"Ο λόγος εάν μη δηλοί, ού ποιήσει το εαυτού έργον". Αριστοτέλης (Ρητορική)
Ένα βιβλίο που ανήκει στην κατηγορία των εκπαιδευτικών βοηθημάτων με τίτλο: ''Σύγχρονος Δοκιμιακός Λόγος'' κι υπότιτλο: ''Περιήγηση στο χώρο των ιδεών και των εννοιών'' έρχεται να συνδράμει τη διδασκαλία της Έκφρασης- Έκθεσης και να ενδυναμώσει τη γλωσσική αγωγή των μαθητών στο λύκειο κυρίως των τελευταίων τάξεων. Απευθύνεται ως εργαλείο αναφοράς στους διδάσκοντες φιλολόγους,παρέχοντας υλικό τεκμηρίωσης και σύγχρονο επεξεργασμένο προβληματισμό κατά θεματική ενότητα, αλλά και στους επαρκείς και απαιτητικούς μαθητές, που επιζητούν να αποκτήσουν τον κατάλληλο γλωσσικό εξοπλισμό και, παράλληλα, να εγκλιματιστούν διανοητικά και να ανταποκριθούν στις πνευματικές προκλήσεις της εποχής μας στον αβέβαιο και μεταβαλλόμενο κόσμο που τους υποδέχεται.
Μέλημα του παρόντος βιβλίο είναι να ικανοποιήσει την επιτυχή επίδοση των μαθητών στην εκπαιδευτική αποστολή τους και την προετοιμασία τους ενόψει των πανεπιστημιακών σπουδών, διαπνέεται όμως κυρίως από την προαίρεση των συγγραφέων να εισαγάγει το μαθητή σε ένα επίπεδο εκφραστικής ετοιμότητας και σύγχρονης κριτικής σκέψης που τον αφορά και τον προετοιμάζει ευρύτερα ως αυριανό ελεύθερο και ανοιχτόμυαλο πολίτη και συμμέτοχο στα ζητήματα της κοινωνίας, της πατρίδας του, του πολιτισμού.
Η διάρθρωση του βιβλίου ( θεματικές ενότητες, υποδειγματικές εκθέσεις, κείμενα- κριτήρια αξιολόγησης) αντιπροσωπεύει και ένα πλήρες σύστημα αυτοδιδασκαλίας και προετοιμασίας για το μαθητή. Ιδιαίτερα πρέπει να σημειωθεί πως οι υποδειγματικές εκθέσεις,που συνοδεύουν το υλικό τεκμηρίωσης κάθε κεφαλαίου, συνιστούν προτάσεις αξιοποίησης ώστε να αντιληφθεί ο μαθητής πώς μπορεί να διαχειριστεί τη γνώση που οικειοποιήθηκε, για να αντιμετωπίσει επιτυχώς στην πράξη ένα ερώτημα που εμπίπτει στη σχετική θεματολογία κι όχι με στόχο και σκοπό μια στείρα απομνημόνευση. Επιπροσθέτως τα κείμενα- κριτήρια έχουν επιλεγεί για την ποικιλία του λόγου τους, το λεξιλόγιο, τον τρόπο ανάπτυξης των συλλογισμών από συγγραφείς με μιαν νέα φρέσκια αντίληψη γραφής. Δόθηκε έμφαση στη γλωσσική εκγύμναση τόσο στη γενική θεώρηση ενός προσεγμένου δοκιμιακού λόγου όσο και στον λεξιλογικό εμπλουτισμό.
Όλα καταδεικνύουν τη φροντίδα, την εμπειρία των συγγραφέων να προτείνουν ένα βιβλίο διαφορετικό μέσα στην πληθώρα των εκπαιδευτικών βοηθημάτων που αντιτάσσεται στον γλωσσικό εφησυχασμό και στον επικοινωνιακό λα'ι'κισμό και προσβλέπει σε νέες γενιές Νεοελλήνων που θα αξιοποιούν όλο και περισσότερο τη γενναιόδωρη εκφραστική αρτιότητα που μας επιφυλάσσει η γλώσσα μας όσο την αγαπάμε, τη σεβόμαστε, τη νοιαζόμαστε, όσο πασχίζουμε να μιλήσουμε καλύτερα, ακριβέστερα και ευκρινέστερα.
Όλα καταδεικνύουν την αγάπη των συγγραφέων για τους μαθητές που παρακάμπτει τις οιμωγές περί της γλωσσικής αφασίας των νέων συλλήβδην , αναγνωρίζοντας σαφώς ότι υπάρχει γλωσσικό πρόβλημα όσον αφορά στον τομέα της εκπαίδευσης, μα όπως κι οι ίδιοι λέγουν: Θα θέλαμε το πόνημα αυτό να συμβάλει αισθητά στην καθαρά προσωπική πάλη κάθε ανθρώπου με τη μητρική του γλώσσα και να μπολιάσει έγκαιρα τους μαθητές του λυκείου με τη γόνιμη ανησυχία για τη γλώσσα τους, τους καρπούς της οποίας θα δρέψουν αργότερα. Και σε αυτή την Περιήγηση στον χώρο των ιδεών και των εννοιών, όπως αντιλαμβανόμαστε τη γνωριμία με την πνευματική ζύμωση και τον προβληματισμό που τις περιβάλλει, ευελπιστούμε να βρουν στις σελίδες του έναν ωφέλιμο και ελκυστικό οδηγό.
*Από τον πρόλογο του βιβλίου
Διασκευή από την Αρσινόη Βήτα
Διασκευή από την Αρσινόη Βήτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου