Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Publication of the Book “Dreams of the Wood Player – An Aesthetic Journey with Nasir Shamma and His Music” by the General Directorate of Cultural Affairs in Baghdad

 

Publication of the Book “Dreams of the Wood Player – 
An Aesthetic Journey with Nasir Shamma and His Music” by the General Directorate of Cultural Affairs in Baghdad

Prepared by: Donia Ali Sahib – Iraq

Baghdad – A new edition of a distinctive book titled “Dreams of the Wood Player – An Aesthetic Journey with Nasir Shamma and His Music” by the late writer and researcher Hadhir Miri has been published by the General Directorate of Cultural Affairs at the Iraqi Ministry of Culture.

This publication represents an in-depth critical and aesthetic study of the experience of the world-renowned artist and musician Nasir Shamma—not merely as a musician, but as a comprehensive intellectual, aesthetic, and human phenomenon reflecting the depth of creative experience in contemporary Arabic music.

The book provides an analytical reading of the world of the oud, which, in Shamma’s hands, transformed from a mere musical instrument into a living, breathing entity and a window for opening horizons, invoking memory, and reaching toward the universal human. Through its chapters, the author traces how Shamma was able to shape wood into a language capable of expressing joy, protest, and dreams, making his performance an act of resistance against ugliness and a declaration of loyalty to beauty.

Hadhir Miri chronicles Nasir Shamma’s journey from his earliest beginnings in Iraq, through the establishment of the Arab House of Oud in multiple Arab and international capitals, to global recognition as one of the leading musical voices that redefined the identity of the oud with a personal and humanistic expression.

The author points out that Shamma’s experience transcends musical performance, building a cultural and humanistic discourse that carries a message against war and violence and advocates values of love, freedom, and beauty as the highest forms of human art.

The book situates Shamma’s experience within both Arab and global contexts, revealing the deep connection between his music and collective sentiment, and illustrating how he founded a school of aesthetic perception of the Arabic musical note before it was approached as merely a technical aspect of performance.

This work constitutes a significant contribution to the Iraqi and Arab musical and aesthetic library. It not only documents but also opens up questions of identity, memory, and the artist’s role in his cultural and human environment, becoming an important reference for researchers, critics, art and music students, and anyone seeking to understand how the oud can become a narrative of a homeland and a life endeavor.

The publication of this book in Baghdad—the cradle of the story and the first voice of the oud—is a symbolic return, affirming that music remains a living witness to the Iraqi spirit’s ability to rise from the depths of pain toward realms of imagination and creativity.

Dreams of the Wood Player offers a precious opportunity to explore the hidden worlds of Nasir Shamma’s experience and to approach the questions that shaped his creative journey: How does a dream transform into music? And how does wood become a homeland?

The book is available at the General Directorate of Cultural Affairs in Baghdad and invites art and music enthusiasts to embark on an aesthetic and human journey with one of the most important contemporary Arabic musical experiences.

Translator: Donia Ali Sahib – Iraq




صدور كتاب "أحلام عازف الخشب – رحلة جمالية مع نصير شمه وموسيقاه" عن دائرة الشؤون الثقافية العامة في بغداد

إعداد: دنيا علي صاحب – العراق

بغداد – صدرت عن دائرة الشؤون الثقافية العامة في وزارة الثقافة العراقية طبعة جديدة من كتابٍ نوعي بعنوان «أحلام عازف الخشب – رحلة جمالية مع نصير شمه وموسيقاه» للكاتب والباحث الراحل حضَيّر ميري.

يمثل هذا الإصدار دراسة نقدية وجمالية معمقة في تجربة الفنان والموسيقار العالمي نصير شمه، لا بوصفه موسيقارًا فحسب، بل بوصفه حالة فكرية وجمالية وإنسانية متكاملة تعكس عمق التجربة الإبداعية في الموسيقى العربية المعاصرة.

يقدم الكتاب قراءة تحليلية لعالم آلة العود، التي تحولت بين يدي شمه من مجرد أداة موسيقية إلى كائنٍ حيٍّ نابضٍ بالروح، ونافذةٍ لفتح الأفق واستحضار الذاكرة والعبور نحو الإنسان الكوني. ومن خلال فصوله، يتتبع المؤلف كيف استطاع شمه أن يصوغ من الخشب لغةً قادرةً على التعبير عن الفرح، والاحتجاج، والحلم، جاعلاً من العزف فعل مقاومة ضد القبح وإعلان ولاء للجمال.

يرصد حضَيّر ميري مسيرة نصير شمه منذ بداياته الأولى في العراق، مرورًا بتأسيسه بيت العود العربي في أكثر من عاصمة عربية وعالمية، وصولًا إلى احتفاء العالم به كأحد أبرز الأصوات الموسيقية التي أعادت صياغة هوية آلة العود بصوتٍ شخصيٍّ وإنسانيٍّ الطابع.

يشير الكاتب إلى أن تجربة شمه تجاوزت حدود الأداء الموسيقي نحو بناء خطاب ثقافي وإنساني يحمل رسالة ضد الحرب والعنف، ويدعو إلى قيم المحبة والحرية والجمال بوصفها أرقى أشكال الفن الإنساني.

كما يضع الكتاب تجربة نصير شمه في سياقها العربي والعالمي، كاشفًا عن التواصل العميق بين موسيقاه والوجدان الجمعي، وكيف أسس مدرسة في الحس الجمالي للنوتة العربية الشرقية قبل أن تكون تقنيّة في العزف والأداء.

ويعد الكتاب إضافة نوعية للمكتبة الموسيقية والجمالية العراقية والعربية، إذ لا يقتصر على التوثيق، بل ينفتح على أسئلة الهوية والذاكرة ودور الفنان في بيئته الثقافية والإنسانية. وهكذا يتحول إلى مرجع مهم للباحثين والنقاد وطلبة الفنون والموسيقى وكل من يسعى لفهم كيف يمكن للعود أن يصبح سيرة وطن ومحاولة حياة.

ويأتي صدور هذا الكتاب في بغداد – مهد الحكاية وأول صوتٍ للعود – عودة رمزية تؤكد أن الموسيقى تبقى شاهدًا حيًّا على قدرة الروح العراقية على النهوض من رحم الألم نحو فضاءات الخيال والإبداع.

ويُعد «أحلام عازف الخشب» فرصة ثمينة للتعرف إلى العوالم السرّية لتجربة نصير شمه، والاقتراب من الأسئلة التي شكّلت خلفية رحلته الإبداعية:
كيف يتحول الحلم إلى موسيقى؟ وكيف يصبح الخشب وطنًا؟

الكتاب متوفر لدى دار الشؤون الثقافية العامة في بغداد، ويدعو المهتمين بالفنون والموسيقى إلى رحلة تأمل جمالية وإنسانية مع واحدة من أهم التجارب الموسيقية العربية المعاصرة.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου