Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ (13 Σεπτεμβρίου 1908 - Αθήνα 14 Φεβρουαρίου 1987)




Ο Κάρολος Κουν του Ερρίκου, ήταν κορυφαίος Έλληνας θεατρικός σκηνοθέτης.
Φοίτησε στη Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης και σπούδασε αισθητική στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης.
Το 1929 διορίστηκε καθηγητής αγγλικών στο Κολλέγιο Αθηνών. Η πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτη ήταν στο Τέλος του ταξιδιού του Σέριφ και με μαθητές του, από το Κολλέγιο, παρουσίασε έργα του Αριστοφάνη (Όρνιθες, Βάτραχοι, Κύκλωπας, Πλούτος) και του Σαίξπηρ (Όνειρο Θερινής Νυκτός). Ίδρυσε τη Λαϊκή Σκηνή (1934-36) και συνεργάστηκε με διάφορους θιάσους (Κατερίνας, Κοτοπούλη, κ.ά.).


Το 1942 ίδρυσε το Θέατρο Τέχνης όπου και ανέβασε Ίψεν, Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, Πιραντέλλο και μετά την απελευθέρωση για πρώτη φορά στην Ελλάδα Λόρκα, Τένεσι Ουίλιαμς, Μίλερ κ.ά. Επίσης το ίδιο έτος (1942) ίδρυσε τη Δραματική Σχολή του θεάτρου του, στην οποία μαθήτευσαν οι σημαντικότεροι σκηνοθέτες και ηθοποιοί της μεταπολεμικής γενιάς.
 Οικονομικές όμως δυσχέρειες ανάγκασαν το Θέατρο Τέχνης να διαλυθεί (1949) το οποίο άνοιξε πάλι το 1954 σε μορφή κυκλικού θεάτρου. Τη περίοδο εκείνη (1950-53) ο Κουν συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθετώντας Τσέχοφ (Ο θείος Βάνιας, Οι τρεις αδερφές), Πιραντέλο (Ερρίκος Δ΄), κ.λπ.
  Με μαθητές της Δραματικής Σχολής του όταν συγκρότησε και πάλι το 1954 το Θέατρο Τέχνης, με τη μορφή κυκλικού θεάτρου, εκτός τους παλαιούς συγγραφείς ο Κουν παρουσίασε τα καινούργια ρεύματα του ξένου μεταπολεμικού θεάτρου (Μπρεχτ, Ιονέσκο, Μπέκετ, Πίντερ, Ντάριο Φο, Αραμπάλ κ.ά.) και παράλληλα παρουσίασε έργα πολλών νέων Ελλήνων προικισμένων συγγραφέων - Σεβαστίκογλου, Καμπανέλλη, Κεχαΐδη, Σκούρτη, Αναγνωστάκη και Ευθυμιάδη επιστρέφοντας σε έργα των αρχαίων τραγικών και του Αριστοφάνη.
  Από το 1957 ανεβάζει αρχαίο δράμα, αρχικά στο θέατρό του παρουσίασε τον Πλούτο και το 1959 τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, που θεωρήθηκε παράσταση-σκάνδαλο λόγω της πρωτοποριακής της μορφής, και στη συνέχεια στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για να συνεχίσει στο "Θέατρο των Εθνών" του Παρισιού, Λονδίνο, Ζυρίχη, Μόναχο, Μόσχα, Λένινγκραντ, Βαρσοβία, Βενετία, Φεστιβάλ Βιέννης, Διεθνές θεατρικό Φεστιβάλ Βελιγραδίου, Ελληνική Εβδομάδα του Ντόρτμουντ, Φεστιβάλ Φλάνδρας και σκανδιναβικές πρωτεύουσες με τα έργα "Όρνιθες", "Πέρσες", "Επτά επί Θήβας", "Αχαρνής", "Οιδίπους Τύραννος", "Λυσιστράτη", "Βάκχες" και "Ειρήνη".
Επίσης, παρουσίασε έργα ξένων συγγραφέων, όπως των Ουάιλντερ (Μικρή μας πόλη), Σαρτρ (Κεκλεισμένων των θυρών), Πάτρικ (Αυγουστιάτικο φεγγάρι), Ουίλιαμς (Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι, Τριαντάφυλλο στο στήθος, Καλοκαίρι και καταχνιά), Μπρεχτ (Ο κύκλος με την κιμωλία, Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν), Ιονέσκο (Ρινόκερος), Μίλερ (Ο θάνατος του εμποράκου), Ο' Νιλ (Ο παγοπώλης έρχεται), Μπέκετ (Περιμένοντας τον Γκοντό), Πίντερ, Άλμπι, Αραμπάλ, Ζενέ, Βάις, κ.ά. Οι περισσότεροι μάλιστα απ' αυτούς τους συγγραφείς πρωτοπαρουσιάστηκαν στην Ελλάδα από το Θέατρο Τέχνης. Παράλληλα, σκηνοθέτησε έργα νέων Ελλήνων θεατρικών συγγραφέων, όπως των Καμπανέλλη, Κεχαΐδη, Σκούρτη, Σεβαστίκογλου, Αρμένη, Λ. Αναγνωστάκη (Η αυλή των θαυμάτων, Αγγέλα, Η πόλη, Βαβυλωνία, κ.λπ.).

Απ' τα έργα που σκηνοθέτησε τα τελευταία χρόνια ξεχωρίζουν: Το παιχνίδι της σφαγής του Ε. Ιονέσκο (1970-71), Τρωίλος και Χρυσηίδα του Σαίξπηρ (1972-73), Ο τρόμος και η αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ του Μπ. Μπρεχτ (1974-75), Τρεις αδερφές του Α. Τσέχοφ (1975-76), Η αληθινή απολογία του Σωκράτη του Κ. Βάρναλη (1976-77), Ο αυτόχειρ του Ν. Έρντμαν (1977-78), Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού του Ι. Καμπανέλλη (1978-79), Δάφνες και Πικροδάφνες των Δ. Κεχαΐδη - Ε. Χαβιαρά (1979-80), Το σόι του Γ. Αρμένη (1980-81), Το Πιστοποιητικό του Ν. Έρντμαν (1981-82), Το Πανηγύρι του Δ. Κεχαΐδη (1982-83), Θαμμένο παιδί του Σ. Σέπαρντ (1983-84), Ούτε κρύο ούτε ζέστη του Φ. Κρετς (1984-85), Ριχάρδος Γ΄ του Σαίξπηρ (1985-86), Εσωτερικές φωνές του Ε. ντε Φιλίππο (1986-87), Ο ήχος του Όπλου της Λ. Αναγνωστάκη (1986-87). Το Θέατρο Τέχνης συμμετείχε σε πολλά ελληνικά (Αθηνών, Επιδαύρου, Φιλίππων κ.ά.) και ξένα (Λονδίνου, Παρισιού, Μονάχου, Βιέννης κ.ά.) φεστιβάλ.
Το 1984 το ελληνικό κράτος παραχώρησε έναν χώρο στην Πλάκα, για την ανέγερση του θεάτρου Κ. Κουν.
Τιμήθηκε με το παράσημο Φοίνικα, το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών και το βραβείο Θεάτρου των Εθνών. Με τη διαθήκη του, που δημοσιεύτηκε λίγες μέρες μετά το θάνατό του τον Φεβρουάριο του 1987, κληροδότησε τον τίτλο Θέατρο Τέχνης στους Γ. Λαζάνη, Μ. Κουγιουμτζή και Γ. Αρμένη με την προτροπή να συνεχίσουν τη συνεργασία τους στο Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν.
 από http://www.ethnos.gr/default.asp?catid=22733
 Έγραψε τις μελέτες "Η αρχαία τραγωδία-κωμωδία" και "Ο σκηνοθέτης και το αρχαίο δράμα". Υπήρξε γεγονός πως ως σκηνοθέτη τον Κουν απασχολούσε το σύγχρονο νεοελληνικό έργο, η νεοελληνική θεατρική παράσταση, το αρχαίο δράμα και το κλασσικό θέατρο σε σύγχρονη απόδοση.
Ο Κάρολος Κουν ήταν μόνιμος κάτοικος Αθηνών (οδό Λυκαβηττού) και μιλούσε επίσης αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά. ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ


                       Ο άγνωστος Κουν
«Η ΑΤΥΠΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΙΚΤΩΡΑ Θ. ΜΕΛΑ»    ΠΗΓΗ http://www.enet.gr/
ΑΠΟ http://www.enet.gr/

Οι ευκάλυπτοι της Φωκίωνος Νέγρη δεν κόπηκαν, δεν είχαν την τύχη της οδού Κύπρου. Ετσι, η σημερινή Κυψέλη εξακολουθεί να θυμίζει, έστω αμυδρά, μαζί με τις παλιές πολυκατοικίες της και τα εναπομείναντα νεοκλασικά της, κάτι από τις παλαιές ημέρες της.
Κάτω από αυτούς γράφτηκε η μισή ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας και τέχνης. Ομως, η ιστορία δεν γράφεται αποκλειστικά με τα υλικά της νοσταλγίας, αλλά χρειάζονται κι αυτά, γιατί το μέλλον είναι άδηλον και το παρόν θέλει λίγο βαμβάκι για τις πληγές του.
Η γνωριμία
Φλας μπακ, λοιπόν, στους ευκαλύπτους της Φωκίωνος Νέγρη της 29ης Αυγούστου του 1959, οπότε γίνεται η γνωριμία του Βίκτωρος Θ. Μελά με τον Κάρολο Κουν (1908-1987). Οι πρώτες συστάσεις γίνονται υπό το βάρος ενός διχασμού του θεατρόφιλου κοινού, στο Ηρώδειο: είναι οι «Ορνιθες» του Αριστοφάνη, που «κατέβασε» ο τότε υπουργός Προεδρίας Κωνσταντίνος Τσάτσος, γιατί αποτελούσαν «προσβολή του θρησκευτικού αισθήματος του ελληνικού λαού». 
ΑΠΟ  http://camerastyloonline.wordpress.com/
Εταιρείας Θεάτρου-Θέατρο Τέχνης (1968 - 1993) και γενικός γραμματέας του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.
Από αυτά τα σπαράγματα αναμνήσεων δεν περιμένεις μια πλήρη βιογραφία του Κ. Κουν. Επειδή όμως έχουν την πατίνα του χρόνου και τη θέρμη ενός μορφωμένου και ανιδιοτελούς ανθρώπου, που πίστεψε στο νέο όραμα του Θεάτρου Τέχνης, διαβάζονται απνευστί. Ολο το κείμενο έχει την ταχύτητα της αναπνοής του γράφοντος, από την πρώτη ώς την τελευταία αράδα.
Από την πικρία που ένιωσε ο Κάρολος Κουν, με τους καθυβρισμένους «Ορνιθες» του 1959, ο Βίκτωρ Θ. Μελάς «πηδάει» στο 1964, χρονιά που ο Κ. Κουν ανεβάζει εκ νέου την πρωτοποριακή αριστοφανική παράσταση, στο θέατρο «Πορεία». Εμπόδιο τώρα στέκεται η απαγόρευση χρήσης της μουσικής από τον Μ. Χατζιδάκι. Τελικώς, θα επέλθει συμβιβασμός: «Η συμφωνία ήταν απλή: θα γινόταν νέα ηχογράφηση της ίδιας ακριβώς μουσικής, χωρίς καμία αλλαγή, αλλά από μια ορχήστρα "εμπλουτισμένη", με περισσότερα όργανα, ώστε ο ήχος να είναι "πλουσιότερος"».
Ιονέσκο
Σημαντική στιγμή στην ιστορία του Θεάτρου Τέχνης είναι η έλευση του Ιονέσκο στην Αθήνα, το 1963, για να δει το έργο του «Ο βασιλιάς πεθαίνει». Ο Κουν δίσταζε να τον προσκαλέσει. Τελικώς ο Βίκτωρ Θ. Μελάς έπραξε το αυτονόητο. Του έγραψε μια επιστολή για να τον προσκαλέσει στην παράσταση κι ο Ρουμάνος συγγραφέας, του θεάτρου του παράλογου απάντησε: «Πολύ ευχαρίστως». «Ο Ιονέσκο είπε ότι ενθουσιάστηκε, ότι ήταν από τις καλύτερες παραστάσεις -νομίζω ότι είπε "η καλύτερη"- που είχαν δοθεί για τον "Βασιλιά". Δεν έμοιαζε να λέει ψέματα. Ο Κουν ήταν ευτυχής. Κι όλοι εμείς μαζί του».
Δεν είναι άγνωστο ότι το Θέατρο Τέχνης αντιμετώπιζε πάντα οικονομικό πρόβλημα. Ωσπου σε μια κρίσιμη στιγμή και μάλιστα μέσα στη χούντα, το 1968, ήρθε αρωγός, με τη μεσολάβηση της Καίτης Κασιμάτη - Μυριβήλη, το Ιδρυμα Φορντ. 

Ο Κάρολος Κουν πέρασε δύσκολες ώρες, γιατί δεν μπορούσε να συμφιλιωθεί με τη σκέψη ότι θα ζητούσε χρήματα από ένα αμερικανικό Ιδρυμα, ενώ είχε την εξουσία μια δικτατορία. Τελικώς συμφώνησε να πάρει την επιχορήγηση, αλλά να βάλει τους αυτονόητους όρους για ένα καλλιτεχνικό σχήμα: ότι ο χορηγός δεν θα είχε καμία ανάμειξη, ούτε σε θέματα ιδεολογίας ούτε στην επιλογή των έργων. Η μόνη «υποχώρηση» έπρεπε να γίνει ως προς το νομικό καθεστώς του θεάτρου. Ετσι, με δικηγόρο τον Βίκτωρα Θ. Μελά, μετετράπη σε μη κερδοσκοπικό νομικό πρόσωπο, με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Θεάτρου - Θέατρο Τέχνης». Ενα άλλο στιγμιότυπο από τη σχέση του Μελά με τον Κουν έχει κι αυτό ως ιστορικό πλαίσιο τη δικτατορία και το ανέβασμα του «Δράκου» του Σοβιετικού συγγραφέα Γεβγκένι Σβαρτς. Επειδή το έργο είχε λογοκριθεί από το σοβιετικό καθεστώς, ο Κουν, μ' αυτό τον δούρειο τρόπο, προσπάθησε να κοροϊδέψει τους συνταγματάρχες, κάτι που τελικά το κατάφερε.
Αλλες απολαυστικές σελίδες, πάντα με την αμεσότητα της ανάμνησης, που αφήνεται σ' έναν «παραλυτικό» λόγο, ο Γιάννης Χρήστου ανασταίνεται, με τον ηλεκτρονικό Οιδίποδά του. Η «Οπερέτα» του Βίτολντ Γκομπρόβιτς αναζητά χρήματα, για ν' ανέβει, και μ' αυτή την αφορμή παραδέχεται ότι η Ρένη Πιττακή είναι «η καλύτερη ηθοποιός που έχουμε σήμερα στην Ελλάδα». Το σπίτι του Κουν, το επονομαζόμενο «Ζούγκλα», λόγω των φυτών που μεγάλωναν με όρους ζούγκλας, έχει κι αυτό το μερίδιό του. Σ' αυτή το πιο επικίνδυνο «φυτό» ήταν ο σκύλος του, ο Ξανθίας. 

Ο Μελάς θυμίζει τη συμπάθεια του μεγάλου θεατράνθρωπου στους πολιτικούς Ηλία Ηλιού και Γιάννη Ζίγδη. Μας ανοίγει το εργαστήρι του, δηλαδή τον τρόπο που δούλευε ο φίλος του με τους ηθοποιούς, στις πρόβες. Δεν παραλείπει να αναφέρει την επίσκεψη του Κουν στο Προεδρικό Μέγαρο, όταν ο Κωνσταντίνος Τσάτσος ήταν πλέον Πρόεδρος της Δημοκρατίας και τα αρχαία πάθη είχαν σβήσει.
Τελευταία παράσταση
Μέχρι να έρθει ο θάνατος του Κουν, είχαν μεσολαβήσει η δημοσίευση της διαθήκης του και η τελευταία παράσταση «Ο ήχος του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη, που τιτλοφορεί και το ακροτελεύτιο κεφάλαιο του Β. Θ. Μελά, με τον παραλλαγμένο τού θεατρικού τίτλο «Ο τελευταίος ήχος του όπλου». Ο Πίτερ Ντόμπνι είχε πει: «Στην Ελλάδα, ο Κάρολος Κουν είναι ένας θρύλος». Και η ιστορία της τέχνης βασίζεται σε μύθους, που δεν αργούν να γίνουν θρύλοι. Ο Κουν πρώτα έγινε μύθος και μετά θρύλος. *

από http://www.ethnos.gr/default.asp?catid=22733




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου