LOVE FERMENT
Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024
"LOVE FERMENT" Poem of Danijela Ćuk
Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Παπαζήση το νέο βιβλίο της Δόκτορος Βασιλικής Π. Μελέτη "Έμφυλη βία - Από τη ρητορική στη βίαιη πράξη"
ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Η “Νέα Γλώσσα” και η “Διπλή Σκέψη” του Υπουργείου Παιδείας."
*Τα “Ιδιωτικά” Πανεπιστήμια και τα “Μη-Κρατικά”.
**Ενημέρωση ή Προπαγάνδα;
Η κυβέρνηση με την εξαγγελία της περί ίδρυσης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων δεν ξάφνιασε μόνο για την σπουδή της αλλά και με τον τρόπο που την εξήγγειλε. Ανεξάρτητα από το εάν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με την εν λόγω εξαγγελία θα ήταν περίεργο να μην εστιάσει την προσοχή του στο επικοινωνιακό κομμάτι αυτής.
Κι αυτό γιατί η αναγκαία κοινωνική συναίνεση και αποδοχή τέτοιων ριζικών αλλαγών στα Πανεπιστημιακά δεδομένα της χώρας μας που αγγίζουν τα όρια της αντισυνταγματικότητας, όπως καταγγέλλει η αντιπολίτευση, χρειάζεται και το ανάλογο γλωσσικό πλαίσιο. Οι άνθρωποι, δηλαδή, και οι πολίτες ειδικότερα πρώτα αποδέχονται τη “Λέξη”
που κοινοποιεί-γνωστοποιεί ένα νόμο (το γνωστό σημαίνον του Φερντινάν ντε Σωσσύρ) και μετά υιοθετούν και το βαθύτερο πυρήνα–περιεχόμενο του νομοθετήματος (το σημαινόμενο).
Ειδικότερα η κυβέρνηση απέφυγε να μιλήσει για «Ιδιωτικά» Πανεπιστήμια και αντ’ αυτού μίλησε για «Μη Κρατικά, Μη Δημόσια και μη Κερδοσκοπικά» Πανεπιστήμια. Φαίνεται πως η λέξη «Ιδιωτικά» στην Ελλάδα προκαλεί ακόμη και σήμερα περίεργα ιδεολογικά αλλεργικά φαινόμενα.
Έτσι από την εξαγγελία απουσιάζει η ενοχλητική λέξη «Ιδιωτικά» και αντικαθίσταται από τις αντίθετες με την προσθήκη του αρνητικού «Μη». Αυτό έχει ως συνέπεια στο νου του πολίτη να μένει η θετική έννοια «Δημόσιο» και να εξαϋλώνεται το αρνητικό «Μη».
Όλες οι παραπάνω επικοινωνιακές ταχυδακτυλουργίες της κυβέρνησης παραπέμπουν ευθέως στην «Διπλή Σκέψη», όπως αυτή αναπτύσσεται και προβάλλεται ως αναγκαιότητα στο έργο του Όργουελ «1984». Μία «Διπλή Σκέψη» που συνιστά το απόλυτο εργαλείο υποβολής και υποταγής των πολιτών στα κελεύσματα της κάθε εξουσίας.
“Να ξέρεις και να μην ξέρεις, να συνειδητοποιείς την πλήρη αλήθεια και να λες προσεκτικά κατασκευασμένα ψέματα, να εκφράζεις ταυτόχρονα απόψεις που αυτοαναιρούνται…Να ξεχνάς αυτά που δεν βολεύουν και να τα ξαναθυμάσαι όταν βολεύουν…”.
Δεν απέχει πολύ, λοιπόν, από τα παραπάνω και η επικοινωνιακή τεχνική της κυβέρνησης που χρησιμοποιώντας το εργαλείο της «Διπλής Σκέψης» και εντάσσοντάς το στην ευρύτερη έννοια της «Νέας Γλώσσας» (new speak) προσπαθεί να μειώσει τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και να προκαλέσει στους πολίτες τη “δημιουργική σύγχυση”.
Έτσι η “Νέα Γλώσσα” συνεπικουρούμενη στοχεύει από την “Διπλή Σκέψη” αφενός μεν στην αποδόμηση των επιχειρημάτων της αντιπολίτευσης και αφετέρου στην παραπλάνηση του λαού και στην ολοκληρωτική υποταγή του. Σε αυτό το επικοινωνιακό πλαίσιο η αντιπολίτευση θα εγκαλείται για “κοινωνικό συντηρητισμό” και η κυβέρνηση θα αναδεικνύεται ως προοδευτική δύναμη που τολμά τομές ρηξικέλευθες. Αλλαγές που χρόνια τώρα προαναγγέλλονται αλλά ποτέ δεν θεσμοθετούνται αφού το πολιτικό κόστος δρα ανασχετικά.
Η κυβέρνηση, λοιπόν, θα εμφανίζεται πως τολμά και υπερβαίνει όλα τα ιδεολογήματα του παρελθόντος για το καλό του τόπου. Αυτή είναι και η δύναμη της γλώσσας και των λέξεων. Δηλαδή, λέξεις και έννοιες που δεν βολεύουν την εξουσία να δαιμονοποιούνται και να εξοβελίζονται, ενώ αντιθέτως προβάλλονται εμφαντικά κάποιες άλλες που στο νοηματικό τους φορτίο εμπεριέχουν αυτό που «δήθεν» ο λαός και το σύνταγμα το επιτρέπουν.
Φαίνεται, επομένως, πως το «Υπουργείο Αλήθειας» του Όργουελ εξακολουθεί και στις μέρες μας να λειτουργεί και να παράγει τις δικές του “Αλήθειες”.
“Το ζήτημα είναι αν μπορείς να κάνεις τις λέξεις να σημαίνουν τόσα πολλά διαφορετικά πράγματα”.
Ο “Μεγάλος Αδελφός” , λοιπόν, είναι παρόν και μας υπενθυμίζει τη σχέση της Γλώσσας με τη Σκέψη και τα λεπτά όρια της Προπαγάνδας με την Ενημέρωση - Πληροφόρηση. Το παρακάτω απόσπασμα από το «1984» του Όργουελ είναι άκρως διαφωτιστικό:
«Πώς πάει το Λεξικό;» είπε ο Γουίνστον, υψώνοντας τη φωνή του για ν΄ ακουστεί.
«Αργεί», είπε ο Σάιμ. «Βρίσκομαι στα επίθετα. Είναι συναρπαστικό».
Έλαμψε αμέσως μόλις έγινε λόγος για τη Νέα Ομιλία…
«Η Ενδεκάτη Έκδοση είναι η οριστική» είπε. Δίνουμε στη γλώσσα την τελική της μορφή, τη μορφή που θα έχει όταν κανείς δε θα μιλάει άλλη γλώσσα. Όταν τελειώσουμε, άνθρωποι σαν κι σένα θα πρέπει να την μάθουν απ΄αρχής. Πιστεύεις, θα έλεγα, ότι η κύρια δουλειά μας είναι να εφεύρουμε νέες λέξεις. Αλλά δε συμβαίνει καθόλου κάτι τέτοιο. Καταστρέφουμε λέξεις – δεκάδες, εκατοντάδες λέξεις κάθε μέρα. Πετσοκόβουμε τη γλώσσα ως το κόκκαλο. Η Ενδεκάτη Έκδοση δεν θα περιέχει ούτε μια λέξη που να μπορεί να θεωρηθεί απαρχαιωμένη πριν από το 2050»…
«Ωραίο πράγμα η καταστροφή των λέξεων. Βεβαίως, το μεγάλο κόψιμο γίνεται στα ρήματα και τα επίθετα, αλλά υπάρχουν επίσης και εκατοντάδες ουσιαστικά που μπορούμε να ξεφορτωθούμε. Δεν είναι μόνο τα συνώνυμα∙ υπάρχουν επίσης και τα αντίθετα. Στο κάτω κάτω , ποιος ο λόγος ύπαρξης μια λέξης που απλώς είναι αντίθετη μιας άλλης; Μια λέξη εμπεριέχει από μόνη της το αντίθετό της. Πάρε, ας πούμε, τη λέξη “καλός”. Τι χρειάζεται η λέξη “κακός”; “Μηκαλός” είναι το ίδιο και καλύτερο γιατί είναι ακριβώς το αντίθετο του “καλός”, ενώ η άλλη λέξη δεν είναι.
Αν πάλι θέλεις μια λέξη πιο δυνατή από το “καλός”, τι νόημα έχει να υπάρχει ολόκληρη σειρά από αόριστες και άχρηστες λέξεις όπως “θαυμάσιος”, “υπέροχος” και όλα τα υπόλοιπα; Η λέξη “δίσκαλος” καλύπτει πλήρως την έννοια ή “τρίσκαλος” αν θέλεις κάτι ακόμα πιο έντονο.
Φυσικά, αυτούς τους τύπους τους χρησιμοποιούμε ήδη, αλλά στην τελική έκδοση της Νέας Ομιλίας δεν θα υπάρχει τίποτα άλλο. Στο τέλος όλη η θεωρία του καλού και του κακού θα καλύπτεται από έξι λέξεις μόνο, στην πραγματικότητα από μία και μόνη. Δε βλέπεις τι ομορφιά υπάρχει σ΄ αυτά, Γουίνστον; Φυσικά», πρόσθεσε αμέσως μετά, «η αρχική ιδέα ήταν του Μεγάλου Αδελφού»…
«Δεν εκτιμάς αληθινά τη Νέα Ομιλία», είπε σχεδόν θλιμμένα.
«Ακόμα και όταν την γράφεις, εξακολουθείς να σκέφτεσαι στην Παλαιά Ομιλία. Διάβασα μερικά από τα άρθρα τα οποία γράφεις πού και πού στους Τάιμς. Είναι αρκετά καλά, αλλά είναι μεταφράσεις. Κατά βάθος, θα προτιμούσες να παραμείνεις πιστός στην Παλαιά Ομιλία, μ’ όλη την αοριστολογία της και τις άχρηστες αποχρώσεις των εννοιών. Δεν συλλαμβάνεις την ομορφιά της καταστροφής των λέξεων. Το ξέρεις ότι η Νέα Ομιλία είναι η μόνη γλώσσα στον κόσμο που το λεξιλόγιό της λιγοστεύει κάθε χρόνο;»…
«Δεν βλέπεις ότι ο όλος σκοπός της Νέας Ομιλίας είναι να στενέψει τα όρια της σκέψης; Στο τέλος θα κάνουμε κυριολεκτικά αδύνατο το έγκλημα της σκέψης, γιατί δεν θα υπάρχουν λέξεις για να το εκφράσει κανείς. Κάθε γενική έννοια που μπορεί ποτέ να χρειαστεί θα καλύπτεται από μια μόνο λέξη, το νόημα της οποίας θα είναι αυστηρά καθορισμένο και όλες οι παραπλήσιές της έννοιες θα έχουν εκλείψει και ξεχαστεί. Ήδη, στην Ενδέκατη Έκδοση, δεν απέχουμε πολύ απ΄ αυτό το σημείο. Αλλά η διαδικασία θα συνεχίζεται και πολύ αργότερα, όταν εσύ κι εγώ θα ‘χουμε πεθάνει. Κάθε χρόνο ολοένα και λιγότερες λέξεις, και οι ορίζοντες της συνείδησης ολοένα και θα στενεύουν».
Και αντί επιλόγου, ένα άλλο απόσπασμα από το "1984" του Όργουελ, αφιερωμένο σε κάθε πραγματικά ελεύθερο ΠΟΛΙΤΗ…
«Ο Ο’ Μπράιαν σήκωσε το αριστερό του χέρι, με την πλάτη του γυρισμένη στον Γουήνστοουν, με τα τέσσερα δάκτυλα εκτεταμένα και τον αντίχειρα κρυμμένο.
-Πόσα δάκτυλα είναι αυτά, Γουήνστοουν;
-Τέσσερα.
-Κι αν το Κόμμα πει ότι δεν είναι τέσσερα, αλλά πέντε, τότε πόσα είναι;
-Τέσσερα.
Η λέξη τέλειωσε με μια κραυγή πόνου.»
(Tzωρτζ Όργουελ – “1984” Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΔΕΛΦΟΣ (απόσπασμα), Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ).
από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/
"The Frontier of Sense" Rezauddin Stalin
Κυκλοφόρησε από τις ΑΩ Εκδόσεις το συναρπαστικό μυθιστόρημα της Τίνας Κουτσουμπού "Χλομά βουνά - στ' αχνάρια του Χρηστομάννου"
Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024
"Τα χρόνια της βροχής" Τραγούδι ( Ποίηση Ορφέας Σπαρτιώτης Μουσική Κωνσταντίνος Πλακίδας)
Τα χρόνια της βροχής | Κωνσταντίνος Πλακίδας / Ορφέας Σπαρτιώτης
ΓΙΩΤΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ "Ποιήματα και πεζά 1998-2018 Συγκεντρωτική έκδοση"
Ποιήματα και πεζά 1998-2018
Συγκεντρωτική έκδοση
Γιώτα Αργυροπούλου
Αθήνα
Μελάνι
2023
σ. 472
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-591-231-4
Γλώσσα πρωτοτύπου: ελληνικά
Κυκλοφορεί
Τιμή: 18.00€ Φ.Π.Α.: 6%
Περίληψη:
«Τα παιδικά μας χρόνια
κοιμούνται σε άνθη νερατζιάς
σε τρυφερά σεντόνια
και σε ανεπαίσθητο άνεμο
αναδεύονται
ξυπνάνε.
Κι ο ύπνος μας είναι ελαφρύς
κι όσο περνούν τα χρόνια
λιγοστεύει.
Σε παρακαλώ βοριά μου
φύσα ταπεινά.
[Απόσπασμα από την ποιητική συλλογή «Νερά απαρηγόρητα» της Γιώτας Αργυροπούλου]
Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2024
ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ - Παρουσίαση του βιβλίου διηγημάτων του Άγγελου Ρήγα, "Ο παππούς και άλλα διηγήματα"
ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΤΕΤΑΡΤΗ 31 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2024 και ώρα 6.00 μ.μ.
Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ, σας προσκαλεί στην ιστορική αίθουσα της,
Μιχαήλας Αβέρωφ, Γενναδίου 8,και Ακαδημίας, 7ος όροφος, Αθήνα 106
78, Τηλ:210
3834559, e-mail: eel@otenet.gr. στην παρουσίαση του
βιβλίου διηγημάτων του Άγγελου Ρήγα,
<<Ο παππούς και άλλα διηγήματα>>.
Χαιρετίζει: Κώστας Καρούσος, Πρόεδρος ΕΕΛ, Λογοτέχνης,
Εικαστικός.
Ομιλητές: Ευάγγελος Δημητριάδης, Σύμβουλος
Πρωτ/μιας Εκπαίδευσης-Ποιητής.
Μιλτιάδης
Ζέρβας, Ηλεκτρολόγος-Μηχανολόγος, Ποιητής, Δοκιμιογράφος.
Σπύρος
Σακκάς, Πεζογράφος, Ιατρός--Μανώλης Ζέρβας, Μουσικό
διάλειμμα -- Διαβάζει: Βούλα Κορδερά, Παιδαγωγός.
Για το Δ.Σ
Ο Πρόεδρος της ΕΕΛ Ο Γεν. Γραμματέας της ΕΕΛ
Κώστας Καρούσος
Αυγερινός Ανδρέου
ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ - Παρουσίαση των βιβλίων της ΛΕΝΑΣ ΦΑΤΟΥΡΟΥ,ΜΟΡΦΕΣ και ΜΠΑΛ ΜΑΣΚΕ.
Carpe "Πεμπτουσία..."
Στης ζωής τις κακοτοπιές
φύτρωσαν αγριολούλουδα.
Συνειδητοποιώ την πλάνη
ένας συμβιβασμός σιωπηλός
που πάγωσε το αίμα.
Ανάμεσά μας
ήρθε απόσταση,
απλοί θιασώτες
μιας αγάπης αλλοτινής
κοινωνούμε πια τα δάκρυα.
Οι λέξεις αναπλάθονται,
μπροστά σε μια γοητεία που διαχέεται,
ενστικτώδη ενσαρκώνεται
το άσβεστο πάθος.
Ανασαίνω ξανά,
συστέλλοντας και διαστέλλοντας
την πεμπτουσία μιας ύπαρξης
που σπαρταρά από συναίσθημα...!
Carpe.
ΠΕΤΡΟΣ ΒΕΛΟΥΔΑΣ "ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ Η ΖΩΗ, ΜΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΔΥΣΑΡΕΣΤΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ"
Παράξενη,απρόβλεπτη
επίσκεψη
στα χρώματα
του δάσους
η βιοτή..
Θα την αισθανθείς
στους μακρινούς
περιπάτους
των δύσβατων βουνών..
Στις θάλασσες
θα την αντικρίζεις
που οι ανάσες της
γίνονται
στοργικές αγκαλιές
που χωρούν ολους
τους πονεμένους ανθρώπους
Το χώμα που σκαλίζεις,
τα λουλούδια
που γεννιούνται
από της καλοσύνης
την μήτρα
και της καρδιάς
που πάλλεται διαρκώς
από χαρμολύπη
καπου ίσως εκεί
η ζωή βηματίζει…
Την ζωή την ζείς
και την ποθείς
την ερωτεύεσαι,
ονειρεύεσαι ταξίδια
ανεκπλήρωτα
στα χάδια της χαράς
που σου επιφυλάσσει..
Ένα στιγμιαίο
επεισόδιο
που είδες στην οθόνη,
ένα ανέκδοτο
που σε προκαλεί να γελάσεις..
Μια ατέλειωτη βόλτα
μέχρι τα βραδινά
φεγγάρια
να αισθανθούν μια γλυκιά
στιγμιαία μελαγχολία
για την αξημέρωτη
μα λαμπερή νύχτα..
Ένας ήλιος που φωτίζει
τις μοναξιές μας…
Τα γαλάζια μάτια
μιας θάλασσας
που νοστιμίζει τις πληγές μας..
Αλήθεια
τι είναι αυτό
που αποκαλούμε Ζωή;...
Ένα απαλό αεράκι
που γίνεται
λευκό μαντήλι
μεχρι να στεγνώσουν τα δάκρυά μας..
Μέχρι ένα στοργικό
φιλί να ξεκλειδώσει
τις σιωπηλές μας ψυχές…
Αυτο πιθανό να είναι
η ζωή ένα ονειρικό
ατέλειωτο φιλί που μας βρίσκει
καθισμένους στα παγκάκια
ενος πάρκου..
Τα παγκάκια αν και ξύλινα
αφήνουν χαραγμένα
με ανεξίτηλα γράμματα αγάπης
τα αρχικά των ανθρώπων
που συναισθηματικά ενώθηκαν κάποτε..
Σε αυτα τα παγκάκια τώρα
οι καρδιές γαληνεύουν
για την αιώνια,
ουράνια,
πανέμορφη υπόσχεση
της …Αθάνατης ψυχής!
ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ "ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΛΛΑΔΑ"
ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΛΛΑΔΑ
Σε χώρες ταξίδεψα πολλές και ξένους τόπους είδα.
Πρωτόγνωροι, ανοιχτοί, σε θέλγητρα απίστευτα μαγικοί,
μα σαν και σένα Ελλάδα γαλανή, τρισένδοξη πατρίδα,
όμοιά σου δε γνώρισα καμιά στα μέρη εκείνα εκεί.
Τ’ αμέτρητα τα κάλλη σου, η πλούσια ομορφιά σου,
μάτια θαμπώνουνε πολλά σε όλη την οικουμένη
και σ’ έχουν τίμημα τρανό, περήφανα τα παιδιά σου
και χαίρονται ανοιχτόκαρδα που σε τιμούν κι οι ξένοι.
Στην αναγνώριση, το θαυμασμό, στης προβολής τα γραπτά,
δόξα κι αγλάισμα απόχτησες στα χρονικά της ιστορίας,
δόξα που κατακτήθηκε με δόγματα σοφίας και ρητά
και γαλουχήθηκαν λαοί στο πνεύμα της δημοκρατίας.
Επιβουλεύτηκαν πολλοί τ’ αδούλωτο και ιερό σου χώμα,
δυνάστες και κατακτητές στην υποδούλωσή σου να χαρούν,
όμως λεύτεροι πολίτες σε προστάτεψαν κι απέδειξαν ακόμα
πως την αρχαία δάδα της ευθύνης, αναμμένη την κρατούν.
Πρόμαχοι σε Θερμοπύλες, Μικρασίες, σε θάλασσες και βουνά,
λόγιοι και σοφοί στην Πνύκα, την Πόλη, σε Δύση και Ανατολή,
για το λάμπρισμα της ελευθερίας και της φυλής τα ιδανικά,
του πολιτισμού τη λαμπάδα κράτησαν ψηλά κι αέναα φωτεινή.
Και όταν σε κάθε εποχή , δόκιμοι ανεξάρτητων αρχών,
σε προδικάζουν θύμα ευάλωτων καιρών και πατριαρχίας,
μένεις ανοιχτός ναός λατρείας ελεύθερων προσκυνητών,
με πρόσκληση στην επιλογή κι εναλλαγή αδέκαστης εξουσίας.
Γιώργος Αλεξανδρής