Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017

ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΖΗΛΟΥ " Ιχνογράφημα, ο "λόγος" του νηπίου! "



Η ζωγραφική, αποτελεί μέσο έκφρασης για τους μαθητές της προσχολικής ηλικίας. Το σχέδιό τους αντανακλά τον εσωτερικό τους κόσµο και απεικονίζει στοιχεία που αφορούν στην ψυχολογική τους κατάσταση. 
Μέσα από τις ζωγραφιές αναδύονται σκέψεις, αντιλήψεις και συναισθήματα, τα οποία δεν µπορούν να εκφραστούν µε τρόπο λεκτικό και ιδιαίτερα από παιδιά των οποίων το λεξιλόγιο δεν ακολουθεί την ηλικία τους. Επιπλέον, δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για εκτόνωση συναισθημάτων και άλυτων συγκρούσεων σ’ ένα συμβολικό επίπεδο. 
Στο χώρο του νηπιαγωγείου, οι μαθητές, έχουν πολλές ευκαιρίες να εκφράζονται με την ζωγραφική τους. Ενθαρρύνονται από τους νηπιαγωγούς, να ζωγραφίζουν με πολλά διαφορετικά υλικά (μαρκαδόρους, νερομπογιές, ξυλομπογιές, τέμπερες). Αποφεύγονται παρατηρήσεις για το περιεχόμενο της ζωγραφιάς και δίνεται ιδιαίτερη σημασία σε αυτά που λένε οι μαθητές, ενώ ζωγραφίζουν. 


Αρκετά συχνά οι νηπιαγωγοί αποκρυπτογραφούν τις ζωγραφιές των μαθητών τους και καταλαβαίνουν τι κρύβεται πίσω από τα σχέδια και τα χρώματα, τα οποία χρησιμοποιούν. Η αλήθεια είναι πως η ερμηνεία της ζωγραφιάς είναι μέρος της δουλειάς τους, αλλά σε περιπτώσεις που παρουσιάζεται σε επαναλαμβανόμενο σχέδιο η άσχημη ψυχολογική κατάσταση του μαθητή πρέπει να συμβουλεύσουν τους γονείς να απευθυνθούν σε ειδικούς (π.χ. παιδοψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό), οι οποίοι έχουν την κατάλληλη κατάρτιση να αξιοποιήσουν τα στοιχεία αυτά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να στηρίξουν το συναισθηματικό κόσμο του παιδιού. 

Δεν είναι λίγες οι φορές που, αρκετά συχνά, την ώρα της αποχώρησης απο το νηπιαγωγείο οι μαθητές λένε όλο χαρά «Μαμά δες τι σου ζωγράφισα!». Στο σημείο αυτό καλείται η/ο νηπιαγωγός να συμβουλεύει το γονιό να παρατηρεί το σχέδιο του παιδιού του και να το ενθαρρύνει να ζωγραφίζει στο σπίτι. Οι γονείς, με τη διακριτική παρουσία τους στις ζωγραφιές των παιδιών τους, μπορούν να ενεργοποίησουν μια ουσιαστική επικοινωνία με το παιδί τους και να ενισχύσουν το συναισθηματικό δεσμό τους μαζί του. 
Το παιδικό σχέδιο κρύβει ομορφιά και βάθος. Κι όσο προχωρά κανείς στην ανάλυση των ευρημάτων του, τόσο πιο μαγικός ξεπροβάλλει μπροστά του ο κόσμος που κρύβουν τα παιδικά ιχνογραφήματα. Γι’ αυτό καλό είναι εκπαιδευτικοί και γονείς να μην ξεχνούν ότι «τα παιδικά ιχνογραφήματα είναι δηλώσεις για τις οποίες το παιδί δεν έβρισκε προς στιγμήν λόγια, είναι άφωνες κραυγές βοήθειας που μέχρι τότε δεν ακούστηκαν» (Fleck, 1996). 


* Η Γ. Τζήλου τελείωσε το τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σήμερα συνεχίζει τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο στη Πάτρα, στο πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση-Επιστήμες Αγωγής». Εργάζεται ως νηπιαγωγός σε δημόσιο νηπιαγωγείο και έχει δεχτεί επιμόρφωση Α΄ Επιπέδου στις Τεχνολογίες των Πληροφοριών και των Επικοινωνιών, επιμόρφωση Β΄ Επιπέδου με το μοντέλο μεικτής μάθησης και εξ αποστάσεως επιμόρφωση στις ΤΠΕ μέσα από το περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης Moodle. Έχει πτυχίο υπολογιστών τηςMicrosoft Office Specialist και είναι γνώστης της Ιταλικής γλώσσας. Επιπλέον, έχει συμμετοχή σε οχτώ Πανελλήνια Συνέδρια και σε ένα Διεθνές με άρθρα και παρουσιάσεις, καθώς και τέσσερις παρουσιάσεις σε Επιμορφωτικές συναντήσεις όπου της τρεις οργάνωσε η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Μεσσηνίας και την άλλη που οργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθήνας. 
Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει ένα βιβλίο με τίτλο «Οι δικές μας ιστορίες» προτείνοντας εκπαιδευτικές τεχνικές δημιουργικής γραφής, καθώς και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο μέσα από δύο σχέδια εργασίας ως e-book στο παραμύθι «Γλαύκος και Ίρις» της συγγραφέως Σοφία Νινιού. 


Βιβλιογραφία: 
Malchiodi, C. A. (2001). Κατανοώντας τη Ζωγραφική των Παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα. 
Ξανθάκου, Γ. (2011). Σχεδιάζοντας μία Φανταστική Οικογένεια. Αθήνα: Διάδραση. 
Fleck, R. B. (1996). Τα Παιδιά Στέλνουν Μηνύματα με τις Ζωγραφιές τους. Αθήνα: Θυμάρι.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ http://www.paidikamas.gr/







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου