Στην
ανατολική πλευρά της κεντρικής πλατείας του Κατακόλου, απέναντι από το
σιδηροδρομικό σταθμό λειτουργεί (υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου) το
Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας όπου εκτίθενται 250 περίπου
αξιόπιστα και λειτουργικά ομοιώματα εφευρέσεων των αρχαίων Ελλήνων. μετά
από 20χρονη έρευνα, μελέτη και κατασκευή του Κώστα Κοτσανά. Πρόκειται
για το πληρέστερο και το πλέον αξιόπιστο μουσείο του είδους του
παγκοσμίως. Εγκαινιάσθηκε στις 11 Μαρτίου 2011 από τον ομότιμο καθηγητή
του Ε.Μ.Π και πρόεδρο της ΕΜΑΕΤ Θεοδόση Τάσιο.
Σκοπός του μουσείου είναι να αναδείξει αυτή τη σχετικά άγνωστη πτυχή
του πολιτισμού των αρχαίων Ελλήνων και να αποδείξει ότι η αρχαιοελληνική
τεχνολογία λίγο πριν το τέλος του αρχαιοελληνικού κόσμου ήταν εξαιρετικά όμοια με τις απαρχές της σύγχρονης τεχνολογίας μας.
Τα εκθέματα συνοδεύονται από πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό (στα
ελληνικά και αγγλικά) ενώ πολλά από αυτά είναι διαδραστικά. Η έκθεση
(ταξινομημένη σε ενότητες) ακολουθεί όλες τις σύγχρονες εκπαιδευτικές
αντιλήψεις της Παιδαγωγικής και Μουσειακής Αγωγής ώστε να δρα
πολυεπίπεδα ως προς το μέγεθος της αρχαίας ελληνικής τεχνολογικής σκέψης
και τεχνικής τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όλων των βαθμίδων όσο και
στο ευρύτερο κοινό.(http://www.katakolo.info/)
Ας δούμε όμως το ίδιο το Μουσείο μέσα από την Ιστοσελίδα του ίδιου του εμπνευστή και δημιουργού όλου αυτού του εξαιρετικού υλικού που εκτίθεται σε αυτό http://www.kotsanas.com/
Η αξεπέραστη προσφορά των αρχαίων Ελλήνων στους τομείς της
Φιλοσοφίας και των Καλών Τεχνών είναι πασίγνωστη και δεν αμφισβητείται από
κανένα. Το ίδιο γνωστή είναι και η προσφορά τους στο χώρο των Επιστημών. Όμως η
Τεχνολογία των αρχαίων Ελλήνων είναι σχετικά άγνωστη όπως και οι απίστευτες
επιδόσεις τους στον τομέα αυτό. Η παρούσα έκθεση αρχαίας ελληνικής
τεχνολογίας περιλαμβάνει 300 περίπου λειτουργικά ομοιώματα εξαιρετικών
εφευρέσεων του αρχαιοελληνικού τεχνολογικού θαύματος (από το ρομπότ - υπηρέτρια
του Φίλωνος μέχρι τον κινηματογράφο του Ήρωνος και από το αυτόματο ωρολόγιο του
Κτησιβίου μέχρι τον αναλογικό υπολογιστή των Αντικυθήρων) που καλύπτουν την
περίοδο από το 2000 π.Χ. μέχρι το τέλος του αρχαίου ελληνικού κόσμου
κατόπιν 22χρονης έρευνας και μελέτης του Κώστα Κοτσανά. Πρόκειται για την
εγκυρότερη (καθότι στηρίζεται αποκλειστικά στην ενδελεχή μελέτη της
αρχαιοελληνικής, λατινικής και αραβικής γραμματείας, των αγγειογραφικών
πληροφοριών και των ελαχίστων σχετικών αρχαιολογικών ευρημάτων) και την
πληρέστερη έκθεση του είδους της παγκοσμίως. Όλα τα εκθέματα και το
υποστηρικτικό τους υλικό έχουν δημιουργηθεί από τον ίδιο χωρίς καμιά
επιχορήγηση από οποιοδήποτε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα και εκτίθενται μόνιμα στο
ομώνυμο Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας και στο Μουσείο Αρχαίων Ελληνικών
Μουσικών Οργάνων και Παιχνιδιών που λειτουργούν στο Κατάκολο υπό την αιγίδα του
Δήμου Πύργου.
Οι αυτόματοι τρίποδες του Ηφαίστου |
Σκοπός των μουσείων είναι να αναδείξουν αυτή τη σχετικά
άγνωστη πτυχή του πολιτισμού των αρχαίων Ελλήνων και να αποδείξουν ότι η
αρχαιοελληνική τεχνολογία λίγο πριν το τέλος του αρχαιοελληνικού κόσμου ήταν
εξαιρετικά όμοια με τις απαρχές της σύγχρονης τεχνολογίας μας. Οι κοχλίες
και τα περικόχλια, οι οδοντωτοί τροχοί και οι κανόνες, οι τροχαλίες και οι
ιμάντες, οι αλυσοτροχοί και οι αλυσίδες, τα πολύσπαστα και τα βαρούλκα, οι
υδραυλικοί ελεγκτές και οι βαλβίδες, είναι μερικά μόνο από τα εφευρήματα των
αρχαίων Ελλήνων που αποτέλεσαν τους θεμέλιους λίθους της πολύπλοκης τεχνολογίας
τους. Αυτά τα κληροδοτήματα, ίδια και αναντικατάστατα, εξακολουθούν και σήμερα
να αποτελούν τα δομικά στοιχεία της σύγχρονης τεχνολογίας μας, η εξέλιξη της
οποίας θα ήταν αμφίβολη χωρίς την ανέξοδη και απροβλημάτιστη υιοθέτησή τους.
Απλά χρειάστηκε πάνω από μια χιλιετία ωρίμανσης για να επανακτήσει η
ανθρωπότητα αυτήν την αξιοθαύμαστη λησμονημένη τεχνολογία. Η εξερεύνηση
αυτής της εποχής που η τεχνολογία αιχμής δεν κατοχυρωνόταν αποδεικνύει
περίτρανα πόσα περισσότερα (από όσα νομίζουμε) χρωστά ο σύγχρονος Δυτικός
Τεχνολογικός Πολιτισμός στους Έλληνες.
Ο υδραυλικός ατέρμονας κοχλίας του Αρχιμήδη |
Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους και για τους μαθητές
που την επισκέπτονται οργανωμένα παρέχονται δωρεάν ποικίλα
εκπαιδευτικά προγράμματα, αναλυτική ξενάγηση και επίδειξη της λειτουργίας
των εκθεμάτων από τον ίδιο το δημιουργό τους στο πλαίσιο του εθελοντισμού. Το
κλείσιμο των επισκέψεων γίνεται με τηλεφωνική επικοινωνία στο τηλέφωνο 698-3239032
και στο e-mail: kkotsanas@hotmail.com.
Τα εκθέματα συνοδεύονται από πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό (στα
ελληνικά και αγγλικά) όπως επεξηγηματικές πινακίδες και γιγαντοαφίσες με πολλές
πληροφορίες, αναλυτικά σχέδια, φωτογραφίες και πλήρεις βιβλιογραφικές αναφορές
ενώ πολλά από τα εκθέματα είναι διαδραστικά. Υπάρχουν σταθμοί προβολής βίντεο
και κινουμένων σχεδίων επίδειξης της λειτουργίας των μηχανισμών καθώς και
προβολή ντοκυμαντέρ όπου ο εκθέτης εξηγεί τη λειτουργία και τη σημασία των
μηχανισμών. Η έκθεση (ταξινομημένη σε ενότητες) ακολουθεί όλες τις σύγχρονες
εκπαιδευτικές αντιλήψεις της Παιδαγωγικής και Μουσειακής Αγωγής ώστε να δρα
πολυεπίπεδα ως προς το μέγεθος της αρχαίας ελληνικής τεχνολογικής σκέψης και τεχνικής
τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όλων των βαθμίδων όσο και στο ευρύτερο κοινό.
Πολλά από τα εκθέματα και τις μελέτες στις οποίες στηρίζεται η κατασκευή τους
έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή συνέδρια και εκθέσεις, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί
πολλές περιοδικές εκθέσεις του μουσείου στην Ελλάδα και το εξωτερικό από τη
γειτονική Κύπρο μέχρι τη μακρινή Αυστραλία.
Ανυψωτική μηχανή μεγάλων φορτίων |
Μέσα από την έκθεση δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες να
γνωρίσουν τις απίστευτες τεχνολογικές επιδόσεις των αρχαίων Ελλήνων και να
διαπιστώσουν ότι οι αρχαίοι Έλληνες α) είχαν ανακαλύψει έναν «κινηματογράφο»
ικανό να παρουσιάζει αυτόματα την πλοκή ενός μύθου με κινούμενη εικόνα και ήχο
β) είχαν επινοήσει (για ψυχαγωγικό δυστυχώς μόνο σκοπό) αυτοκινούμενα οχήματα
(αυτοκίνητα) με αυτόματη πλοήγηση, με κιβώτιο ταχυτήτων, υδραυλικές
προγραμματιζόμενες βαλβίδες και άλλα περίπλοκα εξαρτήματα γ) χρησιμοποιούσαν
λειτουργικά ρομπότ με σκοπό να τους υπηρετούν δ) είχαν ανακαλύψει την αρχή του
ατμοστροβίλου ε) χρησιμοποιούσαν πολύπλοκα αστρονομικά μετρητικά όργανα
ακριβείας (όπως έναν αναλογικό υπολογιστή, ένα G.P.S, ένα θεοδόλιχο-χωροβάτη,
κ.ά.) που τους επέτρεπαν να υπολογίζουν με ακρίβεια γεωδαιτικά και αστρονομικά
στοιχεία στ) είχαν επινοήσει ευφυείς μηχανές με κερματοδέκτη ζ) χρησιμοποιούσαν
πολύπλοκα ανυψωτικά μηχανήματα ικανά να οικοδομούν πανύψηλα κτίσματα με
ολιγάριθμο προσωπικό η) διέθεταν ωρολόγια (και ξυπνητήρια) ικανά να λειτουργούν
αυτόματα και αδιάκοπα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, κ.ά. Όλα αυτά αποδεικνύουν
την υψηλής στάθμης τεχνολογία του πολιτισμού των αρχαίων Ελλήνων που δεν είχε
σχεδόν τίποτα να ζηλέψει από την πρώιμη σύγχρονη τεχνολογία και που θα είχε
οδηγήσει (αν οι οικονομικοκοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής το επέτρεπαν)
στη Βιομηχανική Επανάσταση από την ελληνιστική εποχή με απρόβλεπτες συνέπειες
για την ανθρωπότητα.
Η αφιλοκερδής μεταφορά της έκθεσης (μετά από πρόσκληση) σε
άλλες περιοχές (στην Ελλάδα και το εξωτερικό) θα δώσει τη δυνατότητα να
γνωρίσουν περισσότεροι Έλληνες και ξένοι αυτήν την εντελώς άγνωστη πτυχή του
πολιτισμού των αρχαίων Ελλήνων, την καταπληκτική τεχνολογία τους.
ΜΕΡΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ
Ι) Τα αυτόματα Θέατρα των Αρχαίων Ελλήνων
|
Ξαναζωντανεύοντας
2000 χρόνια μετά το «στατόν»
αυτόματο θέατρο του Ήρωνος του Αλεξανδρέως
τον «κινηματογράφο» των αρχαίων Ελλήνων
Ακριβής
ανακατασκευή του σταθερού αυτόματου θεάτρου του Φίλωνος του Βυζαντίου (3ος αι.
π.Χ.) που βελτίωσε και περιέγραψε με λεπτομέρειες ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς στο
βιβλίο του «Αυτοματοποιητική». Τα αυτόματα θέατρα ήταν τα «θαύματα» της
κλασικής και ελληνιστικής εποχής, έργα των Ελλήνων «θαυματοποιών» της
αρχαιότητας. Στο θέατρο του Ήρωνος παρουσιάζεται αυτόματα ο μύθος του Ναυπλίου
που θέλει να εκδικηθεί τους Αχαιούς που σκότωσαν τον γιο του Παλαμήδη στην
Τροία.
Σκηνή
1η: Αχαιοί επισκευάζουν τα πλοία τους, μορφές κινούνται, κτυπούν με σφυριά και
πριονίζουν και κρότοι εργαλείων ακούγονται σαν αληθινοί.
Σκηνή
2η : Αχαιοί σπρώχνουν τα πλοία στη θάλασσα.
Σκηνή
3η: Στη θάλασσα πλοία εμφανίζονται ξαφνικά, πλέουν σε διάταξη στόλου, κινούνται
και χάνονται - η θάλασσα φουρτουνιάζει - και τα πλοία ξαναεμφανίζονται στη
φουρτουνιασμένη θάλασσα να τρέχουν συνεχώς. Συχνά ξεπηδούν δελφίνια από τη
θάλασσα.
Σκηνή
4η: Ο Ναύπλιος σε ακρωτήρι, με αναμμένο πυρσό, δίνει ψεύτικο σήμα στους Αχαιούς
ύστερα από προτροπή της Αθηνάς.
Σκηνή
5η: Στη φουρτουνιασμένη θάλασσα φαίνονται διασκορπισμένα συντρίμμια των πλοίων
και ο Αίαντας να κολυμπά. Εμφανίζεται η Αθηνά (ως από μηχανής θεός),
περιφέρεται και εξαφανίζεται, ενώ πέφτει κεραυνός, ακούγεται βροντή και χάνεται
η μορφή του Αίαντα.
Η
αυλαία ανοιγοκλείνει μεταξύ των σκηνών.
Όλα
αυτά γίνονται μόνα τους με τη δύναμη ενός μολύβδινου βάρους που πέφτει ισοταχώς
σε μια κλεψύδρα με άμμο. Για την έναρξη της παράστασης αρκεί να τραβηχτεί το
σχοινί στην πρόσοψη της βάσης.
ΚΛΙΜΑΚΑ
1:1, ΠΗΓΕΣ: «Ήρων, Αυτοματοποιητική»
ΙΙ) Η υφαντική τεχνολογία των αρχαίων
Ελλήνων
|
|
ΙΙΙ) Ο
πυουλκός (σύριγξ)
Πρόκειται
για ένα ιατρικό εργαλείο όμοιο με τη σημερινή σύριγγα. Χρησιμοποιούνταν για την
απομάκρυνση του πύου με αναρρόφηση και για την προσθήκη υγρών με κατάθλιψη
(ένεση).
ΠΗΓΕΣ
«Ήρων ο Αλεξανδρεύς, Πνευματικά, Β18 (57)»
|
|||||
|
|||||
|
|||||
ΠΟΛΛΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΣΤΟ http://www.kotsanas.com/gr/index_ekthemata.html
ΠΗΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ http://www.kotsanas.com/
Ευχαριστώ πολύ τον καλό φίλο Γιάννη Δημάκη για την πολύτιμη βοήθειά του
ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΠΟΣΑ ΕΦΕΥΡΑΝ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΕ ΤΑ ΛΙΓΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΗΓΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΟΥΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή