Παρασκευή 29 Ιουλίου 2016

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΝΤΑΣΙΩΤΗΣ, Ο ΓΛΥΠΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

Φωτογραφία :  Καρβουντζής Δημήτριος

Ο Σπυρίδων Ντασιώτης γεννήθηκε το 1967 στην Πρασιά Ευρυτανίας.

Τα ασυνήθιστα σχήματα, όπως και η πλαστικότητα τον εντυπωσίαζαν από παιδί. 
Νωρίς είχε μέσα του ( τότε ακόμη αδιαμόρφωτη ) μια επιθυμία να δημιουργήσει κάποιο είδος μορφών. 
Δημιουργεί κυριολεκτικά τις σκέψεις του, τους προβληματισμούς του σε πηλό, ξύλο, μάρμαρο και πέτρα. 
Στο επίκεντρο της δημιουργίας του βρίσκεται ως σημείο αναφοράς η ανθρώπινη μορφή και γενικότερα ο άνθρωπος και η θέση του στο φυσικό περιβάλλον οι αντιδράσεις και τα πάθη του. 
Στις 1 – 7 – 2003 οργανώθηκε η πρώτη του έκθεση γλυπτικής στην πινακοθήκη Χίου σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Η Χίος είναι η αφετηρία του και η μεγάλη του αγάπη..
Έργα του βρίσκονται σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.


Το πάρκο των ψυχών στην Πάρνηθα 


Οι μνήμες του Σανατορίου ξαναζωντανεύουν στην Πάρνηθα στο "πάρκο των ψυχών". Στην περιοχή που άλλοτε ήταν χτισμένο το Σανατόριο του Νοσοκομείου Ευαγγελισμού γι' αυτούς που έπασχαν από φυματίωση, σήμερα ένα έργο γλυπτικής πάνω σε καμένους κορμούς δέντρων - απ' την πολλές φορές καμένη Πάρνηθα 
Το 1912 ήταν η χρονιά που χτίστηκε το Σανατόριο με σκοπό την νοσηλεία και την θεραπεία των ανθρώπων οι οποίοι έπασχαν από τη μάστιγα της εποχής. Χιλιάδες άνθρωποι νοσηλεύτηκαν κατά την 30ετή και πλέον λειτουργία του Σανατορίου, απομακρυσμένοι από τις οικογένειές τους για μήνες ή και χρόνια. Ένας εξ’ αυτών ο ποιητής Γιάννης Ρίτσος ο οποίος την περίοδο εκείνη έγραψε την “Εαρινή Συμφωνία”. Το Σανατόριο Πάρνηθας έκλεισε περίπου το 1960, έπειτα από την ανακάλυψη των αντιβιοτικών.
100 χρόνια μετά, το 2012, ο γλύπτης Σπυρίδων Ντασιώτης δημιούργησε απέναντι από το εγκαταλελειμένο πλέον κτίριο του Σανατορίου “το Πάρκο των Ψυχών”. Ο γλύπτης δεν χάραξε απλά κορμούς· έδωσε ζωή σε νεκρούς κορμούς δέντρων εκφράζοντας μέσα από την τέχνη του τα συναισθήματα των τροφίμων του Σανατορίου κατά την περίοδο του εγκλεισμού τους αλλά και δίνοντας ψυχή στο ίδιο το καμένο δάσος.
Η έκθεση φιλοξενεί είκοσι γλυπτά με ύψος που δεν ξεπερνούν τα 4,5μ.
Τα γλυπτά είναι από σμιλεμένους καμένους κορμούς, από την πυρκαγιά της Πάρνηθας το 2007, δίνοντας ένα αποτέλεσμα εξαιρετικό.Βρίσκεται –και όχι τυχαία- ακριβώς απέναντι από το παλιό Σανατόριο της Πάρνηθας (πρώην Ξενία).
Ο κος Σπύρος Ντασιώτης αφιλοκερδώς και με τη μέγιστη ευαισθησία που μπορεί να διακρίνει έναν άνθρωπο, δημιούργησε το «Πάρκο των Ψυχών» στη μνήμη όσων υπέφεραν και άφησαν την τελευταία τους πνοή στο Σανατόριο.



“Το μ ά τ ι της ψ υ χ ή ς” στο πάρκο των ψυχών......!

Είμαι πεπεισμένος ότι η ψυχή έχει μάτια , που ανοίγουν όταν ο άνθρωπος πονάει......
Αυτός ήταν ο λόγος που δημιούργησα αυτό το έργο , αυτοί οι άνθρωποι έβλεπαν με το μάτι της ψ υ χ ή ς τους.....

“Ο Σκεπτόμενος” στο “πάρκο των ψυχών”

 "Η ΙΚΕΣΙΑ"

Αυτή τη μορφή έδωσα στην ικεσία ....στο "πάρκο των ψυχών"......
η φθορά έχει κάνει και αυτή ....την εργασία της....
φωτο:  John Koniaris


Ο "Σταυρός του Μαρτυρίου"......... στο "πάρκο των ψυχών"

Για κάθε άνθρωπο που ένιωσε , νιώθει , θα νιώσει σαν το Χριστό πάνω στο Σταυρό.......
Ας σκεφτούμε τρόπους το μήνυμα της Ανάστασης πέρα από τους πανανθρώπινους συμβολισμούς , να γίνει πραγματικότητα για τους ανθρώπους , για τις κοινωνίες.....!
φωτο:  John Koniaris



Αρνούμαι τη Σ Ι Ω Π Η.......?????

Υπεκφυγές με τις ζωές
ανθρώπων "μελλοθανάτων".
Οδύρονται στα πόδια σας 
κραυγάζοντας Ζ Ω Η .
Και εσείς τους λέτε υπομονή
τους συμπονάτε , τι ντροπή..!!
Άγιοι πατέρες σας "προσκυνώ" ,
εσείς μπορείτε , είναι γνωστό.
Όχι μνημόσυνα , όχι συμπόνια
τη λύση βρείτε για το Θ Ε Ο...!
Σ. Ντασιώτης

Ο Σταυρός του Μαρτυρίου στο "Πάρκο των Ψυχών"...
Φωτό: Nikos Moutropoulos —

Το "αυτί"

Η απάντησή μου , ποιο είναι το αγαπημένο μου έργο στο Πάρκο των Ψυχών.....
"Όσο και αν ακούγεται αστείο το "αυτί" είναι το αγαπημένο μου έργο από αυτά που δημιούργησα , συμβολίζει την είδηση ...Πάντα οι άνθρωποι έχουν "τεντωμένο" το αυτί τους στην καλή είδηση την κακή την αποφεύγουν .
Φαντάστηκα τους ασθενείς στο σανατόριο πόσο θα ανυπομονούσαν για ένα καλό νέο , να ακούσουν ότι κάποιο φάρμακο ανακαλύφθηκε που θα τους γιάτρευε , που θα τους επούλωνε τις πληγές.....
Και σήμερα όμως και αύριο την καλή είδηση θα περιμένουν να ακούσουν οι άνθρωποι" ......
Η Υ Π Ε Ρ Ο Χ Η λήψη είναι του Πέτρου Χόντου από το εξαιρετικό αφιέρωμα στο σανατόριο και τη συνέντευξή μου στην Άρτεμις Θύμιου για το TILFE ....!!!! 


Οι αναμνήσεις ξαναγυρίζουν...

Από εκείνο το καλοκαίρι του 2012 όταν δημιουργούσα “ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ”.
Ένα από τα αγαπημένα μου έργα στο πάρκο ... Έχω πάθος με την αγάπη...!! Η αγάπη λοιπόν όταν τη δημιουργούσα.....!! 



Άκου.....άκου τη "σιωπή " μου .

Υπάρχω , πάντα θα υπάρχω.

Άκου...... η ψυχή είμαι.....

Άλλη μια μαγική λήψη των "ψυχών" μου από τον Nikos Moutropoulos


Οι ψυχές φτερούγησαν.....είδαν άσπρη μέρα..το "πάρκο των ψυχών" έγινε και "πάρκο των παιδιών"... Ένα από τα όνειρά μου ....

Μαγευτική φωτογραφία ..Γιώργο σε ευχαριστούμε....!!!....φώτο!! George Boul








"το παράθυρο της ελπίδας"

Μια εξαιρετική φωτογραφική λήψη από τον John Koniaris της εγκατάστασής μου "το παράθυρο της ελπίδας" στο "πάρκο των ψυχών", που "φωτογραφίζει" πολύ καλά ,τα συναισθήματά μου την εποχή της τοποθέτησής της.


 Η "Παράκληση" Στο "Πάρκο των Ψυχών"...
τρία χρόνια μετά..
Ένα από τα έργα μου:
φωτο: John Koniaris

"Το ζευγάρι" .!
Στο πάρκο των ψυχών:
Μια φανταστική φωτογράφιση 
ενός έργου μου , που με άγγιξε πολύ.!
"Το ζευγάρι" .!
Σύμβολο της αγάπης.
φωτο:  John Koniaris

Η ώρα της δημιουργίας 
Φωτογραφία :  Καρβουντζής Δημήτριος

ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ .

 Η "έκφραση του φόβου".............
φωτο.: Nikos Moutropoulos

Ν ά ρ κ ι σ σ ο ς "
Έργο μου από δέντρο μουριάς.............!
φωτο.: Nikos Moutropoulos

"Η Καταπίεση"....
ένα από τα πρώτα μου έργα........ 
"Η Καταπίεση"...Οι συνειρμοί απαραίτητοι..





Μου αρέσουν οι πειραματισμοί με διάφορα υλικά ....Πρίν κάποια χρόνια , ένα έργο μου και μοναδικό σε πηλό....!

"Στο δρόμο πρός τον Γολγοθά" - Έργο μου από δέντρο ελιάς

Κάθε άνθρωπος άξιος να λέγεται γιος του ανθρώπου σηκώνει το σταυρό του κι ανεβαίνει το Γολγοθά του. Πολλοί, οι πιο πολλοί, φτάνουν στο πρώτο, στο δεύτερο σκαλοπάτι, λαχανιάζουν, σωριάζονται στη μέση της πορείας και δε φτάνουν στην κορφή του Γολγοθά –θέλω να πω στην κορφή του χρέους τους– να σταυρωθούν, ν’ αναστηθούν, και να σώσουν την ψυχή τους. Λιποψυχούν, φοβούνται να σταυρωθούν, και δεν ξέρουν πως η σταύρωση είναι ο μόνος δρόμος της ανάστασης. Άλλον δεν έχει.
Νίκος Καζαντζάκης 
φωτο.: Nikos Moutropoulos


 Όταν η τέχνη συναντά τα Πάθη........! ...Λεπτομέρεια από το έργο μου :''Ελεος''
φωτο.: Nikos Moutropoulos

  "Γυναικείο Torso"
φωτο.: Nikos Moutropoulos

 "Η Ε Γ Κ Υ Ο Σ"

Η μεγαλύτερη τέχνη είναι η Ε Γ Κ Υ Μ Ο Σ Υ Ν Η......
Από τα πρώτα μου έργα ....
φωτο.: Nikos Moutropoulos


 Η φωτογραφία είναι τμήμα από ένα έργο μου...
Από την σειρά με θέμα "κρίση ---- καταστροφή"..

Αρνούμαι τη Σ Ι Ω Π Η.......

Είδα ένα όνειρο εχθές , 
με τους “ινστρούχτορες” να κάνουν πάρτυ ,
και τις ντουντούκες τους να έχουνε στην άκρη...
Αυτό που έντονα θυμάμαι ζωηρά ήταν μια φράση,
“π ί σ τ ω σ η -- χ ρ ό ν ο υ” και γελούσαν δυνατά...
Κάπου από το βάθος ακουγόταν μια κραυγή
και με λυγμούς που σου πιανόταν η ψυχή ,
ξεχώριζες .....“δεν έχω χρόνο”.
Αυτοί συνέχιζαν ατάραχοι....το πάρτυ .....
Σ. Ντασιώτης


Ένα έργο μου σε μάρμαρο Διονύσου...!
Ένα έργο συμβολικό , με πρωτοβουλία του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας στη μνήμη ενός άτυχου θηροφύλακα....βρίσκεται στον Εθνικό Δρυμό Πάρνηθας...


Ένα παλιό ψηφιδωτό μου....."Η Γέννηση".....
με την ευχή κάτι καλό να "γεννηθεί" σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς...

 Ένα έργο από τη νιότη μου.."Η Φθορά".....

Απ’ την απόλυτη λάμψη, στην αμείλικτη πραγματικότητα
Που καταλήγει στην απόλυτη σιωπή.........Α. Ρεμπώ
.φωτο.: Nikos Moutropoulos

  Με αφορμή την ημέρα της Γυναίκας..."Γυναίκα πρόσφυγας".

Από τα πρώτα μου έργα--1999: Αυτό το έργο το εμπνεύστηκα από αφήγηση ιστοριών, από Μικρασιάτες πρόσφυγες φίλους μου, (οι "ταχυδρόμοι της Ιστορίας" όπως μου αρέσει να τους αποκαλώ), όταν ζούσα στη Βολισσό της Χίου 

Τμήμα από έργο μου:Το " ΕΛΕΟΣ"
"Δεν τον φοβάμαι το Θεό, αυτός καταλαβαίνει και συχωρνάει. Τους ανθρώπους φοβάμαι. Αυτοί δεν καταλαβαίνουν και δε συχωρνούν"..!!
Νίκος Καζαντζάκης


"Μάνα αγρότισσα"
Μία διαφορετική άποψη από το έργο που δημιούργησα για τον τόπο που μεγάλωσα, την Αλίαρτο.!! (Ξύλο από δέντρο κυπαρισσιού)..
Φωτο  Λεωνίδας Κουρσούμης

"Μάνα αγρότισσα"

  Μου αρέσουν τα σύμβολα που δημιουργούν και εμπνέουν την αγάπη , την ελπίδα , την προσμονή και χαίρομαι όταν σε ένα κομμάτι κορμού "χαράζω" το πρόσωπό τους................όπως η ψυχή μου το "περιγράφει"....

 Με αφορμή τις εικόνες ν τ ρ ο π ή ς στη γειτονιά μας και τα στημένα παιχνίδια εις βαρών των λαών , που καθόλου Α θ ώ ο ι δεν είναι.......
Το έδαφος είναι από καιρό έτοιμο ............... Την εξουσία την κατέχουν οι πλέον κατάλληλοι για να το σπείρουν , στο όνομα ας πούμε της δημοκρατίας και ο όχλος έτοιμος να "θερίσει" τους καρπούς του........
Η σκέψη μου αφορά τη χώρα που με φιλοξενεί σε αυτήν τη ζ ω ή...........
φωτο. : Nikos Moutropoulos..... τμήμα έργου μου απο τη σειρά με θέμα "κρίση καταστροφή".

 Της λεμονιάς μου "ο α ν θ ό ς".......


  Ο Άγγελος στον κήπο μας.......! από κέδρο Λιβάνου....!

 "Οι.....Σ Τ Ρ Ο Φ Ε Σ" 
 Πάντα μου έκανε εντύπωση η περιστροφή της γης γύρω από τον άξονά της , πόσο τέλεια δημιουργεί το φαινόμενο της αλλαγής της μέρας με τη νύχτα..........!!!!!!
Και πάντα έχω την απορία , μια σωστή στροφή .....α ν θ ρ ώ π ι ν η ....πότε και πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να τη ζήσουμε .??
.
"Το σύμπλεγμα του Πάνα με τη Νύμφη και το Ελάφι"........! 

 Παγκόσμια Ημέρα περιβάλλοντος ..........!
Με τη μόνιμη ευχή μου να κατανοήσουμε ότι είμαστε φιλοξενούμενοι σε αυτό τον πλανήτη.....
Όταν ακούω τη λέξη περιβάλλον μου έρχεται πάντα στη σκέψη μου αυτή η θεότητα ......
Το έργο αυτό το δημιούργησα με πρωτοβουλία των Εξαιρετικών ανθρώπων (που αγωνίζονται για την ιστορία του τόπου τους) του Ιστορικού & Λαογραφικού Μουσείου Αχαρνών .....Είναι από το πιο παλιό Έλατο της Πάρνηθας (από την περιοχή δάσος των γιγάντων) που κάηκε στην καταστροφική πυρκαγιά της Πάρνηθας......

"Η θλίψη" 

 Η ζωή μας: Διαρκής εναλλαγή συναισθημάτων.......!
Τμήμα έργου μου από δέντρο μουριάς.......



 Μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά.......!
.
Οι συνειρμοί απαραίτητοι....
.
Ένα παλιό έργο μου από δέντρο ελιάς ....! 

Ένα παλιό έργο μου η "Ίντριγκα"
λεπτομέρεια από το πρόσωπό της...

 Αρνούμαι τη Σ Ι Ω Π Η........!

Ίντριγκα , ίντριγκα , ίντριγκα παντού ,
σου παίρνουν τη ζωή και εσύ κοιτάς αλλού.
Γένους αρσενικού , γένους θηλυκού , 
έρπεται ελισσόμενη , είναι παντός καιρού..
Με πόση περηφάνια ερωτοτροπεί
και σαδισμό περίσσιο , σου βιάζει τη ψυχή....
Σσσσσσσσ....γιατί Σ Ι Ω Π Η..????
Σ. Ντασιώτης
-------------------------

 Π Υ Ρ -- Γ Υ Ν Η και Σ Κ Λ Α Β Α .....
Φωτο: (violet papa)...!! 


Μάσκα αρχαίας τραγωδίας..

"Ή αποεγκεφαλοποίηση"..

Εύχομαι να μην έχει πάρει διαστάσεις....
Ένα έργο που δημιούργησα σε μια
πολύ ιδιαίτερη στιγμή....
 φωτό:.Nikos Moutropoulos

" Ο σπαραγμός" 

 Λεπτομέρεια από τη σειρά με θέμα "κρίση - καταστροφή"..




Πρίν αρχίσω ένα έργο έχω πάντοτε 
την ίδια αίσθηση, ότι το έργο υπάρχει
ήδη μέσα στον κορμό .
Ένα παλιό έργο απο τη σειρά
"Ερωτικά"
φωτο: Nikos Moutropoulos


"Διπολική προσωπικότητα"
Τμήμα έργου μου από δέντρο μουριάς.



 Με αγωνία για ζωή...!!Ένα διαφορετικό έργο μου..


Ο σχολιασμός των έργων έγινε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη κο Σπυρίδωνα Ντασιώτη. 





































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου