Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Φωτογραφίες του Βασίλη Γκανά με θέμα «Γέφυρες, γεφύρια, γεφυράκια...»

Επιμέλεια κειμένων Βασίλης Γκανάς 

Η Ελλάδα είναι κατάσπαρτη από γεφύρια! Πολλά έχουν την αφετηρία τους στην αρχαιότητα. Άλλα είναι ιστορικά, κάποια έχουν καταστραφεί από τον καιρό ή τους πολέμους ή έχουν αντικατασταθεί με νεότερες κατασκευές.
Υπάρχουν γεφύρια όλων των τύπων. Πέτρινα, σιδερένια ή με δοκούς, σύγχρονα η παλαιά, νέες κατασκευές που ενώνουν τμήματα ξηράς και θάλασσας, όλα είναι εναρμονισμένα με το περιβάλλον και διατηρούν τη γραφικότητά τους. Ειδικότερα οι πέτρινες τοξωτές κατασκευές που συναντάμε κυρίως στην Ήπειρο έχουν χαρακτηριστεί από τους ειδικευμένους επιστήμονες ως μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις της αρχιτεκτονικής για τον προβιομηχανικό άνθρωπο…
Ένα μικρό δείγμα από γεφύρια που μου άρεσαν σε όλη την Ελλάδα. Φυσικά όλοι γνωρίζουμε το θρύλο που συνοδεύει τα πολύ παλιά, πως για να χτιστεί ένα γεφύρι έπρεπε να θυσιαστεί η γυναίκα του πρωτομάστορα…

Γέφυρα Κουμουστά


 Γέφυρα Κουμουστά 12χλμ από τη Σπάρτη στο ομώνυμο χωριό. Λέγεται πετροκαμάρα και η κατασκευή της έγινε στους ελληνιστικούς χρόνους (100 π.χ). Είναι το μοναδικό στην Ευρώπη που είναι ακόμη σε χρήση. Βρίσκεται επάνω στον αμαξιτό δρόμο, ο οποίος από την εποχή των Ρωμαίων ένωνε τη Σπάρτη με την Καρδαμύλη και άπλωνε το ένα και μοναδικό τόξο του επάνω από το ρέμα της Ρασίνας…


Γέφυρα Γοργοπόταμου
Γέφυρα Γοργοπόταμου. Ο Γογοπόταμος πηγάζει από το όρος Οίτη και ρέει προς τον κάμπο του Σπερχειού σε μήκος οκτώ χιλιομέτρων. Ονομαστός για την περίφημη μάχη του Γοργοποτάμου που έγινε στις 25 Νοεμβρίου του 1942, μεταξύ αντιστασιακών οργανώσεων του ΕΔΕΣ και του ΕΛΑΣ που συνεργάστηκαν με συντονισμό Βρετανών πρακτόρων, εναντίον κυρίως Ιταλικών και Γερμανικών δυνάμεων που υπεράσπιζαν τη Γέφυρα. Το αποτέλεσμα ήταν η καταστροφή της γέφυρας, μια σημαντική επιτυχία της Αντίστασης που έδρασε ενωμένη. Η νίκη ανέκοψε τον ανεφοδιασμό των στρατευμάτων του Ρόμελ στην Αφρική.

Λίγο πιο κάτω απο τον Γοργοπόταμο...

 Γέφυρα Μάναρη

Γέφυρα Μάναρη. Βρίσκεται 15 χλμ. έξω από την Τρίπολη κοντά στο χωριό Μάναρη. Είναι η μεγαλύτερη λίθινη θολωτή τραινογέφυρα στην Ελλάδα. Έχει οκτώ (8) ανοίγματα (καμάρες) με 12,5 μέτρα το καθένα. Το μέγιστο ύψος της είναι 21 μέτρα και το πλάτος της είναι 4,25 μέτρα. Η κατασκευή της έγινε μεταξύ των ετών 1892 – 1896. Η Γέφυρα έγινε αντικείμενο συζήτησης σε Συνέδριο Πανεπιστημιακών Τεχνικών, στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ (11, 12 και 13.7.2006) και στο Νέο Δελχί των Ινδιών (6, 7 και 8.11.2006) ως ιστορικό τεχνικό, κατασκευαστικό επίτευγμα…

Πορταικός...


Γέφυρα Πορταϊκού

Γέφυρα Πορταϊκού . Βρίσκεται στην Πύλη Τρικάλων. Είναι λίθινο τοξοτό γεφύρι που ενώνει τις δύο όχθες του Πορταικού ποταμού. Στη δεξιά πλευρά της γέφυρας, λίγο πριν αρχίσουμε να ανεβαίνουμε, υπάρχει επιγραφή που μας πληροφορεί πως ο Άγιος Βησσαρίων ανήγειρε το γεφύρι το 1514.
Αξιοσημείωτο επίσης είναι πως μέχρι το 1936 αυτή η γέφυρα ένωνε τα ορεινά χωριά με τα Τρίκαλα και τον υπόλοιπο κόσμο. Είναι καλοδιατηρημένη και βρίσκεται μόλις 1 χλμ από την Πύλη προς το δρόμο που οδηγεί στην Ελάτη…


Γέφυρα της Πλάκας

Γέφυρα της Πλάκας στον ποταμό Άραχθο. Χτίστηκε το 1866 και είναι το  μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων και το τρίτο της Ευρώπης, που κατά την ιστορία αποτέλεσε σύνορα του Ελληνικού κράτους (1881-1912) και στις όχθες του λειτούργησε τελωνειακός σταθμός…

 Θαλάσσια γέφυρα στη Λευκάδα...


 Η πλωτή κινητή γέφυρα, που ενώνει τη Λευκάδα με τις ακαρνανικές ακτές...

Γέφυρα στο Βόλο.

 H μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, συνέδεσε την Πελοπόννησο με τη Στερεά Ελλάδα..

 Ζεύξη Ρίου Αντιρίου...
































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου