Το βίντεο έναρξης της παρουσίασης, Αθήνα, Χοροστάσιο, 17-11-2021. Video art: Αναστασία Γκραικιώτη - Σκηνοθεσία: Ξένια Πολίτη.
Μια εκ των προτέρων, απάντηση
Φαντάζομαι πως το τί με οδήγησε στη συγγραφή ενός τέτοιου ολίγον περίεργου βιβλίου σύγχρονης λογοτεχνικής επιστολογραφίας, θα ήταν μία δύσκολη ερώτηση που θα 'πρεπε ν' απαντηθεί, μια που δεν έχω κάτι άλλο να κομίσω παρά μονάχα, το ίδιο μου το πόνημα, αυτό το έργο.
Θ' απαντούσα:
Η μετατόπιση (για να μην πω... μετουσίωση και φαντάζει θλιβερό), των ανθρώπινων συναναστροφών, από τους ζωτικούς χώρους των μουσικών στεκιών, των μικρό-μπαρ, και και των πολιτιστικών καφέ της δεκαετίας του '90 και του 2000 που έζησε η γενιά μου (δηλ.των ανθρώπων που είναι από 45-55 χρονών σήμερα) στον «χάοσμο» του Κυβερνοχώρου, όπου από το 2005 και μετά, οι εφαρμογές του facebook και των διαφόρων σάιτς γνωριμιών, άρχισαν να κάνουν δειλά- δειλά την εμφάνισή τους στο «κοινωνικό» μας στερέωμα. Στα στέκια αυτά, είχες τη δυνατότητα να κάνεις τις φιλικές, επαγγελματικές ή κι ερωτικές σου συναντήσεις, ακόμα κι αν ο άνθρωπος που έβλεπες απέναντί σου (με σάρκα και οστά), ήταν ένας μόνος, άγνωστος κι άσχετος, από την υπόλοιπη παρέα, τύπος. Πάνω σ' ένα τραγούδι, ή σ' ένα ποτό θα μπορούσες να του πεις την ιστορία της ζωής σου ή να σου πει άνετα τον καημό του κι αίφνης, να τον αισθανθείς πολύ οικείο. Μέσα στην παρέα του τότε καιρού, θυμάμαι πώς κοροϊδεύαμε έναν φίλο, όταν κάποια στιγμή, μας εξομολογήθηκε πως ψάχνει ερωτική σύντροφο μέσω ίντερνετ. Ήταν για μας, κάτι σοκαριστικό, κάτι αδιανόητο, ειδικότερα δε, όταν η γνωριμία αυτή ευδοκίμησε και μας έστειλε προσκλητήρια γάμου... Και φτάσαμε στο σήμερα λοιπόν, όπου αυτός ο τρόπος, γίνεται όχι απλώς συνηθισμένος αλλά σχεδόν ο επιβεβλημένος τρόπος γνωριμίας.
Ο πρώτος λόγος λοιπόν για τη συγγραφή ήταν η διερεύνηση αυτής της μετατόπισης.
Ο δεύτερος λόγος, ήταν ένα αμιγώς καλλιτεχνικό κίνητρο: Η περιπέτεια της γραφής... Σε ποιο αχαρτογράφητο «έδαφος», και με ποιο ύφος, μπορεί να μεταφερθεί η λογοτεχνία από τις κλασικές της φόρμες, μυθιστόρημα, αφήγημα, ποίηση, θεατρικό κείμενο κτλ και πώς μπορεί να «τεχνουργήσει» ένα προφίλ.
Κι αυτό, ήταν το τρίτο δέλεαρ: το προφίλ. Με την εισαγωγή του "προφίλ" στο τρόπο επικοινωνίας των ανθρώπων ή στην ανάγκη για την εκδήλωση της ερωτικής τους επιθυμίας, όλα τα παραπάνω στη λογοτεχνία, μπορούν μάλλον να προσαρμοστούν. Ιδού είπα, βρήκα ένα λογοτεχνικό πεδίον, δόξης, λαμπρό. Και όχι μόνο λαμπρό αλλά κι εξόχως διευρυμένο. Ένα προφίλ δεν είναι ο άνθρωπος, δεν είναι ο ήρωας ή ο χαρακτήρας ή ο ρόλος , έτσι ώστε να κινηθείς με τις παραδοσιακές, αφηγηματικές ή διαλεκτικές φόρμες... Μπορούν να είναι όλα αυτά μαζί όπως και τίποτα από αυτά.
Αυτός είναι κι ο λόγος που δεν φέραμε στην παρουσίαση, δυο ηθοποιούς επί παραδείγματι , να διαβάσουν τους διαλόγους ή την ιστορία αλλά καταφύγαμε στην επιλογή του βίντεο. Το προφίλ εμπεριέχει το τι είναι, και τι θα ήθελε να είναι ένας άνθρωπος, το τι δηλώνει, παρακολουθούμε το φαντασιακό του, το ύφος της γραφής του, με ποια θέλγητρα σε προσεγγίζει, πώς σου απευθύνεται. Επίσης, (όπως θα διαπιστωθεί και στο έργο), ένα προφίλ μπορεί ωραιότατα να αποκαλύπτεται ή να κρατάει μυστικά κατά «το δικό του» δοκούν βάζοντάς σε, συχνά σε μυστήριους συνειρμούς, έτσι ώστε ν' αναμετρηθείς κι εσύ με τα δικά σου. Τα τελευταία χρόνια δε, με τη ναρκισσιστική υστερία των σέλφι φωτογραφιών και του Ιnstagram, άρχισαν τα προφίλ να έχουν τις αληθινές τους φωτογραφίες (αν κι όχι πάντα...) ωστόσο, πιθανώς πριν από δέκα χρόνια ένας Γιάννης ετών 40, και ζώδιο Κριός, θα μπορούσε να γράψει, μάλλον, Μπάτμαν για να προσεγγίσει την εκλεκτή της καρδιάς του, όπως και μια ρομαντική Μαρία της εποχής μας αντίστοιχα, προκειμένου να παντρευτεί, να δήλωνε, Μαρία Ντολόρες χωρίς καν να εκθέσει τη φωτογραφία της, παρά ένα ηλιοβασίλεμα, ή ένα μοναχικό κυκλάμινο... Για το τί εστί προφίλ άλλωστε, νομίζω πως στο επίμετρο, η ανάλυση της Μαρίας Λαφαζάνη, είναι υποδειγματική και αναψηλαφεί έξοχα όλη την περιοχή που αγγίζει η έννοια του προφίλ, γιατί χωρά τόσα, ώστε ίσως μόνο την κυρίως περιοχή του προφίλ θα μπορούσαμε να υποψιαστούμε, κι αυτήν να περιγράψουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου