά ρυμουλκούμενο, μετά από 31 μέρες ταξίδι 


Και κατεβαίνουμε κάτω...στενές και απότομες σκάλες ,για ναυτικούς που ζούσαν και δούλευαν μερόνυχτα μέσα στο στενό  σκαρί..


Αμπάρι 4....εκθεσιακός χώρος τώρα πια.


Γεμάτος με πυξίδες,φώτα Μορς, φανάρια,τηλέφωνα του ασυρματιστή...μιας εποχής περασμένης,μιας ιστορίας που δεν πρέπει να ξεχνάμε.


Χαρισμένα από καπεταναίους παλιούς,που το όνομά τους αναγράφεται σε ένα σιδερένιο ταμπελάκι και τους τιμά για την προσφορά τους!! 


Φώτα Μορς


Δυστυχώς η μηχανή του πλοίου ήταν ολοσχερώς κατεστραμμένη και το μόνο που διασώζεται,είναι μερικά κομμάτια γύρω από  αυτήν..


Το μηχανοστάσιο από  ψηλά,απαγορεύσιμο για το κοινό,γιατί ο χώρος είναι στενός και οι σκάλες ψηλές και απότομες.


 Οι κουκέτες του πληρώματος.


Το γραφείο του Μηχανικού.


 Οι διάδρομοι με τις καμπίνες του πληρώματος,τα μπάνια και τις τουαλέτες.


Το γραφείο του Ασυρματιστή.

ΟΑσύρματος που διασώζεται..


Η άποψη της τιμονιέρας


Ενας θαυμάσιος χώρος που σ έκανε να φαντάζεσαι τα ταξίδια της δύσκολης εποχής του μεγάλου Πολέμου,όταν τα Liberty έπλεαν τον ωκεανό κινδυνεύοντας κάθε στιγμή από τορπίλες και νάρκες.


Διάδρομοι λαβύρινθοι.


Μετασκευάσθηκε το 1944, μετά την ολοκλήρωση της απόβασης στην Νορμανδία, για την μεταφορά του εύκαμπτου υποθαλάσσιου αγωγού της επιχείρησης μεταφοράς πετρελαίου από την Αγγλία στην Γαλλία, για τις ανάγκες των επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Στην υπόλοιπη ζωή του, εκτός τις μακρές περιόδους ακινησίας, μετέφερε καλώδια και παρόμοιου τύπου υλικό


Κι ακόμα μια ματιά,η τελευταία,ενός κομματιού της ιστορίας,που κάποιοι άνθρωποι με μεγάλο αγώνα,κόπο και έξοδα,κατάφεραν να διασώσουν...

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΝΕΛΛΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ 
ΚΕΙΜΕΝΑ - ΝΕΛΛΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ

πηγή  πληροφοριών : Ο
ι πληροφορίες είναι από τον ίδιο τον Καπετάνιο του πλοίου που ξεναγεί τους επισκέπτες!.



S.S. HELLAS LIBERTY Ιστορικά στοιχεία ,αφήγηση cpt Βαγγέλης Κούζιλος













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου